Swebus 0061 mfl. [Bilder]

Startat av Fredde, 16 april 2009, 15:29:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Hade vägarna förbi Huddinge idag och passade på att ta några bilder.

Först 0061, där man kan se att linjenummer kommer finnas på bussens vänstra sida. :)








Se där ja, styrbar boggiaxel... :)


... och en riktig växelväljare! Sammanfattningsvis verkar detta bli riktigt trevliga bussar för de som ska umgås med dem.


Granne med Volvo ligger Busmarket, där stod denna fd Nacka/Värmdö och Märstavagnen, 4132.



/Fredde


Cyklisten

Trevliga bussar verkar det som, även om jag inte gillar den "nya" Säfflefronten. Hoppas att de ska hålla länge.

Johan B

Nämen I-Shift, så trevligt. Bara att gratulera. Uppför sig bättre än ZFs 6-stegade.

CS

Citat från: Johan B skrivet 16 april 2009, 19:00:57 PM
Nämen I-Shift, så trevligt. Bara att gratulera. Uppför sig bättre än ZFs 6-stegade.

Personligen tycker jag mycket om I-Shift, och jag kan se en vits med det på Värmdö. Dock kan jag tänka mig att det kan bli en del skrik om detta ifall några hamnar i Botkyrka till exempel...

För övrigt verkar det som Swebus inser att kraven på bussarna i framtida upphandlingar kommer vara högre med krav på bland annat höga stolar med bälte och ac. Det är nog inte helt fel att tänka framåt och på vad dessa bussar eventuellt kan tänkas få för uppdrag i framtiden. För visst har jag rätt i att detta inte ställs som krav i något av det Swebus kör i SL idag? (Blålinjer undantagna)

Måns Johannesson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 april 2009, 19:57:29 PM
Höga ryggar är normalt ett måste om man ska kunna uppfylla bälteskravet.

Och det finns för övrigt regionalkrav (dvs höga ryggstöd, läslampor samt gardiner) på en hel del rödlinjer också, bl.a. ett antal Värmdölinjer.

/Måns

homer

#5
Trevliga bilder, synd att du inte lyckades smyga dig in i bussen å ta lite bilder också :)

Ser spännande ut med ishift, Är de föresten SL som har ändrat på sitt design program eftersom de inte finns något Vitt varken fram eller bak, dessutom hade ju inga av arriva bussarna de

Citat från: CS skrivet 16 april 2009, 19:55:30 PM
Personligen tycker jag mycket om I-Shift, och jag kan se en vits med det på Värmdö. Dock kan jag tänka mig att det kan bli en del skrik om detta ifall några hamnar i Botkyrka till exempel...
För övrigt verkar det som Swebus inser att kraven på bussarna i framtida upphandlingar kommer vara högre med krav på bland annat höga stolar med bälte och ac. Det är nog inte helt fel att tänka framåt och på vad dessa bussar eventuellt kan tänkas få för uppdrag i framtiden. För visst har jag rätt i att detta inte ställs som krav i något av det Swebus kör i SL idag? (Blålinjer undantagna)

Du verkar inte ha läst den andra tråden ordenligt, samtliga 12 bussar kommer hamna hos nacka/värmdö och där krävs regionalkrav på ett stort antal linjer och iomed nästa upphandling blir de kanske ännu fler.
Att sätta full Ac i den här vagntypen är ett mycket klokt beslut då de har en tendens att bli MYCKET varmt längst bak på sommaren




CS

Citat från: homer skrivet 16 april 2009, 20:49:34 PM
Du verkar inte ha läst den andra tråden ordenligt, samtliga 12 bussar kommer hamna hos nacka/värmdö och där krävs regionalkrav på ett stort antal linjer och iomed nästa upphandling blir de kanske ännu fler.
Att sätta full Ac i den här vagntypen är ett mycket klokt beslut då de har en tendens att bli MYCKET varmt längst bak på sommaren

Det har hörts en massa från flera olika håll och jag förstod inte det du skrev som att det var säkra uppgifter det heller precis som allt annat, ber om ursäkt för det. Verkar som ni kommer få det trevligt i alla fall!

Blir väl inga nya över till oss i Botkyrka, vi får väl slita det vi har lite till (om det går)  ;)

homer

Citat från: CS skrivet 16 april 2009, 21:01:13 PM
Det har hörts en massa från flera olika håll och jag förstod inte det du skrev som att det var säkra uppgifter det heller precis som allt annat, ber om ursäkt för det. Verkar som ni kommer få det trevligt i alla fall!

Blir väl inga nya över till oss i Botkyrka, vi får väl slita det vi har lite till (om det går)  ;)

jag vet ju inte om N/V kommer få alla boggie som tillverkas i den här serien jag vet bara att de ska komma 12 stycken och av de marc skrev verkar de ju bara vara 12 st beställda.

sen att slita på de gamla vet jag inte, visserligen är de skräpbussar dem boggie som ni har men knappast för gamla, har ni riktigt tur får ni kanske några 18 vagnar, dem bästa bussarna som rullar för sl trafiken just nu. :)

Johan B

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 april 2009, 21:20:43 PM
Varför det?  Det fungerar som en helt vanlig automatlåda i den specning som Swebus väljer, fast med fler växelsteg.

Är väl växelstegen som är "problemet". Vissa får för sig att bussen blir otroligt mycket långsammare iom att den växlar fler gånger ::).

CS

Citat från: homer skrivet 16 april 2009, 21:11:26 PM
jag vet ju inte om N/V kommer få alla boggie som tillverkas i den här serien jag vet bara att de ska komma 12 stycken och av de marc skrev verkar de ju bara vara 12 st beställda.

sen att slita på de gamla vet jag inte, visserligen är de skräpbussar dem boggie som ni har men knappast för gamla, har ni riktigt tur får ni kanske några 18 vagnar, dem bästa bussarna som rullar för sl trafiken just nu. :)

Nu var det faktiskt inte våra 55XX-boggisarna jag menade med att slita på de gamla. Jag tillhör dessutom den delen som tycker om dom.

Om jag vill att vi ska få era 18XX vagnar vet jag inte riktigt. Kan tänka mig att det är väldigt bra vagnar körmässigt, men tyvärr tror jag inte höggolvade 15m boggis blir någon hit här inte, dom hör hemma på landsväg! Men visst, hade väl vart härligt att knö sig fram vid Kungens Kurva bland allt folk och barnvagnar med en sån, måste jag erkänna :P

Vi har ju våra höggolvade Scania, ett antal korta och fem-sex ledvagnar som jag har förstått det ska bort. Dom har rullat ganska mycket och flertalet av dom fyller 13 iår. Botkyrka har ju också problemet att en stor del av vagnparken trillar över på fel sida medelålderssträcket under nästa år (förutsatt att medelålder som gäller är 8år även i Botkyrka då). Boggivagnarna och mercorna är ju från 2002.

Senaste jag hörde (obs!) var att den skulle bli en blandad kompott med ledvagnar och boggi, nya som gamla. Drygt 10st. Men det kan säkert vara fel eller ändra sig.

CS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 april 2009, 21:20:43 PM
Varför det?  Det fungerar som en helt vanlig automatlåda i den specning som Swebus väljer, fast med fler växelsteg.

I stadstrafik blir det faktiskt lite bökigare med de längre växlingarna osv. Dessutom verkar en del förare ha svårt att hantera en sån låda och det kommer märkas mycket mer med många start och stopp än på landsvägskörning.

CS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 april 2009, 21:36:48 PM
Orsaken till att man köper denna låda lär nog vara säljarens/tillverkarens löfte om en icke förkastlig bränslebesparing, i alla fall är det vad som framgick av det tidigare pressmeddelandet från Volvo Bussar 2008.

Fungerar lådan i SL trafiken kommer ju detta att vara en fjäder i hatten för Volvo

Javisst lär det vara så. Och det är ju anledning nog och värt att kanske få lite klagande förare i början. Men allt var ju ändå redan bättre förr ;)

Hur man trivs med den är nog till stor det en vanesak och den kan nog passa även i förortstrafik. Ren stadstrafik är jag fortfarande tveksam till, den är lite långsammare iväg än en helautomat.

M224

Citat från: homer skrivet 16 april 2009, 20:49:34 PM
Trevliga bilder, synd att du inte lyckades smyga dig in i bussen å ta lite bilder också :)

...Är de föresten SL som har ändrat på sitt design program eftersom de inte finns något Vitt varken fram eller bak...





Inga B12MA eller B12BLE har vitt fram eller bak och det gäller även ett par hundra andra bussar i SL-land, bland annat Söderorts 52xx Omnilinkar mfl.

Vad är SLs designprogram för något? Inte är det något som kan kallas enhetligt iaf. Finns väl minst 5-6 olika typer av desingprogam på bussarna. Mycket underligt att alla andra klarar av att lacka deras bussar i ett enhetligt program.

Snart lär väl fabriksdekalerna tas ner på dessa och SLs smäckdekaler åka upp som ramlar ner efter ett tag för att det är så j***a dålig kvalitet på dem. Varför ska SL lägga sig i hur dekalerna ser ut på/i bussarna när tillverkarna själva klarar av jobbet hundra gånger bättre?

Bussmicke

Hmm, in te bara jag som varit där idag.
I förmiddags fanns bara 0058-60
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

M224

Citat från: Bussmicke skrivet 16 april 2009, 21:45:52 PM
Hmm, in te bara jag som varit där idag.
I förmiddags fanns bara 0058-60

MGA tog bilder på dem först långt före alla andra (i Huddinge alltså).  8)