Huvudmeny

Buss till salu!!!

Startat av Wetjo, 09 juli 2011, 17:48:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Svempa

Se till att b655 an stannar i sverige .  .Är det den som finns i smedjebacken?
Så är det en pärla

Björn Forslund

Den bussen ägdes en gång i tiden av SvOf.
Frågan är väl bara vem i Sverige som vill betala 119000:- för en B655.

Bussföraren

Det såldes väl en B715 för ett par år sedan för en liknande summa så några få penningstarka spekulanter finns det säkert, sannolikt i syfte att tjäna en hacka.

Björn Forslund

Citat från: Bussföraren skrivet 09 juli 2011, 23:33:32 PM
Det såldes väl en B715 för ett par år sedan för en liknande summa så några få penningstarka spekulanter finns det säkert, sannolikt i syfte att tjäna en hacka.

Det blir nog svårt att tjäna någon hacka när priset redan är så högt. Men bussen är fin och påkostad, så det blir väl utrikes trafik i framtiden. Annons finns även i senaste Classic Motor.

Robert T

Hade jag bara haft något att förvara den i så... Tycker inte priset är speciellt högt? Jämför med vad en Volvo P1800 kostar t.ex.
Vissa gillar veteranbilar, jag gillar veteranbussar.  ;D

Björn Forslund

Citat från: Robert T skrivet 10 juli 2011, 00:05:12 AM
Hade jag bara haft något att förvara den i så... Tycker inte priset är speciellt högt? Jämför med vad en Volvo P1800 kostar t.ex.
Vissa gillar veteranbilar, jag gillar veteranbussar.  ;D

Det där är väl inget större  problem. Kan du lägga ut 120 tusen på bussen så går det väl att fixa pengar till bra förvaring också. Om du har lyckan att bo utanför storstäderna går det att hyra in sig hos någon bonde eller liknande. Kostar kanske några tusen om året, men det är det värt när det gäller en buss i så fint skick.
Vore som sagt trevligt om någon riktig entusiast i Sverige tog hand om den bussen.

Robert T

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 juli 2011, 10:21:09 AM
Det där är väl inget större  problem. Kan du lägga ut 120 tusen på bussen så går det väl att fixa pengar till bra förvaring också. Om du har lyckan att bo utanför storstäderna går det att hyra in sig hos någon bonde eller liknande. Kostar kanske några tusen om året, men det är det värt när det gäller en buss i så fint skick.
Vore som sagt trevligt om någon riktig entusiast i Sverige tog hand om den bussen.

Så långt ute på landet bor jag ej, jag får betala 2300kr per månad för garage till mina två bilar...

Björn Forslund

Citat från: Robert T skrivet 10 juli 2011, 12:03:00 PM
Så långt ute på landet bor jag ej, jag får betala 2300kr per månad för garage till mina två bilar...

Ja, ska man ha buss får man räkna med att förvara den en bit hemifrån om man inte bor lägligt på vischan. själv har jag 6 bussar, 6 bilar, 1 traktor och en delägd lastbil privat, så jag vet.

Erik Tannerbring

#9
Man får nog inse att 119.000:- är ett rimligt pris för en fin originalbuss som det finns få av i landet.
Skulle priset ligga på typ 15.000:- då får man snart se bussen på någon camping!


Bussföraren

Citat från: Erik Tannerbring skrivet 13 juli 2011, 10:13:42 AM
Man får nog inse att 119.000:- är ett rimligt pris för en fin originalbuss som det finns få av i landet.
Skulle priset ligga på typ 15.000:- då får man snart se bussen på någon kamping!



Nu är det knappast någon som köper en så pass gammal buss för att bygga om till Campingfordon, det finns idag ett stort utbud moderna bussar från -80 o -90 talet till salu för vrakpriser.

Det som är tråkigt är att Swebus avveckling av sina veteraner ledde till att priserna på fordon i olika bra skick trissades upp och fortsätter att trissas upp av en del.

Flera som köpte sin buss av Swebus för 500:- sålde den sedan för 100 tkr+, något som inte var tanken.

Erik Tannerbring

Tanken var nog inte det, men alternativet 500:- eller skrotning? Vet ju att min 0001 såldes för 500:- och jag fick ge betydligt mera när jag köpte den, men så är marknaden så det kan ingen göra något åt nu.




Bussföraren

Citat från: Erik Tannerbring skrivet 13 juli 2011, 10:54:14 AM
Tanken var nog inte det, men alternativet 500:- eller skrotning? Vet ju att min 0001 såldes för 500:- och jag fick ge betydligt mera när jag köpte den, men så är marknaden så det kan ingen göra något åt nu.



Det är väl samma med GDG bussen här...

Vad gäller 0001 så var det ju sagt att inga bussar skulle släppas till privatpersoner och seriösa sådana intressenter avvisades, 0001 överläts på en "pappersförening" som inte existerade om de uppgifter jag fått från dåvarande Swebus stämmer (och det misstror jag inte) och sedan sålde denna ägare bussen för drygt 100 tkr, till försvar kan ju sägas att han faktiskt utförde visst arbete på bussen.

Flera andra av veteranerna hamnade mer eller mindre direkt till försäljning där stora vinster kunde hämtas hem av de "seriösa mottagarna"

Innan detta inträffade så bytte de flesta veteranbussar ägare mellan privatpersoner och föreningar etc till symboliska summor, täckning för nedlagt arbete, etc allt i syfte att bevara kulturskatterna, idag är det mer för att tjäna pengar på en ny marknad.
Köpa dyrt och snabbt sälja ännu dyrare utan att lägga ner en krona mer än nödvändigt.



Bussföraren

Glömde...

Den här gamla "Spelmansbussen" du köpte från Sthlm, blev det inget av den?
Såg den var till salu igen för en tid sedan? Blir det Husbuss av den?

Erik Tannerbring

Gällande 01:an
2003-08-14 köpte Per bussen (fd anställd Sj, Swebus) Köptes direkt av Swebus
2009-03-31 Köpte Lastpartner i Östergötland
2009-09-29 Köpte Jag bussen.

Från 2003 tills dagens datum räknat ligger fakturor på inköp samt reparationer på ca 77.000:- i bussen (jag står för ca 20.000: av dessa)

Jag har ingen redovisnings plikt på något sätt såklart men vill på detta sätt förklara en värde ökning. Sluta fundera på dåtidens affärer och diskutera GDG bussens pris!