Att "skumpa" till Norrtälje (del2)

Startat av Marc, 13 januari 2008, 14:12:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc


Kom att tänka på denna bild när jag läste tidigare inlägg.
Om det var en bekväm resa? Runt midsommar så körs i
princip allt som rullar. Året innan hade jag tex. 4038 på
640 till Norrtälje. Fylla kylarvätska i Söderhallen, Teknis, Söderhall,
så lyckades jag ta mig upp i 72 km/h. Trafikledningen
i Norrtälje fick sedan välja mellan mig eller bussen resten av
helgen, dock ingen kombination av oss båda!!!

Peter Erret

Härlig sommarbild, man längtar till värmen.

Fredrik Gelin

Men inte till bussen, åtminstone inte på den sträckan...  ;D
//Fredrik

IntresseTrafik

Skulle nog kunna tänka mig att åka ganska så långt idag. I just den bussen om man bara fick sommar i skärgården :D. Fast det e ju klart att om det vore sommar så..... kanske jag ändrar mig

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

bjorn_k

Måste känts som en riktig urk-på-burk... Vilket åk, och inte i den positiva bemärkelsen?

Wolfie

7302 var ändå den som jag tyckte gick bäst, och då körde jag en hel del 191 med den vid den tiden.
Får mig att tänka på när jag fick köra en sån på motorväg en gång.
Fick batteritorsk en gång i Hallunda, (jag hade paus 15 min där och nåt var knas så den laddade ur rätt fort), tillbaka till hallen efter en timmes väntan på starthjälp var inte kul, allt på hjul gick fortare på motorvägen, kändes som man var lite lätt farlig där vid 6 tiden en söndagmorgon på E4an. (Fast det var nog 7301 eller 7304 som var sämst). 55-78, det högre in nedförsbackar på 90 väg är inte bra. Sen göra det till Norrtälje med folk i bussen, inte något att rekomendera).

bjalle

Fin buss att ligga och dra 7 mil motorväg ;D
Fast sen går väl inte hela denna linjen på motorvägen eftersom 676 an gör det?

homer

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 15 januari 2008, 18:03:31 PM

Fast sen går väl inte hela denna linjen på motorvägen eftersom 676 an gör det?

640 är 676

bjalle

Citat från: homer skrivet 15 januari 2008, 18:11:44 PM
640 är 676

Visst tusan, missade när bilden var tagen...
Då skulle jag verkligen inte vilja åka den på den linjen iaf ;D

Yujin Zhang

Som en tant sa en gång på 1an på Valhallavägen, är dessa bussar verkligen byggda för såna hastighet? ;D  (och då var vi runt 40km/h med 53XX-omnicity)

Karsten

Citat från: Yujin Zhang skrivet 15 januari 2008, 19:38:12 PM
Som en tant sa en gång på 1an på Valhallavägen, är dessa bussar verkligen byggda för såna hastighet? ;D  (och då var vi runt 40km/h med 53XX-omnicity)

Den frågan är hon knappast ensam om att ha ställt..

Ersa

Kan man ens hålla tidtabellen på denna linje med detta fordon? Hur snabbt går en OmniCity på E18? De vi har i Umeå toppar på c:a 80 i nedförsbacke, oavsett drivmedel. Accelerationen i uppförsbacken mot universitetet kan inte ha varit någon höjdare. Iaf inte om man har med sig passagerare. Fast en OmniCity låter ju mindre invändigt än en B9S, så passagerarna kanske tyckte det var okej ändå?  ;)

Men rena låggolvare överallt på alla busslinjer torde väl vara SL:s våta dröm?  ::)

Johan N

Midsommar 2004, då stod jag som reserv/förfogande med en från Handen inlånad 40XX-ledvagn längst bort i rundeln vid Tekniska. Blev tyvär (?) inte så mycket kört de dagarna, men då man väl kom iväg så gick det ju i snigelfart hem till Norrtälje och i den farten hade man nog inte tagit skada av att åka OmniCity-led heller. Lite värre då föraren ska tomma tillbaka kan jag tro :)

Cero

Omnicity i SL:s konfiguration är väl ingen höjdare på Roslagsvägen, bortsett från rent digabilitetssyfte då. Men det finns faktiskt annat som jag skulle välja bort före Omnin. Nu har jag aldrig åkt Vegorna, men jag kan tänka mig att en sådan eller en Omnilink boggie ändå fyller sitt syfte. Dock vore det kanske mer optimalt med en 9700 eller varför inte en OmniExpress ;D?

Drar mig till minnes att hr Rådeström vid tidigare tillfälle visat bild på en Omnicity med komfortstolar avsedd för landsvägstrafik i Italien. Med lite riktiga däck och en 310 hk-snurra därbak kanske det funkar oxå.