Fd Sandhems Busstrafik...

Startat av Fredde, 30 september 2011, 18:29:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

... i form av ANC143..


Fd Sandhems Busstrafik ANC143 hos Scania, Lindvreten 2011-09-30.


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 30 september 2011, 19:26:13 PM
Varför har man krängt kärran?


Sandhems Busstrafik använde denna på gamla linje 900 Falköping-Ulricehamn-Tranemo. Denna linje är nu ersatt av linje 207 och körs av Nettbuss. Bussen saknar alltså uppdrag.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Går linjen hela vägen till Falköping nu med eller?
Visste inte 900 var väck
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 01 oktober 2011, 22:35:49 PM
Går linjen hela vägen till Falköping nu med eller?
Visste inte 900 var väck

Jo, därvidlag är det ingen skillnad. Skillnaden är att man nu använder Volvo 8500 B7RLE i stället för t ex Volvo 9700 och Setra S419. Förutom Nettbuss egna bussar kör också Kjellgrens ett par omlopp.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 september 2011, 21:27:26 PM
Sandhems Busstrafik använde denna på gamla linje 900 Falköping-Ulricehamn-Tranemo. Denna linje är nu ersatt av linje 207 och körs av Nettbuss. Bussen saknar alltså uppdrag.


Nej, linje 900 är ersatt av linje 209. Linje 207 går endast Falköping-Trädet, denna körs f ö av Nobina och Buss i Väst.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 01 oktober 2011, 23:54:30 PM
Nej, linje 900 är ersatt av linje 209. Linje 207 går endast Falköping-Trädet, denna körs f ö av Nobina och Buss i Väst.

Så är det ja. Vilket Buss i Väst-bolag kör linje 207 till Trädet?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Öden

Hej !

ANC 143 står sedan 2011-07-25 regad på Scania Bilar i Sverige AB, Kungens Kurva,
avställd 2011-06-30.

Mvh Peter Ö

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 oktober 2011, 08:22:15 AM
Så är det ja. Vilket Buss i Väst-bolag kör linje 207 till Trädet?

Vet ej - jag har inte varit i de krokarna på sista tiden. I tidtabellen för 207 står dock Nobina och Buss i Väst som entreprenörer.

yngrot

Denna buss var de inte så nöjda med på Sandhems den krångla ofta  ett riktigt måndagsexemplar... 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Rob

CitatDenna buss var de inte så nöjda med på Sandhems den krångla ofta  ett riktigt måndagsexemplar...

Det är jag inte förvånad om  :-\ hos oss (Omnibuslinjen Habo-Hjo) har vi ju ANC162 (boogie) och ANC198 (2 axlig) och har haft/fortfarande stora/mindre problem som de kan inte lösa. :( Allt från vattenläckage till växellåda.....

//Rob

S Svensson

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 01 oktober 2011, 23:54:30 PM
Nej, linje 900 är ersatt av linje 209. Linje 207 går endast Falköping-Trädet, denna körs f ö av Nobina och Buss i Väst.
I och för sig rätt. Men Kjellgrens kör linje 209 i egenskap av underentreprenör åt Nettbuss. När Buss i Väst tog över trafik på linje 207 och skolturer 1995 så var det Ulricehamns Omnibus  och bilskola AB (möjligen ändrat namn) som tog över Swebus och föraren som är placerad på orten. Vad som sagts mig har föraren med placering i Trädet gått över till Nettbuss. Sedan kan det stämma att 209 har tur som går Trädet-Ulricehamn. Vad som sagts ursprungligen så skulle den tur som startades i Kinnarp gå till Falköping och köra linje 900 till Tranemo 7.50 utgå och istället köras Trädet-Tranemo. Märk att Nobina kör från Falköping. Jag antar att Bernt menar Kjellgrens i Tranemo AB när Du skriver Buss i Väst AB. Kjellgrens har sin a tre Setra 319 i drift också. Sandhem hade sin buss placerad i Kinnarp. ANC143 gick bra då jag åkte med den. På linjen Tranemo-Falköping.
Kjellgrens i Tranemo AB är delägd av Nettbuss AB.

Bernt Talbrant

Citat från: S Svensson skrivet 06 oktober 2011, 23:53:13 PM
I och för sig rätt. Men Kjellgrens kör linje 209 i egenskap av underentreprenör åt Nettbuss. När Buss i Väst tog över trafik på linje 207 och skolturer 1995 så var det Ulricehamns Omnibus  och bilskola AB (möjligen ändrat namn) som tog över Swebus och föraren som är placerad på orten. Vad som sagts mig har föraren med placering i Trädet gått över till Nettbuss. Sedan kan det stämma att 209 har tur som går Trädet-Ulricehamn. Vad som sagts ursprungligen så skulle den tur som startades i Kinnarp gå till Falköping och köra linje 900 till Tranemo 7.50 utgå och istället köras Trädet-Tranemo. Märk att Nobina kör från Falköping. Jag antar att Bernt menar Kjellgrens i Tranemo AB när Du skriver Buss i Väst AB. Kjellgrens har sin a tre Setra 319 i drift också. Sandhem hade sin buss placerad i Kinnarp. ANC143 gick bra då jag åkte med den. På linjen Tranemo-Falköping.
Kjellgrens i Tranemo AB är delägd av Nettbuss AB.

På linje 209 går det på morgnarna en buss Ulricehamn-Trädet som vänder där och sedan går till Skogarp (Dalstorp).

Kjellgrens i Tranemo är väl inte med i Buss i Väst längre så det kan knappast vara de som avses i tidtabellen. Jag vet alltså inte om de kör någon tur på linje 207 - men det anges som sagt i tidtabellen att det skulle vara så.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 07 oktober 2011, 00:48:54 AM
På linje 209 går det på morgnarna en buss Ulricehamn-Trädet som vänder där och sedan går till Skogarp (Dalstorp).

Kjellgrens i Tranemo är väl inte med i Buss i Väst längre så det kan knappast vara de som avses i tidtabellen. Jag vet alltså inte om de kör någon tur på linje 207 - men det anges som sagt i tidtabellen att det skulle vara så.

Kjellgrens lämnade Buss i Väst i samband med att Orusttrafiken köpte 30 procent av företaget för ett par år sedan. De fick dock köra färdigt de kontrakt de hade genom Buss i Väst. Det sista av dessa upphörde i juni i år.

Var används Kjellgrens tre (det var väl till och med fyra) Setra S319 nu om de finns kvar?





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Det får Yngrot svara på. Det rör sig om tre Setra 319 45021-45023. Den fjärde Setra var 45008 som VL övertog och som BiVab senare övertog,SPD 301 avst 110810. Troligen kontrakterad med BTC. Det verkar vara denna som är annonserad av BTC.
Troligen har Bivab beträffande denna och några till "lämnat" dem för att ta emot nya bussar till Karlskoga och flytta bussar därifrån.

Skall komplettera svaret tidigare. I nya tidtabellen juni 2011 föri Skaraborg anges Nobina som entreprenör på Sträckan Falköping-Trädet. Dock att detendast när någon tur som går till Trädet. 
Vad gäller Ulricehamns kommun så har under någon tid linjenummer varierat och i tidtabell för juni 2011 har en samlingstidtabell för 209. En tid var linje 900 delad i varianter 900-902. När någon frågar om linjenummer och dragning så kan det vara svårt att ange för en längre period.Vad det gäller gamla Skaraborgs län,nuv Västra Götaland, så har Nobina avtal för trafik men Buss i Väst AB har trafik som underentreprenör. Några av Söne företagen kör åt Nobina och eventuellt då Sandhem.