Huvudmeny

Volvo ledbussar?

Startat av virtual1, 06 november 2016, 19:57:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Det känns som att MAN och Scania nu helt dominerar på marknaden här i Sverige, har man gett upp att marknadsföra 7700 hos Volvo? När levererades sista ledbussen i Sverige egentligen? 2-3 år sedan?

Fredrik Gelin

Det har väl levererats en del Volvoleder till Göteborg nyligen?
I övrigt är det som du säger klent med nyleveranser av Volvoleder i Sverige vilket jag misstänker beror på att de inte har rätt produkt till rätt pris.
Scania bygger bra ledbussar för förortstrafik, en marknad som Volvo helt lämnat, MAN levererar sannolikt en billigare stadsbuss än Volvo och är således mer intressant att köpa.
Vidare upplever jag att Volvo under en längre tid haft stora bekymmer med eftermarknad vilket gjort att en del köpare valt att inte köpa Volvobussar överhuvudtaget.
Jag tror att Volvo kanske kan ha en chans att sälja stadsbussar framöver i och med sin hybridteknik, men även här har de allt tuffare konkurrens.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Krille

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 06 november 2016, 20:38:33 PM
I övrigt är det som du säger klent med nyleveranser av Volvoleder i Sverige vilket jag misstänker beror på att de inte har rätt produkt till rätt pris.
Scania bygger bra ledbussar för förortstrafik, en marknad som Volvo helt lämnat, MAN levererar sannolikt en billigare stadsbuss än Volvo och är således mer intressant att köpa.

Är MAN:s stadsbussar verkligen billigare än Volvo:s dito (7700)? Isåfall förstår jag att Volvo säljer dåligt, 7700 är verkligen en tråkig produkt, framförallt väldigt bullrig invändigt. MAN känns ljusår trevligare, och är riktigt fina att köra. Vad jag har hört så har dessutom kvalitetsproblemen varit omfattande på 7700-modellerna.

K

homer

7700 måste väl vara många år sedan den lades ner?!?

numera heter modellen 7900..


John P

Ytterligare orsaker kan vara att Volvo inte längre bygger gasbussar och Volvo 7700 går , såvitt jag förstått, inte längre heller att få annat än i hybrid -eller -elutförande ( rätta mig om jag har fel) .                                                                        Vill man ha en diesel/ HVO-eller RME-driven Volvo-stadsbuss får man beställa en Volvo 8900 i stadsbussutförande.
Bussförare på Nobina Trollhättan.

John P

Citat från: John P skrivet 06 november 2016, 22:38:45 PM
Ytterligare orsaker kan vara att Volvo inte längre bygger gasbussar och Volvo 7900 går , såvitt jag förstått, inte längre heller att få annat än i hybrid -eller -elutförande ( rätta mig om jag har fel) .                                                                        Vill man ha en diesel/ HVO-eller RME-driven Volvo-stadsbuss får man beställa en Volvo 8900 i stadsbussutförande.

.. och 8900 finns väl inte i ledbussutförande.
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Krille

Citat från: homer skrivet 06 november 2016, 22:24:22 PM
7700 måste väl vara många år sedan den lades ner?!?
numera heter modellen 7900..

Helt riktigt!


Fredrik Gelin

Volvo har ju dragits med kvalitetsproblem i många år nu, så det förvånar mig att de inte lyckats bli av med problemen genom åren.
På stadsbussidan är varken Volvo eller Scania särskilt attraktiva vilket ger MAN ett förmånligt läge på marknaden.
Mercedes är lite för dyra och har dessutom ingen motor för alternativa bränslen vilket närmast är ett krav i Sverige idag.
Solaris och Iveco har inte den serviceorganisation som krävs för att bli en större spelare på stadsbussmarknaden idag.
Vill man ha en stadsbuss i ledutförande som uppfyller upphandlarnas krav är det snart bara MAN som kan leverera.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 07 november 2016, 07:13:58 AM
Volvo har ju dragits med kvalitetsproblem i många år nu, så det förvånar mig att de inte lyckats bli av med problemen genom åren.
På stadsbussidan är varken Volvo eller Scania särskilt attraktiva vilket ger MAN ett förmånligt läge på marknaden.
Mercedes är lite för dyra och har dessutom ingen motor för alternativa bränslen vilket närmast är ett krav i Sverige idag.
Solaris och Iveco har inte den serviceorganisation som krävs för att bli en större spelare på stadsbussmarknaden idag.
Vill man ha en stadsbuss i ledutförande som uppfyller upphandlarnas krav är det snart bara MAN som kan leverera.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Alternativa bränslen?

HVO räknas väl dit och fungerar utmärkt, RME dras ju med samma problem som hos alla övriga fabrikat.
Evobus kan ju numera även leverera längre bussar än 13 meter i lågentréutförande.

CW66

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 07 november 2016, 07:13:58 AM
Volvo har ju dragits med kvalitetsproblem i många år nu, så det förvånar mig att de inte lyckats bli av med problemen genom åren.
På stadsbussidan är varken Volvo eller Scania särskilt attraktiva vilket ger MAN ett förmånligt läge på marknaden.
Mercedes är lite för dyra och har dessutom ingen motor för alternativa bränslen vilket närmast är ett krav i Sverige idag.
Solaris och Iveco har inte den serviceorganisation som krävs för att bli en större spelare på stadsbussmarknaden idag.
Vill man ha en stadsbuss i ledutförande som uppfyller upphandlarnas krav är det snart bara MAN som kan leverera.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Varför skulle inte Scania vara intressant på stadsbuss-sidan??
Scania har hela rangen från låggolv till lågentré, från 10,9m till 18,1m ledbussar, hvo, gas, hybrid (ännu på LE 4x2 & 6x2), diesel.
Scanias nya Euro6-gasmotor är mycket konkurrenskraftig och förbrukningen mycket låg har det visat sig bland de som har bussarna ute i Europa.

Att BVG i Berlin köper 165 låggolvsledbussar, och sedan ytterligare 200 som är under byggnad just nu, plus att RATP i Paris valt Scania som en av två leverantörer till låggolvs-ledbussar med gasdrift till sitt förnyelseprogram kommande åren...som kan bli uppemot 500 bussar om de får hälften av beställningen (Solaris andra hälften).

Måste det inte säga något att MAN INTE är den enda produkten som är konkurrenskraftig på marknaden?

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 november 2016, 08:35:20 AM
Alternativa bränslen?

HVO räknas väl dit och fungerar utmärkt, RME dras ju med samma problem som hos alla övriga fabrikat.
Evobus kan ju numera även leverera längre bussar än 13 meter i lågentréutförande.

Visst fungerar HVO alldeles förträffligt i Mercedes och Setra. Både till motorn och webaston. Så man kan utan problem bedriva linjetrafik med Evobus produkter. Dessutom behöver de varken glykolramper eller konstant batteriladdning så fort huvudströmmen stängts av, som Volvobussarna känns beroende av för att inte få "batteritorsk" efter bara någon timme.

homer

Citat från: John P skrivet 06 november 2016, 22:41:45 PM
.. och 8900 finns väl inte i ledbussutförande.

Sundsvall har 7900 ledbussar

Citat från: Ersa skrivet 07 november 2016, 09:46:28 AM
Visst fungerar HVO alldeles förträffligt i Mercedes och Setra. Både till motorn och webaston. Så man kan utan problem bedriva linjetrafik med Evobus produkter. Dessutom behöver de varken glykolramper eller konstant batteriladdning så fort huvudströmmen stängts av, som Volvobussarna känns beroende av för att inte få "batteritorsk" efter bara någon timme.

Problemet är väl bara att får tag i HVO...

Fredrik Gelin

Jag inser att jag inte riktigt hängt med i utvecklingen på stadsbussidan, jag levde fortfarande i villfarelsen att Scania inte hade låggolvsledbussar och gasmotorer, men Tyskarna och Fransmännen är ju som sagt levande bevis på motsatsen...
Evobus har kanske också motorer som går att köra på RME numera, men för knappa två år sedan ville/kunde de inte leverera motorer för vegetabiliska sörjor som vi envisas med att använda i Sverige.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Erling.L

vet inte om jag har rätt i detta men en del av ledbussupphandlingarna har väl varit med gas krav o Volvo har väl dödat av gas i sina bussar.
Därav färre ledbussar sålda
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus