Även jag får åka till Sälenfjällen :-)

Startat av Ulf Rådeström, 04 januari 2010, 22:46:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

#15
Helt underbar - men den har såklart både för- och nackdelar.

Jag tycker att knapparna sitter bra åtkomliga liksom färdskrivare och värme/ventilation. Det enda som är korkat placerat är radioenheten - ibland kan man vara tvungen att höja eller sänka volym tex för passagerare, och då får man sträcka sig väl mycket. Men det är väl en avvägningsfråga att man inte ska pilla för mkt vid körning - även om jag dock tycker att hjärnan borde få vara förarens egen i det fallet.
Knapparna på ratten hjälper ju till i dom lägena - bra placerade. På Starlinern är dom placerade på rattens yttersida istället - vilket får till följd av att ibland när du svänger runt så kan du hux flux ändra kanal, sätta på handsfree till mobilen o jag vet inte allt konstigt om du har otur :-/

Svårmanövrerad i trånga utrymmen ibland - man behöver ju lite mer plats än för en 12m-buss (den här är 13,7m och med släp åtminstone 19m). Särskilt om man har släpvagn kan de va bök tex o vända runt på Cityterminalen. Står bussar ivägen så kan man få koppla av släp o joxa om det vill sig illa.

Men på motorväg och landsväg går den som ett ånglok. Helt ok drag, och man kan få till riktigt mjuk körning - retardern är tex betydligt mjukare än Volvons huggande. Dock vill den gärna växla i uppförslut (neråt) - och TipMatic är lite väl slö o växla ner - så det gäller o lägga i manuella läget så man inte fastnar i backen när man tappar fart om den vill växla precis.
Jag tycker att den är väldigt stadig på vägen och upplever inte att den jazzar omkring så jättemycket när det blåser en del - men visst...det är ju ett stort vindfång och kommer man ur skogen och ut på ett gärde när det är halt gäller det att tänka sig för lite extra.

Jag tycker dock att högerspegeln klarar sig rätt bra synmässigt när det är skitigt ute - men det kunde säkert vara bättre.

rattvrickaren

Hej Ulf.
Du höjer och sänker volymen på ratten.
1 och 2 till dig och 5 och 6 till passagerarna.

Upplever högerspegeln som hopplös, då jag iaf inte ser ett skit när snön klibbar fast på rutan.
MAN har fått fram en underbar motor och växellåda men den kräver dock att man är med och ger den varv innan backen. Den tappar nästa växel med om du inte växlar ner innan 1600 varv/min.
/Magnus

Ulf Rådeström

Citat från: rattvrickaren skrivet 06 januari 2010, 00:55:45 AM
Hej Ulf.
Du höjer och sänker volymen på ratten.
1 och 2 till dig och 5 och 6 till passagerarna.

Jo, det visste jag - men det går av bara farten o pilla på radion ibland  :)
Knapparna är bra, men radioenheten kunde ändå sitta lite bättre åtkomlig kanske på sniskan vänd lite mer mot dig - men det kanske inte blir så estetiskt snyggt som när den guppar upp o ner i sin infällning med en smäll i vissa gupp efter ett par års användning ;-)

rattvrickaren

Håller med men fick förklaringen att den ska vara åtkomlig för reseledaren med.
Som om man nu vill att de ska pilla på radion med.....
/Magnus

Tuppen

 

Även Interbus 18 från Göteborg fick vara med o leka lite Fjällexpressen


Leka lite Är det inte Interbus som ligger bakom Fjällexpressen???