Carrus Fifty - en nästan utdöd bussmodell... [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 13 september 2016, 21:59:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

...fast inte riktigt. :) Efter en snabb titt i SBH och några kollar i bilregistret verkar det finnas två Volvo/Carrus Fifty kvar i trafik där de ännu används för personbefordran. En av dem - och den som är äldst - är Holms Busstrafik i Herrljunga nr 5 (EBL173 ´95). Denna fyllde 21 år den 8 september och används i skolbusstrafik åt Herrljunga kommun. Den andra som fortfarande tycks rulla är Larssons Busstrafik i Främmestad nr 24, EME705, som registrerades 2 dec 1996. Ursprungligen Söne Trafik 229.

Här två bilder på Holms Busstrafik nr 5 tagna tidigare idag.


Här på lv 183 strax söder om Vesene.


Efter att ha varit och vänt ungefär vid Mollaryd har den här lämnat lv 183 och är på väg mot Molla.

Henke

#1
Trevligt att se Carrus Fifty i trafik :-).

Minns jag på den tiden funderade, Fifty:n ersatte Express:en?
Express:en byggdes även som ledbuss, men jag har aldrig sett någon Fifty-led.
Minskade efterfrågan av ledbussar i mitten av 90-talet?
Eller ville Volvo koncentrera de egna ledbussarna till Säffle?

När gick Volvo in i Carrus?

Jan Sjöberg

Den försvinner säkert från nästa läsår
Holms tappade tyvärr all trafik i Herrljunga skol
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Niklas Bygdestam

Det var lite så att jag hajade till lite när jag såg bilderna. Jag har nog inte sett en Carrus Fifty på länge nu, men först nu när jag läser det här inlägget som jag verkligen tänker på det :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

1896

Tack för trevliga bilder Bernt. Det är oerhört trist att hela Väst Sverige enbart har en kulör på sina bussar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 16 september 2016, 15:58:30 PM
Tack för trevliga bilder Bernt. Det är oerhört trist att hela Väst Sverige enbart har en kulör på sina bussar.

Är det mer trist att Västtrafik har en gemensam färg på de bussar som trafikerar för dem än att SL och Skånetrafiken har det?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 september 2016, 16:19:59 PM
Är det mer trist att Västtrafik har en gemensam färg på de bussar som trafikerar för dem än att SL och Skånetrafiken har det?


Ja, jag tycker nog det, för Västtrafiks landyta är så mycket större.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 16 september 2016, 18:51:56 PM
Ja, jag tycker nog det, för Västtrafiks landyta är så mycket större.

Med den logiken borde du väl inrikta dig på Länstrafiken Norrbotten eftersom det länet är nästan fyra gånger så stort som Västra Götalands län sett till ytan.

Det är väl ändå rimligare att räkna antalet bussar i respektive län. Och varför skulle just Västra Götalands län ha olika färger på sina bussar?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 september 2016, 21:33:46 PM
Med den logiken borde du väl inrikta dig på Länstrafiken Norrbotten eftersom det länet är nästan fyra gånger så stort som Västra Götalands län sett till ytan.

Det är väl ändå rimligare att räkna antalet bussar i respektive län. Och varför skulle just Västra Götalands län ha olika färger på sina bussar?

Norrbottens lackering är inte lika ful som Västtrafiks. Och jag har aldrig sagt något om olika lacker, dock så var det ju så i området innan Västtrafik kom på att de skulle ha samma förskräckliga blåa färg över hela Väst Sverige.

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 17 september 2016, 07:19:55 AM
Norrbottens lackering är inte lika ful som Västtrafiks. Och jag har aldrig sagt något om olika lacker, dock så var det ju så i området innan Västtrafik kom på att de skulle ha samma förskräckliga blåa färg över hela Väst Sverige.

Västra Götalands län utgör väl inte hela "Västsverige"? Värmland, Halland och en bra bit av Småland torde väl också räknas in i sådana icke officiella uttryck?
Att de gamla länsfärgerna hängde med flera år efter bildandet av den nya regionen hade väl bara att göra med ekonomi; att Västtrafik ansåg det onödigt dyrt att paniklacka om alla äldre fordon, då man kunde koncentrera det kommande blå färgkravet på nyare fordon och fasa in det nya färgtemat med åren.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 17 september 2016, 09:17:20 AM
Västra Götalands län utgör väl inte hela "Västsverige"? Värmland, Halland och en bra bit av Småland torde väl också räknas in i sådana icke officiella uttryck?
Att de gamla länsfärgerna hängde med flera år efter bildandet av den nya regionen hade väl bara att göra med ekonomi; att Västtrafik ansåg det onödigt dyrt att paniklacka om alla äldre fordon, då man kunde koncentrera det kommande blå färgkravet på nyare fordon och fasa in det nya färgtemat med åren.

Länsbolagen i den här delen av landet startade sin verksamhet 1983 och Västra Götalands län bildades 1998. Västtrafik kom på nyåret 1999 och först ett år senare hade det nya designprogrammet fastställt. Då bestämdes att region- och stadsbussar skulle vara blå, expressbussar gula och flygbussar grå. När det gäller expressbussar fick de fram till för ett par år sedan namn efter linjens färg, t ex röd eller grön. Flygbussarna förblev grå men rullar ju nu inte för Västtrafik. Det visade sig helt enkelt mest praktiskt att ha alla bussar i samma färg. I gengäld slipper vi röda bussar med en skylt "Detta är en gul buss".
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

pegee

Citat från: Kung Vasa skrivet 16 september 2016, 15:58:30 PM
Det är oerhört trist att hela Väst Sverige enbart har en kulör på sina bussar.

I princip håller jag med. Men jag förstår också tanken med enhetliga färger. Ur kundens synpunkt så är ju det
oväsentligt vem som äger bussen, bara den kommer i tid och går dit den skall. Men visst hade det varit trevligt
om varje bussbolag fick identifiera sina bussar tydligare än bara en lilla loggan "i samarbete med ...."

Till exempel om varje bussbolag fick ha sina egna färger kombinerat med en stor Västtrafiklogga framtill och på
sidan. Borde inte vara omöjligt att kombinera på ett smakfullt sätt.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Staffan Sävenfjord

Citat från: pegee skrivet 17 september 2016, 18:30:21 PM
I princip håller jag med. Men jag förstår också tanken med enhetliga färger. Ur kundens synpunkt så är ju det
oväsentligt vem som äger bussen, bara den kommer i tid och går dit den skall. Men visst hade det varit trevligt
om varje bussbolag fick identifiera sina bussar tydligare än bara en lilla loggan "i samarbete med ...."

Till exempel om varje bussbolag fick ha sina egna färger kombinerat med en stor Västtrafiklogga framtill och på
sidan. Borde inte vara omöjligt att kombinera på ett smakfullt sätt.

Men det har man väl inte någonstans nuförtiden? Varför peka ut just Västtrafik? Alla länsbolag i dag har ju enhetlig färgsättning. Möjligen har de en färg på tätortsbussar och en annan på regionbussar som t ex Skånetrafiken. Och Västtrafiks färger finns väl inte så mycket att anmärka på. Blått är ju en historiskt gångbar lackering, t ex Linjebuss.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Göteborgsregionens Lokaltrafik, GL, svirade om kostymen mot slutet av 90-talet så att regionbussar blev grå.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

John P

Kul att de finns bussar av denna modell som fortfarande är i trafik, hoppas verkligen att minst en blir bevarad som veteranbuss! 
Jag åkte egentligen mest med olika  likvärdiga Säffle-bussar när jag gick i skolan, men i bland även med Carrus Fifty-bussar och av dessa så upplevde jag Carrus Fifty som helt klart bäst!
Vad tycker ni, visst vore det roligt om minst en Carrus Fifty blev bevarad?
Denna bussmodell är en värdig representant för 1990-talets landsvägsbussar.                                                                                                                                                                                                                                                 
Bussförare på Nobina Trollhättan.