King Long till Sverige, men när?

Startat av Ante, 17 november 2007, 17:20:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ante

I våras var det ganska mycket prat om King Longs inträde på den svenska bussmarknaden, och då sades det från olika håll att de första bussarna skulle komma nu i sommras.
Tydligen verkar de inte kommit ännu, och då blir ju frågan naturligtvis: När kommer dom? Någon som hört något?

/A

Fredrik Gelin

Enligt obekräftade rykten är bussarna försenade från fabriken, först var det sagt att de skulle komma nu under hösten, men inget verkar ha hänt än...
//Fredrik

Esbjörn

Jag höll på ett tidigare jobb på med projektering av reservdelsinköp åt ett stort industriföretag...
...kan bara säga att min erfarenhet av leveranssäkerhet hos Kinesiska bolag INTE är den bästa...
Kanske gäller bussar också...

Staffan Sävenfjord

Jag pratade med Ola Wortzelius för ett par veckor sedan och han kunde bara bekräfta förseningen. Men han väntade i alla fall de första bussarna i december, vilket också stämmer med vad Trafikforum uppger i senaste numret. Enligt dem blir det först tre stora samt en midi. De stora skall enligt vad tidigare uppgetts till till Delfinbuss, Axelssons i Västerås och Flexbuss/Dacke buss.
Vad jag förstår finns det risk för ytterligare förseningar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredde

Vad pratar vi för typ av buss? Hur ser dessa ut?

/Fredde

Lulebjörnen

Om man studerar nyhetsbladet på www.king-long-scandinavia.com/Documents/KLnyhetsblad.pdf så är det en massa jidder om grisens år och liknande. Vidare konstateras storögt att fabriken är stor och arbetsförhållandena är goda...

Anpassningen av produkterna till europeisk standard har skett i Italien...

www.king-long-europe.com står det i alla fall för den tekniskt intresserade lite mer om vad det är för grejer under skalet. Genomgående bra prylar från Cummins och ZF så det ska nog fungera bra. Det gäller bara att dom kopplar ihop grejerna rätt...

Hagri

Bara för att det är kända varumärken som är underleverantörer behöver det inte vara samma kvalitet på prylarna som vi är vana vid. Det beror mycket på hur de Kinesiska fabrikerna fungerar.
Om en billig buss skulle krångla mer och behöva fler dagar på verkstad kan den bli en dyr buss när man summerar allt på nedersta raden.
Är det någon som vet hur prisbilden ser ut för  King Long jämfört med europeiskt byggda bussar med samma utrustningsnivå?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hagri skrivet 18 november 2007, 08:32:14 AM
Bara för att det är kända varumärken som är underleverantörer behöver det inte vara samma kvalitet på prylarna som vi är vana vid. Det beror mycket på hur de Kinesiska fabrikerna fungerar.
Om en billig buss skulle krångla mer och behöva fler dagar på verkstad kan den bli en dyr buss när man summerar allt på nedersta raden.
Är det någon som vet hur prisbilden ser ut för  King Long jämfört med europeiskt byggda bussar med samma utrustningsnivå?


Enligt vad Ola Wortzelius och Tony Jonsson på King Long Scandinavia sade i mars i år inför ett reportage i Bussbranschen så kostar en 12-meters välutrustad KingLong 1,75 miljoner kronor och en 9-meters kostar 990 000 kronor. Sedan är det fritt fram att jämföra.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Martin Maltkvist

Citat från: Hagri skrivet 18 november 2007, 08:32:14 AM
Bara för att det är kända varumärken som är underleverantörer behöver det inte vara samma kvalitet på prylarna som vi är vana vid. Det beror mycket på hur de Kinesiska fabrikerna fungerar.
Om en billig buss skulle krångla mer och behöva fler dagar på verkstad kan den bli en dyr buss när man summerar allt på nedersta raden.
Är det någon som vet hur prisbilden ser ut för  King Long jämfört med europeiskt byggda bussar med samma utrustningsnivå?

Ratten på interiörbilden andas Volvo lite grann tycker jag.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Christer Bergström

En klok jänkares tankar, appropå billiga bussar:

It is unwise to pay too much, But it is worse to pay too little. When you pay to much, all you lose is a little money-that is all.
When you pay too little you sometimes lose everything because the thing you bought was incapable of doing  the thing it was bought to do.

The commom law of business prohibits paying a little and getting a lot,  it can´t be done.
If you deal with the lowest bidder it is well to add something for the risk you run and if you do that, you will have enough to pay for something better.

mvh Christer

Sundås

Dackebuss/Flexbuss avbokade sin, p.g.a förseningen så som jag förstod det..
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Lulebjörnen

Firandet av det kinesiska nyåret går väl in i slutfasen nu och och efter grisen och hunden är det väl råttans tur att sköta om ruljangsen hos kineserna det här året...

Är råttan den som får fart på exporten av King-Long bussar till långnäsornas land?

homer

Som förare skulle jag aldrig ta anställning på ett företag som köpt in dylika bussar!

men de är bara min åsikt

Sundås

Citat från: homer skrivet 11 februari 2008, 14:25:14 PM
Som förare skulle jag aldrig ta anställning på ett företag som köpt in dylika bussar!

men de är bara min åsikt

Får man undra varför?
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

michael k

de nuvarnde firmorna behöver lite konkurans
varför skulle en cummins vara sämre i en kinesisk buss än när de drar ett roadtrain i australien?