El-ledbusspremiär i Malmö

Startat av Jeppe Hagelbäck, 01 mars 2021, 18:02:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jeppe Hagelbäck

Fyra (klickbara) bilder från dagens el-ledbusspremiär i Malmö.


Nobina 4354 vid Malmö Central.


Nobina 4351 också vid Malmö C.


Nobina 4347 på Mölledalsgaraget.


Eftermiddagsbild på 4353 på Övägen, Limhamn

Bussmicke

Snygga bussar med misslyckad design.
Trevliga bilder i övrigt.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Gano

#2
Väldigt fina bussar. Idag verkade de dock väldigt svårfångade då jag under hela förmiddagen (10-14). Jag såg inte en enda i Malmö. Det var först strax före 15 som jag fick syn på en, och kort därefter två till. Är det så att dessa används än så länge primärt i rusningstrafiken eller vad det bara jag som hade väldig otur?

Walter

De 12m som sedan tidigare rullar på L7, är de bundna till den linjen beroende på hur de laddas eller ska dessa också kunna flyttas runt framöver? Tänker när MAN bussarna kommer att det är bra att inte ha specifika individer knutna till viss linje.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Gano

Volvo-bussarna på linje 7 är så gott som knutna till den linjen, med tanke på att bussarna laddas på ändhållplatserna.

igel

Varför har man inte täckskivor över alla hjul, framhjulen förstår jag men hjulen på släpet? Ser ju ut som om det finns två svarta hål att fästa skivorna i.

Fredde

Dom ser ut som en valhaj som öppnar gapet, med den målningen fram  ;D
Hur som, trevliga bilder! :)

Walter

Ja MB bussarna har ju (eller ska ha) täckta hjul på alla platser utom fram.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ebermark

På Nobinas Instagram där bussarna presenterades står det:

"Maximal räckvidd är cirka 130 km mellan två laddtillfällen, och maximal räckvidd är runt 200 kilometer"

Om 13 mil är max mellan laddningar blir det väldigt kort räckvidd för bussarna. Lär bli många besök i depån för dessa bussar. Misstänker att i början med få bussar lär de köra på korta omlopp om man inte ändrat i tjänster och omlopp. För att kunna köra trafiken med depåladdade elbussar behöver ju tjänster och omlopp göras om när det blir fler bussar. Rast och avlösning lär behöva förläggas i stor utsträckning i depån när bussarna måste in och laddas flera gånger på ett trafikdygn.

Är det långt att tomköra till och från depån i Malmö i förhållande till de linjer som bussarna ska gå på?

igel

Citat från: Walter skrivet 02 mars 2021, 10:13:00 AM
Ja MB bussarna har ju (eller ska ha) täckta hjul på alla platser utom fram.
Att fyra individer saknar på släphjulen men har på bakhjulen bör ju tyda på att det finns en anledning, varma bromsar, hjul som låser sig, eller vad det nu är.   

Ersa

Designen på fronten är inget jag reagerar nämnvärt på. Små justeringar, men i stort sett en gammal 8900 i grunden bara. Ser ut som "en vanlig Volvo" gjort i över ett årtionde, helt enkelt. "Grillen" kan man nog få i vilken färg man vill, och här har bevisligen kunden beställt den helt i svart från Volvo. Personligen hade jag nog specat endast den nedre halvan svart. Eller lackat/folierat den övre halvan grön efter leverans.

Snygg är den inte, men det tycker jag inte att liknande modeller inkl 8900 är heller.

Lars-Håkan_E

Volvobussarna driver ju på axel 3 och har inte navmotorer utan konventionell kraftöverföring.

Då är det ganska opraktiskt att ha täckta hjulhus när bussen behöver bärgas och drivaxlarna tas ur, dessutom finns det många andra bra anledningar till att detta designjippo är dumt, tänk vintertid vad mycket skit som fastnar och fryser fast och hur illa det ser ut när dessa lösa skivor gått sönder eller tappats och aldrig ersatts, för så kommer det att bli vare sig man vill eller ej.

Bara erfarenheter från MB Travego som hade avfasade bakre hjulhus skrämmer