Tågersätting på kust till kust

Startat av yngrot, 22 november 2009, 20:08:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Kvälllståget kom inte längre än till Limmared... ca 1830 i kväll när jag passerade med linje 301 mot Lockryd.. På stationen stod då 2 st Bova från Limmareds buss och taxi  de har ju bara 3 min framkörning från sitt garage.. SXA från Kjellgrens var oxå på g  samt ca 4 till, i depån saknas nu i kväll bla..  45008  samt en Setra till och även 45002 ... vid 1930 var det en buss kvar en Setra från Ods buss och taxi.. de har väl ca 1.5 timmes framkörning??

Men en underlig sak var att tåget var på väg till Alvesta men bussarna körde mot Borås....
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 22 november 2009, 20:08:44 PM
Kvälllståget kom inte längre än till Limmared... ca 1830 i kväll när jag passerade med linje 301 mot Lockryd.. På stationen stod då 2 st Bova från Limmareds buss och taxi  de har ju bara 3 min framkörning från sitt garage.. SXA från Kjellgrens var oxå på g  samt ca 4 till, i depån saknas nu i kväll bla..  45008  samt en Setra till och även 45002 ... vid 1930 var det en buss kvar en Setra från Ods buss och taxi.. de har väl ca 1.5 timmes framkörning??

Men en underlig sak var att tåget var på väg till Alvesta men bussarna körde mot Borås....

Man fick vända tågen i Borås resp Limmared eftersom kontaktledningen är riven, tror det var mellan Hillared och Limmared. Det var tåg 339 som körde på ett träd och i samband med detta revs ledningen ner. En prognos jag hörde var att det var mycker skador och tidigast klart kl 12 imorgon.

Sundås

Hej!

Jag var resenär på tåget från Göteborg 18.07 (skulle till Emmaboda). Den information vi fick var att ledningen var nerriven mellan Borås och Limmared, och att buss ersatte mellan dessa orter. Jag åkte en av Kjellgrens bussar, tror det var en Scania? Reflekterade inte så mycket, var mest fokuserad på att komma hem efter en intensiv helg i Göteborg..

Två stycken Bova hämtade en del av resenärerna som kom med samma tåg som jag till Borås. Dvs tre bussar från Boråsvid 19.30 cirka.. Vi mötte även en Setra längs vägen (tror det var en Setra iallafall..)

Men till slut kom vi vidare med tåg från Limmared, framme i Emmaboda en timme senare än tidtabell. Man fick iallafall gratis kaffe!

Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sundås skrivet 22 november 2009, 22:58:41 PM
Hej!

Jag var resenär på tåget från Göteborg 18.07 (skulle till Emmaboda). Den information vi fick var att ledningen var nerriven mellan Borås och Limmared, och att buss ersatte mellan dessa orter. Jag åkte en av Kjellgrens bussar, tror det var en Scania? Reflekterade inte så mycket, var mest fokuserad på att komma hem efter en intensiv helg i Göteborg..

Två stycken Bova hämtade en del av resenärerna som kom med samma tåg som jag till Borås. Dvs tre bussar från Boråsvid 19.30 cirka.. Vi mötte även en Setra längs vägen (tror det var en Setra iallafall..)

Men till slut kom vi vidare med tåg från Limmared, framme i Emmaboda en timme senare än tidtabell. Man fick iallafall gratis kaffe!



Var glad att du inte åkte två timmar tidigare. De resenärerna ankom tre timmar sent till Limmared - alltså efter det ni hade åkt. Och efter Limmared fick de av allt att döma åka buss resten av vägen mot Kalmar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

lundaanders

Hej på er alla!

Jag åkte som passagerare i det tåg som körde in i trädet. Jag satt i den första vagnen och hade fin utsikt. Det var en ganska häftig upplevelse (utöver det faktum att jag blev rejält försenad till Lund) där det dunsade till ordentligt på taket och slog gnistor utmed sidorna. Olyckan skedde omkring 4 km före Limmared. Nästa KtK-tåg från Limmared väntade på att vi blev dragna av dieselloket till stationen och vi kunde åka med detta. Eftersom det senare tåget inte rymde alla resenärer fick somliga (de utan byten) transporteras med buss.

Bästa hälsningar
Anders i Lund

Staffan Sävenfjord

Just nu meddelade lokalradion att det är slut med bussersättningarna och tågen går som vanligt igen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Citat från: Sundås skrivet 22 november 2009, 22:58:41 PM
Hej!

Jag var resenär på tåget från Göteborg 18.07 (skulle till Emmaboda). Den information vi fick var att ledningen var nerriven mellan Borås och Limmared, och att buss ersatte mellan dessa orter. Jag åkte en av Kjellgrens bussar, tror det var en Scania? Reflekterade inte så mycket, var mest fokuserad på att komma hem efter en intensiv helg i Göteborg..

Två stycken Bova hämtade en del av resenärerna som kom med samma tåg som jag till Borås. Dvs tre bussar från Boråsvid 19.30 cirka.. Vi mötte även en Setra längs vägen (tror det var en Setra iallafall..)

Men till slut kom vi vidare med tåg från Limmared, framme i Emmaboda en timme senare än tidtabell. Man fick iallafall gratis kaffe!



Se där det var ju lite kul att flera fån snacket åkte med tågen..  Men om du åkte med Kjellgrens åkte du inte Scania för det märket kommer de aldrig att köpa mer troligt du åkte med deras SXA volvo som enligt vad jag såg var buss nr 3 i Limmared efter Bova från Limmareds taxi..De använde ju även Setra i ersättningen..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Kan tillägga att det ena Rc loket ännu står kvar i Limmared  med som det ser ut en något defekt strömavtagare
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina