Metropol möter Mustang

Startat av Gunnar D, 27 november 2013, 18:02:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: Mr G skrivet 02 december 2013, 18:19:32 PM
Alla hållplatser längs Strandvägen var fd spårvagnshållplatser, ingen sådan manöver som du antyder behövdes alltså.

Hade hållplatsen vid Skeppargatan alltså en refug ute i gatan? Och likadant vid Styrmansgatan och Djurgårdsbron? För jag trodde att dessa flyttades till kantstenen vid högertrafikomläggningen men det kan ju ha skett senare.

Mr G

Alla spårvagnshållplatser på väg mot Djurgården låg som öar i gatan skulle man kunna säga. På väg mot Nybroplan låg hållplatserna i alléområdet i Strandvägens mitt. Efter dagen H spegelvändes trafiken och hållplatserna blev kvar, men i motsatt riktning då förstås. Jag tror att det var det enda busskörfält som kom att ligga kvar mitt i gatan. I övrigt flyttade man in till trottoarerna om jag minns rätt. Senare började viss återflyttning till gatans mitt på sina håll, som t ex Odengatan, Skeppsbron och hpl Eriksbergsgatan. Jag tror inte heller att någon av hållplatserna längs Strandvägen flyttades till andra sidan av resp korsning, så det ska jag låta vara osagt,
吉先生

HJP

Citat från: JDS skrivet 02 december 2013, 18:06:17 PM
Fast den visar ju inte exakt var busskörfältet ligger eller var refuger och sådant fanns, dessutom ser jag nu att det fanns en hållplats strax väster om Skeppargatan! Den bör ju rimligen ha legat vid gångbanekanten, och därifrån skulle man alltså på något sätt ta sig över till vänster sida av körbanan, och det är alltså hur det närmare gick till som jag undrar.

Att 69:an har gått på Styrmansgatan har jag missat, gick den ända upp till Karlaplan? och hur kom den sedan vidare till Blockhusudden (för det var väl den som gick dit)?
****
Det är ju möjligt att jag glömt någon detalj. Det var sommaren 1970, som jag berättade om, alltså 43 år sedan.
Men nu tror jag att Mr G har rett ut frågetecknen ganska bra.

JDS

Citat från: Mr G skrivet 02 december 2013, 19:21:28 PM
Alla spårvagnshållplatser på väg mot Djurgården låg som öar i gatan skulle man kunna säga. På väg mot Nybroplan låg hållplatserna i alléområdet i Strandvägens mitt. Efter dagen H spegelvändes trafiken och hållplatserna blev kvar, men i motsatt riktning då förstås.

Du minns nog fel! Här ser man t ex hpl Styrmansgatan mot city någon gång efter dagen H (men före 1973), stolpen står på gångbanan c:a 10 m bortom övergångsstället.



Bild från Spårvägsmuseet; "Detta arbete är licensierat under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License."

Mr G

Hmmm, kan jag minnas fel, eller gjordes det en ändring någon gång mellan 1967 och 1973, så att trafik mot Nybroplan flyttades till trottoarkanten?
吉先生

Leyland

Citat från: Mr G skrivet 03 december 2013, 10:14:38 AM
Hmmm, kan jag minnas fel, eller gjordes det en ändring någon gång mellan 1967 och 1973, så att trafik mot Nybroplan flyttades till trottoarkanten?

Nä, du minns inte fel. Omedelbart efter så var det som beskrivits, men över tid (1968-1970) gjordes många anpassningar som t ex det vi ser på bilden.

Det var ju inte så att man hann bygga om hela stan på morgonen den 3 september.

Mr G

Nu handlar det inte om hur det såg ut på morgonen den 3 september, utan hur det var tänkt att se ut när alla anpassningar var klara. Och då handlar det inte om någon period på flera år, utan det rör sig om månader. En del anpassningar gjordes före den 3 september, och en del efter. Att det var lite stökigt och provisoriskt just runt den 3 september är en sak, men frågan är hur det var tänkt för Strandvägen på sikt.

Jag kan minnas fel, men mitt minne säger att i princip all busstrafik som ersatte spårväg, las om till att ha hållplatser längs trottoarerna, och att alla hållplatsrefuger i gatan försvann. Utom just på Strandvägen och ev Djurgården också. En av anledningarna till undantaget kan ha varit att det fanns seriösa planer på att behålla spårvägen och inrätta en museilinje till Djurgården. Man sparade väl t o m ett antal Mustanger ett tag för det ändamålet.
吉先生

BengaB40

Hej! När började 69:an svänga upp på Styrmansgatan för omvägen via Linne'gatan till Blockhusudden? Var det i samband med högertrafikomläggningen? Minns att den gick raka spåret ut hela Strandvägen i början av 60-talet i.a.f.!  Hälsn. BengaB40

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 03 december 2013, 12:10:52 PM
En av anledningarna till undantaget kan ha varit att det fanns seriösa planer på att behålla spårvägen och inrätta en museilinje till Djurgården. Man sparade väl t o m ett antal Mustanger ett tag för det ändamålet.

Intressant! Var de dessa som stod uppställda på Heden iaf sommaren 1968?

/Gunnar

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 03 december 2013, 13:58:03 PM
Intressant! Var de dessa som stod uppställda på Heden iaf sommaren 1968?

/Gunnar

Ja så ska det ha varit har jag förstått. Fanns ju ingen anledning att ha kvar vagnarna där annars, om det inte var platsbrist i Högdalen förstås. Om det senare någonsin förekom, det var väl bara att bygga på en våning till om inte ytan räckte till.

Minns inte nu hur många vagnar som reserverades för ändamålet, hur många de var, och om det förekom både motorvagnar och släp. Något säger mig 10 vagnar, låter lite många för den sträckan. Kanske någon minns vilka vagnar som var där.

吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 03 december 2013, 14:39:55 PM
Minns inte nu hur många vagnar som reserverades för ändamålet, hur många de var, och om det förekom både motorvagnar och släp. Något säger mig 10 vagnar, låter lite många för den sträckan. Kanske någon minns vilka vagnar som var där.


Det var både A25 och B25 och de jag har noterat är 461, 463 och 998. Sedan fanns det några andra, vet ej hur många.

/Gunnar

Hasse L

Sommaren 1967 kördes måndagar - fredagar turerna 1, 3, 5, 7, 9, 11 och 13 på linje 4 med V2. Jag minns att tur 13 och ytterligare ett tåg gick kvar hela kvällarna. Det var fina intjänster för oss (släpvagns-) konduktörer.....

/Hasse

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 03 december 2013, 17:28:47 PM
Det var både A25 och B25 och de jag har noterat är 461, 463 och 998. Sedan fanns det några andra, vet ej hur många.

/Gunnar

Det var faktiskt inte mindre än 11 st A25 och 9 st släp B25 som sparades för en museal Djurgårdslinje!
A25 404, 407, 422, 429, 432, 435, 436, 461, 463, 467 och 469.
B25 967, 976, 979, 983, 990, 993, 996, 998 och 1495
(och dessutom de tidigare ställda A29 på Heden!)

Man ansträngde sig också för att skydda vagnarna, man förslöt dörrar etc. men, men...
Kanske man även skall räkna in A25 410 och B25 992 på Spårvägsmuseet som möjliga
i en sådan här tänkt trafik!

Mr H

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 06 december 2013, 11:03:56 AM
Det var faktiskt inte mindre än 11 st A25 och 9 st släp B25 som sparades för en museal Djurgårdslinje!
A25 404, 407, 422, 429, 432, 435, 436, 461, 463, 467 och 469.
B25 967, 976, 979, 983, 990, 993, 996, 998 och 1495
(och dessutom de tidigare ställda A29 på Heden!)

Man ansträngde sig också för att skydda vagnarna, man förslöt dörrar etc. men, men...
Kanske man även skall räkna in A25 410 och B25 992 på Spårvägsmuseet som möjliga
i en sådan här tänkt trafik!

Mr H


Tänkte man då bygga om dem för högertrafik (åtminstone A25:orna) eller tänkte man sig plattformar mellan spåren hela vägen?

Mr H

Citat från: Björn Forslund skrivet 06 december 2013, 12:14:19 PM

Tänkte man då bygga om dem för högertrafik (åtminstone A25:orna) eller tänkte man sig plattformar mellan spåren hela vägen?

Jag tror aldrig man kom så långt i tänket utan snarare att "rädda vad som räddas kan". Mackvagnbjörnen höll ju på att lasta på rampen utefter Garagevägen så man stoppade skrotningen helt enkelt för betänketid.

Hur man gjorde med Demonteringar som vid den här tidpunkten väl hade köpt alla kvarvarande Mustanger för skrotning vet jag inte. Kanske de fick i utsikt ett återköp med vinst om planerna blev realiserade. Men nu gissar jag bara.

Mr H