Faceliftade 8500 till Jlt land

Startat av yngrot, 16 juni 2010, 16:44:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

Hoppas vi får såna till skånetrafiken med dom ser så grymma ut  ;D

Optimal

Dessa ser grymma ut. Snyggare i verkligheten än på ett pressfoto.

Optimal

Citat från: homer skrivet 16 juni 2010, 20:18:43 PM
Den sista bilder gör bussen något snyggare än vad jag tyckt tidigare.

men min största fråga är om det är Dimljus eller Extraljus som sitter nertill???

hoppas inte säffle har slutat montera extraljus som "standard"

Borde vara extraljus. Då dimljus brukar sitta ytterst på lastbilar och bussar.

Ersa

Citat från: homer skrivet 16 juni 2010, 20:18:43 PM
men min största fråga är om det är Dimljus eller Extraljus som sitter nertill???
hoppas inte säffle har slutat montera extraljus som "standard"

Huruvida det är dimstrålkastare eller extraljus beror nog helt på vad beställaren bockat i för rutor på beställningspapperet.
Säffle har väl aldig monterat extraljus på bussarna om man inte specifikt berställt dem? Jämför t.ex med dessa tidiga B9S-vagnar.
Några år senare hade man inte bara börjat bockat i rätt ruta för originalextraljusen, utan även beställt takmonterade redan från leverans.

homer

Citat från: Ersa skrivet 19 juni 2010, 06:43:51 AM
Huruvida det är dimstrålkastare eller extraljus beror nog helt på vad beställaren bockat i för rutor på beställningspapperet.
Säffle har väl aldig monterat extraljus på bussarna om man inte specifikt berställt dem? Jämför t.ex med dessa tidiga B9S-vagnar.
Några år senare hade man inte bara börjat bockat i rätt ruta för originalextraljusen, utan även beställt takmonterade redan från leverans.


busslinks första 63XX vagnar är ju "stadsbussar" och har därför inga extraljus, alla dem 8500 som har varit "regionalbussar" dvs höga ryggstöd och läslampor har ju alltid haft orginalextraljusen

1896

Ja, den ser ju lite aggressiv ut, men det är nog för det svarta kring strålkastarna....

Bernt Talbrant

#21
Citat från: yngrot skrivet 18 juni 2010, 20:43:04 PM
Ytterligare några i Tranemo i dag  och nu håller de på att montera Jlt maskiner...

Volvo B12BLE 6x2  8500LE NL

35  CEM 726

36  DEZ 656

37  CEM 714

38  CEM 713

39  CEM 706

40  CEM 682

41  CEK 050

42  BXY 905

43  BXY 873

Dessa är 8500  av nån underlig anledning saknar 8700 invr


Volvo B12BLE 4x2  8700LE

CEO 880

31  CEO 874

32  CEO 876

33  EFN 066

Vem lyckas fota nere i Gislaved dit de förmodligen lär börja dyka upp under lördagen samt söndag...

Jag har nu kompletterat sammanställningen ovan.

Ulf Rådeström

38 har regnr CEM713 - CEM870 är ej en buss!

Bernt Talbrant

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 07 juli 2010, 18:22:21 PM
38 har regnr CEM713 - CEM870 är ej en buss!

Typiskt, det var en av de bussar som inte jag såg vid mitt besök i Gislaved... Yngrot får kika bättre nästa gång. ;)  Nu är listan rättad i alla fall. Tack!

yngrot

Sorry grabbar jag får väl skylla på typ solsting... ;D ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 juni 2010, 19:00:20 PM
Och så var det då bilderna.









Det är väl så här den nya 8900 ska se ut? Fronten är ju hiskeligt ful, men resten av bussen ser rätt mycket ut som gamla 8500.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 08 juli 2010, 00:55:40 AM
Det är väl så här den nya 8900 ska se ut? Fronten är ju hiskeligt ful, men resten av bussen ser rätt mycket ut som gamla 8500.

Nej, det här är en faceliftad 8500. 8900 kommer att få samma front men skiljer sig rätt mycket i övrigt.
http://www.busstidningen.se/2010/07/07/ny-linjevagn-fran-volvo-ersatter-tva-modeller/
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2010, 07:11:23 AM
Nej, det här är en faceliftad 8500. 8900 kommer att få samma front men skiljer sig rätt mycket i övrigt.
http://www.busstidningen.se/2010/07/07/ny-linjevagn-fran-volvo-ersatter-tva-modeller/
Kan man kalla det ansiktslyftning när det blir till det sämre?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Muk

Citat från: Svemicke skrivet 08 juli 2010, 12:46:07 PM
Kan man kalla det ansiktslyftning när det blir till det sämre?

Ansiktslyftning har inget med resultatet att göra, utan är enbart en benämning på processen. Hur många människor är det som ser bättre ut efter en ansiktslyftning?

Svemicke

Citat från: Muk skrivet 08 juli 2010, 12:53:45 PM
Ansiktslyftning har inget med resultatet att göra, utan är enbart en benämning på processen. Hur många människor är det som ser bättre ut efter en ansiktslyftning?

haha... Sant, men jag skulle mer vilja kalla det för en facedown. Det blev en rejäl försämring. Har man "faceliftat" 8700 också?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -