Keolis 5332 flyttad till Råsta (ej bild)

Startat av Mikael T Nilsson, 19 november 2011, 09:37:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Igår dök Keolis 5332 upp på en Råstatur på 607:an. Jag kollade upp vagnen hos Transportstyrelsen och såg då att den numera tillhör Råsta.

5332 var ursprungligen en innerstadsvagn, stomlinjeblå, men blev senare SL-röd och flyttades till Nyboda/Söderort.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ted Selander

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 19 november 2011, 09:37:56 AM
Igår dök Keolis 5332 upp på en Råstatur på 607:an. Jag kollade upp vagnen hos Transportstyrelsen och såg då att den numera tillhör Råsta.

5332 var ursprungligen en innerstadsvagn, stomlinjeblå, men blev senare SL-röd och flyttades till Nyboda/Söderort.

Alla Nybodas 53xx är flyttade till Råsta, de tre sista ska ha haft avskedskalas i Stockholm Sydväst i går. I Råsta frigör de några bussar till Norrort för ersättningstrafik Kragstalund - Kårsta som inleds i dag och pågår till den 10 december.


virtual1

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 19 november 2011, 09:37:56 AM
Igår dök Keolis 5332 upp på en Råstatur på 607:an. Jag kollade upp vagnen hos Transportstyrelsen och såg då att den numera tillhör Råsta.

5332 var ursprungligen en innerstadsvagn, stomlinjeblå, men blev senare SL-röd och flyttades till Nyboda/Söderort.

Skönt att ha blivit av med dem i söderort, mer okomfortabla åbäken får man leta efter!

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ted Selander


Bussmicke

Äntligen slipper man se 53xx och 614x när man vill se annat på 144 och 160, alltid dessa som kom jämt o ständigt när man hoppades på annat..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ted Selander

Tyvärr är risken stor att det är en B9S, till många årstabors fasa.

Bussmicke

Tyvärr? Tvärtom vännen, nu skulle man bott i Årsta.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ted S skrivet 19 november 2011, 11:23:25 AM
Alla Nybodas 53xx är flyttade till Råsta, de tre sista ska ha haft avskedskalas i Stockholm Sydväst i går. I Råsta frigör de några bussar till Norrort för ersättningstrafik Kragstalund - Kårsta som inleds i dag och pågår till den 10 december.

Ett stort tack för dessa uppgifter. Jag kan rapportera att även Omnicity-ledvagn 2141 numera kör i trafik för Råsta. Den trafikerade en Råstatur på Täbylinje 604V idag.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Andreas91

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 21 november 2011, 14:50:20 PM
Ett stort tack för dessa uppgifter. Jag kan rapportera att även Omnicity-ledvagn 2141 numera kör i trafik för Råsta. Den trafikerade en Råstatur på Täbylinje 604V idag.

Hujedamig!  :-\ Kan då passa på att berätta att samma buss gick på en 610:a i torsdags, dvs Danderyds sjh - Vallentuna (rosengården)! Jag fick mig verkligen en chock...

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Jag noterade att 3145 rullade på 610:an igår eftermiddag, så "Omnisarna" börjar leta sig ut även till Vallentuna villket jag antar är bland det längsta de varit från City (Årsta/Farstatrakten är ju inte riktigt lika långt ut)?
Arriva kör fortsatt med vad jag förmodar är en fd Jönköpingsomni på 687:an, men de gamla ALB:arna verkar ha försvunnit från nämnda linje.
Jag får försöka titta upp till Okvista och se vad som står där numera, det skulle ju bli höggolvare på ersättningstrafiken vilket kan vara klokt med tanke på trafikens art...
//Fredrik

Mikael T Nilsson

Hej,

Med tanke på era observationer av Omnicity-ledvagnar på 610:an verkar det nästan som att Täby (med satelllitgarage) lånar bussar av denna typ av Råsta. Vagnarna kan väl stå registrerade på en depå men tillfälligt vara utlånade till en annan utan att det syns hos Transportstyrelsen?

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Gelin

Nja, Täby fick ju ärva ett gäng Omni från Råsta i samband med att 53xx-vagnarna från Söderort landade där.
Som Ted sade skall Omnibussarna frigöra bussar för användning i ersättningstrafiken för Roslagsbanan.
Om bussarna fungerar tillfredställande lär de bli kvar i Norrort till "förmån" för höggolvare som då kan fasas utom SL är intresserade av det.
Som jag förstått saken är det 3142-51 som flyttat från Råsta till Norrort, eventuellt kan det var ytterligare någon eller några.
//Fredrik