Keolis 5332 flyttad till Råsta (ej bild)

Startat av Mikael T Nilsson, 19 november 2011, 09:37:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Måns Johannesson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 november 2011, 09:09:09 AM
Jag noterade att 3145 rullade på 610:an igår eftermiddag, så "Omnisarna" börjar leta sig ut även till Vallentuna villket jag antar är bland det längsta de varit från City (Årsta/Farstatrakten är ju inte riktigt lika långt ut)?
//Fredrik

Har sett Hornsbergs OmniCityvagnar (7300-7304) på 625 för en del år sedan. Inte riktigt en optimal buss på en sån linje...

/Måns

5783

Citat från: Måns Johannesson skrivet 22 november 2011, 20:03:59 PM
Har sett Hornsbergs OmniCityvagnar (7300-7304) på 625 för en del år sedan. Inte riktigt en optimal buss på en sån linje...

/Måns

Jag håller med dig men samtidigt undrar jag då varför Keolis kör MAN låggolvsbussar ute på Värmdö? Jag förstår inte skillnaden.

Är det att de senare har gardiner och läslampor samt höga stolar som gör skillnaden? Låggolvssbussar/lågentré i stan/närförort, normalgolvsbussar/lågentré på landsbygden. Enkelt om jag får bestämma.

Fredde

Citat från: Daniel S skrivet 22 november 2011, 20:58:49 PM
Jag håller med dig men samtidigt undrar jag då varför Keolis kör MAN låggolvsbussar ute på Värmdö? Jag förstår inte skillnaden.

Förmodar att du missade tillfället att åka MAN-led på 434an till Överby (ca 5,2 mil från Slussen) i förra veckan, vilket inte direkt är vanligt förekommande ;)

Till trådens ämne: Vill minnas att jag sett en bild här på forumet på en OmniCity-led på 676 eller 640 för något år sen...


5783

Citat från: Fredde_J skrivet 22 november 2011, 22:22:54 PM
Förmodar att du missade tillfället att åka MAN-led på 434an till Överby (ca 5,2 mil från Slussen) i förra veckan, vilket inte direkt är vanligt förekommande ;)

Till trådens ämne: Vill minnas att jag sett en bild här på forumet på en OmniCity-led på 676 eller 640 för något år sen...



En enda gång har jag åkt till Överby och det var med en buss som var helt lämpad för det ändamålet nämligen en fd SL Buss H47 årsmodell 1997.  8)


Måns Johannesson

Citat från: Daniel S skrivet 22 november 2011, 20:58:49 PM
Jag håller med dig men samtidigt undrar jag då varför Keolis kör MAN låggolvsbussar ute på Värmdö? Jag förstår inte skillnaden.

Är det att de senare har gardiner och läslampor samt höga stolar som gör skillnaden? Låggolvssbussar/lågentré i stan/närförort, normalgolvsbussar/lågentré på landsbygden. Enkelt om jag får bestämma.

I grunden håller jag med dig fast de MAN vagnar Keolis har på Värmdö och på linje 172/173 är inte jämförbara med OmniCity eller t.ex. de MAN leder Nobina har i Södertälje och Kallhäll. Man sitter faktiskt oväntat bra i dessa bussar (att så gott som samtliga stolar är monterade på podestrar bidrar förstås) och jag tycker de går bra även i högre farter. De går helt enkelt inte att jämföra med de MAN-vagnar Södertälje körde på 748 ett tag (verkar mest gå OmniLink där nu mer).

/Måns

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 november 2011, 09:54:05 AM
Nja, Täby fick ju ärva ett gäng Omni från Råsta i samband med att 53xx-vagnarna från Söderort landade där.
Som Ted sade skall Omnibussarna frigöra bussar för användning i ersättningstrafiken för Roslagsbanan.
Om bussarna fungerar tillfredställande lär de bli kvar i Norrort till "förmån" för höggolvare som då kan fasas utom SL är intresserade av det.
Som jag förstått saken är det 3142-51 som flyttat från Råsta till Norrort, eventuellt kan det var ytterligare någon eller några.
//Fredrik

Tack för uppgifterna. Det verkar stämma att Täby/Norrort numera har ett stort antal Omnicityledvagnar i 31xx-serien. Igår såg jag flera i trafik i Danderyd/Täby, bl a 3145 och 3146 på linjer som inte Råsta trafikerar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

Nu blir väl Omnivagnarna kvar där till nästa höst...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.