Hornstull Annandag Jul 1963

Startat av Gunnar D, 26 december 2013, 14:37:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Mr H skrivet 29 december 2013, 10:12:37 AM
Jodå visst var det så att han säkert var tvungen att kolla bakåt för att ge och ta signaler. Däremot var irritationen påtaglig hos många förare, speciellt när de inte fick genomslag i signalsystemet och fick köra lite fram och tillbaka med dörrarna för att få genomslag. Vad de gjorde mer i detalj med till och frånslag var väl kanske svårt för en 10-åring att uppfatta som åskådare. Undrar om det verkligen var någon som gett "Klart" överhuvudtaget när tåget stack iväg med "V4" (=kopplingsvagnen)? Det borde väl ha varit V3-kondisen som gav klart ja eller var det kanske kopplingsövervakaren/rangeraren?

Mr H
Citat från: Mr H skrivet 29 december 2013, 10:00:34 AM
Säkert betydligt längre än för de som gick rakt upp på avgångsspåret och upptäckte att de hade en B-ände i en B-vagn först i söderänden! En historia som jag hört och ska ha skett i samband med frånkoppling av V3 vid Brännkyrkahallen. Mänskliga faktorn förstås. Kan nog ha hänt flera gånger. Annars så var det ju inte mycket som hindrade att starta mot Fruängen motsols runt Kulsprutan, väl bara en förbindelseväxel Hantverkargatan-S:t Eriksgatan. Vad förvånade resenärerna skulle ha blivit!

Mr H

För att börja med fadäsen att ha förarhytten i B23/24 vänd mot motorvagnen efter avkoppling av V3 så hörde jag också den historien när jag jobbade i Brännkyrkahallen.

När det gällde signaleringen i samband med av- och tillkoppling så skilde sig bestämmelserna lite beroende på vagntyp och jag citerar här texten i Trafikhandbok 1 från 1962 så jag inte glömmer något:

"Signalering vid koppling   På vagnar A23-24 och B23-24 ansvarar föraren för att signalsystemet ställs på stopp, innan till- och frånkopplingsarbetet börjar.
    På vagnar A25 och 27 samt B25, A29 och B29 ges impuls för klarsignal till föraren när dörrarna stängs. Minst en dörr skall därför hållas öppen i den vagn till eller från vilken släpvagn kopplas. Detta är nödvändigt för att tåget skall stå under stoppsignal när till- och frånkoppling sker. Iakttas inte denna regel får föraren klarsignal i det ögonblick kabeln tas bort mellan tåget och den släpvagn som skall frånkopplas. Föraren kan då starta tåget innan det mekaniska kopplet mellan vagnarna hunnit brytas. Härigenom utsätts kopplingspersonalen för risken att köras på av den ännu inte frånkopplade släpvagnen. Vid släpvagnstillkoppling kan samma sak inträffa. Ansvaret för att tåg står under stoppsignal medan till- och frånkoppling sker åligger konduktören på sista vagnen i den tågenhet till eller från vilken släpvagn kopplas.
    Vid all till- och frånkoppling av vagnar får konduktörerna under inga förhållanden avge klarsignal förrän kopplingspersonalen muntligen meddelat att kopplingen är avslutad."

Så nu hoppas jag att det är solklart att det var vi V2-konduktörer som hade det tunga ansvaret att se till att allt gick som det skulle!  ;)

Jag var faktiskt vid ett par tillfällen med och kopplade av vagnar på den aktuella platsen. Mitt jobb var då att koppla loss V3-vagnen. Tyvärr kommer jag inte ihåg så mycket detaljer från det jobbet. 50 år sedan!!!

M v h
Ingwar

Mr H

#31
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 29 december 2013, 21:00:20 PM
För att börja med fadäsen att ha förarhytten i B23/24 vänd mot motorvagnen efter avkoppling av V3 så hörde jag också den historien när jag jobbade i Brännkyrkahallen.

När det gällde signaleringen i samband med av- och tillkoppling så skilde sig bestämmelserna lite beroende på vagntyp och jag citerar här texten i Trafikhandbok 1 från 1962 så jag inte glömmer något:

"Signalering vid koppling   På vagnar A23-24 och B23-24 ansvarar föraren för att signalsystemet ställs på stopp, innan till- och frånkopplingsarbetet börjar.
    På vagnar A25 och 27 samt B25, A29 och B29 ges impuls för klarsignal till föraren när dörrarna stängs. Minst en dörr skall därför hållas öppen i den vagn till eller från vilken släpvagn kopplas. Detta är nödvändigt för att tåget skall stå under stoppsignal när till- och frånkoppling sker. Iakttas inte denna regel får föraren klarsignal i det ögonblick kabeln tas bort mellan tåget och den släpvagn som skall frånkopplas. Föraren kan då starta tåget innan det mekaniska kopplet mellan vagnarna hunnit brytas. Härigenom utsätts kopplingspersonalen för risken att köras på av den ännu inte frånkopplade släpvagnen. Vid släpvagnstillkoppling kan samma sak inträffa. Ansvaret för att tåg står under stoppsignal medan till- och frånkoppling sker åligger konduktören på sista vagnen i den tågenhet till eller från vilken släpvagn kopplas.
    Vid all till- och frånkoppling av vagnar får konduktörerna under inga förhållanden avge klarsignal förrän kopplingspersonalen muntligen meddelat att kopplingen är avslutad."

Så nu hoppas jag att det är solklart att det var vi V2-konduktörer som hade det tunga ansvaret att se till att allt gick som det skulle!  ;)

Jag var faktiskt vid ett par tillfällen med och kopplade av vagnar på den aktuella platsen. Mitt jobb var då att koppla loss V3-vagnen. Tyvärr kommer jag inte ihåg så mycket detaljer från det jobbet. 50 år sedan!!!

M v h
Ingwar

Tack för det klargörandet Ingwar! Intressant! Man förstår att V2-konduktören avvaktar i dörröppningen! Kul att du också hört talas om "Fridhemsplansincidenten"!

Mvh
Mr H


Gunnar D

Citat från: JDS skrivet 29 december 2013, 17:15:14 PM
Det var inte motväxlar, utan medväxlar (sett i den normala körriktningen på trafikspåren alltså). Arrangemanget finns beskrivet på Gunnar Ekevings utmärkta sida med spårplan och allt  :)

Jag gissar att man efter tillkopplingen ville kunna köra tillbaka kopplingsvagnen in till hallområdet via det västra infartsspåret, alltså via vx 449-448-447-450. För att kunna göra detta var man tvungen att köra trafiktåget så långt fram, att kopplingsvagnen gick fri för vx 449. Där har du min hypotes!

Tackar för svar på min fråga. Mycket intressant länk!

Mvh Gunnar

Gunnar D



Citat från: Mr H skrivet 29 december 2013, 10:00:34 AM
Säkert betydligt längre än för de som gick rakt upp på avgångsspåret och upptäckte att de hade en B-ände i en B-vagn först i söderänden! En historia som jag hört och ska ha skett i samband med frånkoppling av V3 vid Brännkyrkahallen. Mänskliga faktorn förstås. Kan nog ha hänt flera gånger.

Jag hade för mig att jag hade en bild från ett sådant tillfälle! ;) Här vid Årstadal 23 aug 1963.

Gott Nytt År!
Gunnar

JDS

Det finns visst ingen ände på de diggabla bilderna...   :D

I själva verket måste det väl ha funnits gott om tillfällen att hamna i denna situation. Sannolikheten att V2, om den var en B24, var "rättvänd" efter frånkopplingen styrdes ju inte bara av vagnutsättningen, utan även av antalet (udda eller jämnt) vändningar i övergångsväxlarna vid Fhp.

Men här gör jag förstås antagandet att det alltid var sista vagnen i tåget som frånkopplades! Bästa farbröderna kan kanske fylla ut denna min kunskapslucka, var det kanske så att man vid behov i stället kopplade loss första vagnen i A24-tågen och hur meddelades föraren i så fall om detta?

Vidare, så vet kanske någon om B23 alltid tursattes i utvalda tåg (kanske t o m sådana som inte kopplades) eller om de kunde dyka upp lite var som helst?

Mr H

#35
Citat från: Gunnar D skrivet 31 december 2013, 14:55:26 PM


Jag hade för mig att jag hade en bild från ett sådant tillfälle! ;) Här vid Årstadal 23 aug 1963.

Gott Nytt År!
Gunnar

Ja där gällde det att se upp så inte fikapausen helt raderades ut! Grabbarna ser ut att ha det mysigt i egen "kuppe" med öppnat bakfönster!

Gott Nytt År Gunnar och tack för alla fantastiska bilder som du lagt ut under året!!!

Mr H

Mr H

#36
Citat från: JDS skrivet 31 december 2013, 16:00:04 PM
Det finns visst ingen ände på de diggabla bilderna...   :D

I själva verket måste det väl ha funnits gott om tillfällen att hamna i denna situation. Sannolikheten att V2, om den var en B24, var "rättvänd" efter frånkopplingen styrdes ju inte bara av vagnutsättningen, utan även av antalet (udda eller jämnt) vändningar i övergångsväxlarna vid Fhp.

Men här gör jag förstås antagandet att det alltid var sista vagnen i tåget som frånkopplades! Bästa farbröderna kan kanske fylla ut denna min kunskapslucka, var det kanske så att man vid behov i stället kopplade loss första vagnen i A24-tågen och hur meddelades föraren i så fall om detta?

Vidare, så vet kanske någon om B23 alltid tursattes i utvalda tåg (kanske t o m sådana som inte kopplades) eller om de kunde dyka upp lite var som helst?

Bkh brukade väl "kasta runt" Ängbyvagnarna ganska så friskt och självklart precis som du säger så måste det ju varit omöjligt att reglera något speciellt håll som vagnarna skulle vara vända åt.
Jag kan ju tro att avkopplingen var i riktning mot stan på em och det LÅTER i alla fall som att det borde varit bäst att slänga av sista vagnen så att trafiktåget snabbt kunde fortsätta.

En annan känd V2-konduktör från Bkh har berättat för mig att det gick 6 turer på linje 14 (lika på 13,16 och 17) och under lågtrafik var det i normalplanen tvåvagnars Ängbytåg rakt av på linje 14. MEN när det blev högtrafik så byttes två turer in mot två turer A29-tåg och de inbytta fyra Ängbyvagnarna blev kopplingsvagnar till de kvarstående fyra turerna.

Dessa borde då tillkoppla i aktern för att undvika sammansättningen A+A+B utan manöverhytt, vilket i sin tur hade medfört att man bl.a måst koppla av främre motorvagnen, och bl.a försena trafiktåget, vid den kommande avkopplingen. Detta plus att det inte gick att spetsvända vid Fridhemsplan förstås.

Det får mig att tro att B23/B24 var insatta i de tåg som hela tiden var Ängbytåg och att man använde 2xA24 i vardera blivande kopplingståg för att förenkla hanteringen. Annars så blev ju kopplingen ganska så krånglig! Förmodligen ställdes bara inbytarna upp i infarten till hallen, och resenärerna fick byta till A29-tåg, och sedan ut singel som kopplingsvagnar igen. Ett ganska så fiffigt system egentligen!

Gott Nytt År JDS!

Mr H

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 29 december 2013, 21:00:20 PM
För att börja med fadäsen att ha förarhytten i B23/24 vänd mot motorvagnen efter avkoppling av V3 så hörde jag också den historien när jag jobbade i Brännkyrkahallen.

Jag kan inte se någon problematik i sammanhanget när det gäller B23. Med A24+B23 gällde alltid vändning via S:t Eriksgatan.
B23 avställdes 1963 och ett antal B24 överfördes från Bmh som ersättning. Fanns det B24 även tidigare i Bkh, dvs gick B23 och B24 blandat där?

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 01 januari 2014, 12:01:00 PM
Jag kan inte se någon problematik i sammanhanget när det gäller B23. Med A24+B23 gällde alltid vändning via S:t Eriksgatan.
B23 avställdes 1963 och ett antal B24 överfördes från Bmh som ersättning. Fanns det B24 även tidigare i Bkh, dvs gick B23 och B24 blandat där?

/Gunnar

Problemet uppstod nog när man kört A24+B23/B24+A24 en tid och det blev A24+B23/B24 utan
manöverhytt främst (sist?) efter avkopplingen. Kom ihåg att de avställda B23 f.ö ställdes upp på tunnelbanans spår i Nybodahallen och en bekant som jobbade med byggnationen av Nybodahallen påstog att de användes för belastningsprov av nya viadukten över Hägerstensvägen.

Kanske stämmer, är inte helt övertygad. Drogs de sedan på tunnelbanans spår på egna hjul till Högdalen för skrotning? Unikt i så fall för spårvagnsskrotningarna! B24-omflyttningarna till Brännkyrka har jag tyvärr ingen bra koll på! F.ö märkligt med den försatta strålkastaröppningen på bildens vagn 632 i B-änden. Är det en gammal motorvagnshytt som ersatt en krockskadad originalhytt? Märkligt hur förberedda de var egentligen för ombyggnad till manöverhytter med dest- och linjenummerkruka och allt. Har för mig att flera B24 hade försatta uttag för eventuella strålkastare.

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 01 januari 2014, 12:21:35 PM
Problemet uppstod nog när man kört A24+B23/B24+A24 en tid och det blev A24+B23/B24 utan
manöverhytt främst (sist?) efter avkopplingen.

Om avkoppling skulle ske av en tur med A24+B23+A24 så såg man nog till att det inte blev B23+A24!  :D

/Gunnar

JDS

Citat från: Mr H skrivet 01 januari 2014, 12:21:35 PM
Kanske stämmer, är inte helt övertygad. Drogs de sedan på tunnelbanans spår på egna hjul till Högdalen för skrotning? Unikt i så fall för spårvagnsskrotningarna!

Hur menar du då? Just till Högdalen eller? För till Hammarby har det ju dragits vagnar över tunnelbanan för skrotning för bara några år sedan...


Citat från: Mr H skrivet 01 januari 2014, 12:21:35 PM
B24-omflyttningarna till Brännkyrka har jag tyvärr ingen bra koll på! F.ö märkligt med den försatta strålkastaröppningen på bildens vagn 632 i B-änden. Är det en gammal motorvagnshytt som ersatt en krockskadad originalhytt? Märkligt hur förberedda de var egentligen för ombyggnad till manöverhytter med dest- och linjenummerkruka och allt. Har för mig att flera B24 hade försatta uttag för eventuella strålkastare.

Allihop, skulle jag tro? Vagntypen är ju "naturligt" förberedd för att vara manövervagn (och Lidingöbanornas vagnar var det redan från början), och det var väl ingen extra ansträngning att göra det där urtaget för strålkastaren, sannolikt stod väl nån och skar till plåtarna likadant till alla vagnar utan att fundera över vilka som skulle bli släp och sen satte man igen hålet på släpen.

Även B-änden på SSLidJ 34 tror jag har det där utseendet :)

Mr H

Citat från: JDS skrivet 01 januari 2014, 13:00:37 PM
Hur menar du då? Just till Högdalen eller? För till Hammarby har det ju dragits vagnar över tunnelbanan för skrotning för bara några år sedan...

Som det står! Jag har aldrig annars hört talas om att man dragit spårvagnar på tunnelbanan till skrotning i Högdalen! Tvärtom så var man från Vagnavdelningen mycket avvisande till denna tanke. Frågan var uppe 1967 att göra det nattetid men tanken avvisades! Men här kan det alltså ha skett som undantaget som bekräftar regeln.
:D
Mr H

JDS

Citat från: Mr H skrivet 01 januari 2014, 15:01:08 PM
Som det står! Jag har aldrig annars hört talas om att man dragit spårvagnar på tunnelbanan till skrotning i Högdalen! Tvärtom så var man från Vagnavdelningen mycket avvisande till denna tanke. Frågan var uppe 1967 att göra det nattetid men tanken avvisades! Men här kan det alltså ha skett som undantaget som bekräftar regeln.
:D
Mr H

Det kan ha haft med hjulprofiler att göra. Innerstadshjulen var inte lämpliga att köra i tunnelbaneväxlar med, det blir ofta urspåringar. Jag misstänker att Ängbyvagnarna fick en modifierad hjulprofil redan under 50-talet för att passa bättre i tunnelbanan. Jag har frågat lite folk om detta förut men inte hittat någon som vet säkert...

Mr H

Citat från: JDS skrivet 01 januari 2014, 15:30:44 PM
Det kan ha haft med hjulprofiler att göra. Innerstadshjulen var inte lämpliga att köra i tunnelbaneväxlar med, det blir ofta urspåringar. Jag misstänker att Ängbyvagnarna fick en modifierad hjulprofil redan under 50-talet för att passa bättre i tunnelbanan. Jag har frågat lite folk om detta förut men inte hittat någon som vet säkert...

A29/B29 borde ju kunnat bogseras på egna hjul Hammarby-Högdalen till skrot. Men de kanske också drogs på trailer? Väldigt onödigt komplicerat kan man ju tycka om det var så.

Mr H

JDS

Citat från: Mr H skrivet 01 januari 2014, 16:05:21 PM
A29/B29 borde ju kunnat bogseras på egna hjul Hammarby-Högdalen till skrot. Men de kanske också drogs på trailer? Väldigt onödigt komplicerat kan man ju tycka om det var så.

Mr H

Jag kanske var otydlig i mitt förra inlägg, men jag misstänker alltså att Ängbyvagnarna hade hjulprofil anpassad för att gå bättre i T-banan, medan A29/B29 inte hade det.