gULt på Lidingö...

Startat av Ulf Berlin, 13 juni 2023, 18:06:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...körs det numera som ersättning för Lidingöbanan till september då spårförbindelsen till Nya Lilla Lidingöbron ska vara klar.
Det är Ofgula som kör med f d Nobina UL bussar som utför trafiken och här kommer några bilder tagna 8/9 juni:

Okänd vagn på Lidingöbron mot Ropsten bredvid den likaledes gula Forestavillan.

Deras bussar står alltid uppställda vid Ropstensterminalen.
T v står f d 7652 medans dom andra är 7655,7571,7575,7585 och 7586...

...och 7653 stod med förare vid sidan om i fantastiskt solnedgångsljus :)

Här kommer 7655 ner från Torsvik mot bron med regelvidrig skyltning :P
Nytt vid denna avstängning är att man kör Ropsten-Baggeby stn-Torsvik-Ropsten i slingan

Mot Ropsten stannar man vid Torsvik(Stjärnvägen).
Här har 7585 stannat för avstigande,medans dom mot Baggeby åker med linje 238 i form av 7465

Här passerar 7585 hpl Foresta som inte används

Här har 7652 lämnat Baggeby stn som har fått en mycket dum trafiklösning

Här står 7596 vid hpl Baggeby station

Här kommer 7465 tillbaka från Larsberg och den står vid hpl Baggeby stn,medans jag står vid hpl BaggebyGårds väg
vilket måste vara i särklass det kortaste hållplatsavståndet i(åtminstone)SL land?

Här kommer 7575 från Baggeby station

Här ankommer 7652 från Ropsten och tar den snäva svängen in på Herserudsvägen mot Baggeby station

Ett tidigare bevis på 7575s ursprung ::)

Enl reseplaneraren ska man byta vid Kottla och ta 201an där och 221an från Larsberg till Ropsten för att avlasta  ersättningsbussarna och förhoppningsvis så lär resenärerna sig detta under sommaren...
/Ulf



















Niklas Bygdestam

Väldigt trevliga bilder! Och nog syns det att det är gamla UL-bussar! Jag tror att många som är från Uppsala eller Uppsala län faktiskt fattar att det är UL-bussar, även de som inte jobbar med bussar eller har intresse för det.

Detta är de äldre Volvo i Uppland. De som har den äldre förarplatsen med den gamla instrumentbrädan med vad som brukar kallas för "två satelliter".

Vet någon vad som kommer hända med dessa bussar när Lidingöbanan är i drift igen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Karsten

Citat från: Ulf Berlin skrivet 13 juni 2023, 18:06:00 PMEnl reseplaneraren ska man byta vid Kottla och ta 201an där och 221an från Larsberg till Ropsten för att avlasta  ersättningsbussarna och förhoppningsvis så lär resenärerna sig detta under sommaren...

Jag skulle nog sätta en slant på att den som planerat bytestiden från tåg till buss i Baggeby inte tagit hänsyn till den minsta bytestid som krävs för att reseplaneraren ska klara av att presentera den mest rimliga resvägen. Då blir i stället andra alternativ föreslagna.

Bussmicke

Bild nummer två var en perfekt vardagsbild.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Citat från: Karsten skrivet 13 juni 2023, 18:53:44 PMJag skulle nog sätta en slant på att den som planerat bytestiden från tåg till buss i Baggeby inte tagit hänsyn till den minsta bytestid som krävs för att reseplaneraren ska klara av att presentera den mest rimliga resvägen. Då blir i stället andra alternativ föreslagna.
Jag kanske skrev lite missuppfattande,ty det är inte anslutning till 221an i Larsberg utan att det är så som Reseplaneraren säger.
Enl den ska man f ö ha 11 minuters byte vid Baggeby,så det torde gå smidigare via Kottla./ulf

Fredrik Gelin



Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 juni 2023, 18:14:07 PMVet någon vad som kommer hända med dessa bussar när Lidingöbanan är i drift igen?
Troligtvis kommer de att fortsätta rulla för Ofgrulia då de har avtal med Nobina om att köra en stor del av deras ersättningstrafik i olika sammanhang.
Nobina är i sin tur kontrakterade av MTR och som i detta fall Stockholms spårvägar.
Det saknas alltså knappast arbetsuppgifter för bussarna även efter sommaren.


Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


B8RLE

Jag siktade Ofgrulia-vagnarna som ersättningsbussar för Lidingöbanan på Ropstenssidan på nationaldagen.
/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!

Ulf Berlin

Det får vi hoppas,ty avstängningen började den 4e juni:
https://sl.se/reseplanering/trafiklaget?category=Tram&view=Lines
Det finns ingen särskild tidtabell för 21L,utan man hänvisas till Reseplaneraren :( /Ulf

Fredde

Ett alternativ är att gå via denna länken, där avgångstiderna finns från respektive ändhållplats:
https://moovitapp.com/stockholm-1083/lines/21l/126483900/6801680/sv?ref=2&poiType=line&customerId=4908&af_sub8=%2Findex%2Fsv%2Foffentlig_transit-line-21L-Stockholm-1083-1673391-126483900-2

https://www.lidingo.se/toppmeny/byggabo/aktuellt/nyheterforbyggabo/saersatterbussentagetoverbronisommar

SL:s ersättningsbuss 21L avgår mot Baggeby från hållplatsläge Ö i Ropsten, nedanför Lidingöbanans station. Linje 76 stannar normalt på den platsen, men flyttar under tiden till en annan plats.

Ersättningsbussarna kommer att gå sträckan Baggeby station–Stjärnvägen–Ropsten i riktning mot Ropsten. I motsatt riktning, mot Gåshaga, stannar bussarna inte vid Stjärnvägen. Bussarna kommer till en början att synas väl då de är gula. I sommar sätts röda bussar in på sträckan.

I rusningstrafik kommer det vara två bussar per spårvagnsavgång, under övrig tid en buss per avgång. Under sommarperioden 23 juni – 20 augusti avgår också en buss per avgång. Tåget kommer att invänta bussen i Baggeby. Tidtabellen för bussen blir inte exakt densamma som den ordinarie tidtabellen och restiden beräknas bli cirka fem minuter längre med buss.



Oskar Blanusa

Skulle vara bra om ersättningbussarna kunde åka hela vägen till Gåshaga Brygga, då skulle man slippa vänta på att spårvagnen ska komma tillbaka till Baggeby och det hade inte varit fullt med bussar på Ropsten