Scania eller MAN JÖNKÖPING

Startat av ymmot123456789, 06 december 2009, 17:30:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ymmot123456789

Hej!

2008 köpte arriva in många nya bussar , men denna gången köpte dom in ifrån MAN, är det någon som vet varför de köpte in MAN?

Vad är det MAN som inte scania har, vad är det för skillnad på bussarna?  ?

Jag tycker scanias bussar är bättre iaf.


Cyklisten

I Skåne köper de många MAN bussar då det behövs gasdrift, men Scania finns just nu bara som diesel eller etanol. Kanske vill man ha samma tillverkare lite överallt (räknar inte med Sthlm)? Är det gasdrift i Jönköping (minns inte riktigt)? Då är saken ännu klarare.

ymmot123456789

Det är endast en linje som går på gas drift. de andra går på disel tror jag. tommy


Citat från: Cyklisten skrivet 06 december 2009, 17:44:23 PM
I Skåne köper de många MAN bussar då det behövs gasdrift, men Scania finns just nu bara som diesel eller etanol. Kanske vill man ha samma tillverkare lite överallt (räknar inte med Sthlm)? Är det gasdrift i Jönköping (minns inte riktigt)? Då är saken ännu klarare.

Sundås

Det är ju oerhört många saker som spelar in när man ska köpa bussar. Leveranstid, pris, hur man kan speca bussarna och så vidare. Antagligen låg MAN bäst till just den här gången.

Får man lite lätt undra vad det är som gör att du tycker om MAN bättre än Scania?
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Jan

Citat från: ymmot123456789 skrivet 06 december 2009, 17:30:49 PM
Hej!

2008 köpte arriva in många nya bussar , men denna gången köpte dom in ifrån MAN, är det någon som vet varför de köpte in MAN?

Vad är det MAN som inte scania har, vad är det för skillnad på bussarna?  ?

Jag tycker scanias bussar är bättre iaf.



Man känner till MAN;s för och nackdelar från Skåne.
I branschen 37 år

ymmot123456789

Nej, jag tycker Scania är bättre än MAN. mvh tommy


Citat från: Sundås skrivet 06 december 2009, 18:16:47 PM
Det är ju oerhört många saker som spelar in när man ska köpa bussar. Leveranstid, pris, hur man kan speca bussarna och så vidare. Antagligen låg MAN bäst till just den här gången.

Får man lite lätt undra vad det är som gör att du tycker om MAN bättre än Scania?

Peter Öden

Hej !

Visst går det att få Scania för gasdrift ???

Mvh Peter Ö

Sundås

Citat från: ymmot123456789 skrivet 06 december 2009, 18:28:52 PM
Nej, jag tycker Scania är bättre än MAN. mvh tommy



Jag menade lite mer konstruktivt än att "Scania är bättre än MAN". Vad är bättre med Scania?
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

ymmot123456789

När man åker med MAN bussar så brukar dörrar krångla, bussen hackar väldigt mycket på biogas bussen när chauffören gasar, sedan är chassit fult designat om man jämför med scania.
Scania håller en högre kvalité tycker jag.

Varför  köpa in bussar ifrån utlandet när folk står arbetslösa i vårat eget land.

Citat från: Sundås skrivet 06 december 2009, 18:42:44 PM
Jag menade lite mer konstruktivt än att "Scania är bättre än MAN". Vad är bättre med Scania?

M

Citat från: ymmot123456789 skrivet 06 december 2009, 18:47:10 PM
Varför  köpa in bussar ifrån utlandet när folk står arbetslösa i vårat eget land.

Mycke bra fråga.

/M

Ersa

Citat från: ymmot123456789 skrivet 06 december 2009, 18:47:10 PM
När man åker med MAN bussar så brukar dörrar krångla, bussen hackar väldigt mycket på biogas bussen när chauffören gasar, sedan är chassit fult designat om man jämför med scania.
Scania håller en högre kvalité tycker jag.

Varför köpa in bussar ifrån utlandet när folk står arbetslösa i vårat eget land.

Visst kan man köpa svenskt... men vart tillverkas egentligen Scanias bussar? ;)

yngrot

Citat från: Peter Öden skrivet 06 december 2009, 18:34:42 PM
Hej !

Visst går det att få Scania för gasdrift ???

Mvh Peter Ö

ja det går men den nya motorn är väl inte klar för gasdrift än..  Borås Scania gasbussar kommer ev till sommaren 2010....
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niclas Rosenius

Citat från: Ersa skrivet 06 december 2009, 21:12:14 PM
Visst kan man köpa svenskt... men vart tillverkas egentligen Scanias bussar? ;)

   Chassit byggs ju i alla fall i Sverige  ;)

   Sedan karosseras dom på olika ställen i världen   ;D

    //Niclas

Cero

Citat från: Ersa skrivet 06 december 2009, 21:12:14 PM
Visst kan man köpa svenskt... men vart tillverkas egentligen Scanias bussar? ;)

Södertälje... ;) Sedan tillkommer kaross som inte byggs i Sverige, om man inte väljer Helmark förstås. Väljer man en Omnikaross hamnar säkerligen en del av intäkten i Södertälje innan den vänder söderut till tyska fickor.

Bingoberra

Citat från: ymmot123456789 skrivet 06 december 2009, 18:47:10 PM
När man åker med MAN bussar så brukar dörrar krångla, bussen hackar väldigt mycket på biogas bussen när chauffören gasar, sedan är chassit fult designat om man jämför med scania.
Scania håller en högre kvalité tycker jag.


Instämmer, och tillägger även att de är på tok för små för att köras på linje 2.