Transdev 8120 på sista 1:an...

Startat av Gunnar Berglund, 25 juni 2021, 17:07:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar Berglund



...i riktning mot Umedalen vid Marieberg innan midsommartrafiken slutar för dagen i Umeå.

Glad Midsommar allihopa!
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Bussmicke

Slutar man köra mitt på dagen? Otroligt.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

zjbus

Har någon sagt att det var mitt på dagen?

Bussmicke

Vad ser det ut som på bilden? Midnatt?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

zjbus

I Norrland är det midnattssol så då kan man inte gå efter ljusförhållanden i andra delar av landet.

Walter

Bilden är publicerad i ett inlägg som skapats kl 17:07 föreställande en bild från idag så det ger ju en rätt säker definition att trafiken upphör på eftermiddagen. Midnattssol eller ej så är det svårt att publicera ett inlägg från en tidpunkt som ännu inte inträffat.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bältes-Assar

Oj här var det högt i tak ;-)

På Ultras hemsida läser jag "Inga avgångar efter 15.30. Turer som påbörjats fortsätter dock vidare från Vasaplan även efter 15.30."

Så det stämmer väl hyfsat att de slutar köra mitt på dagen!

Ersa

Det var inte särskilt många år sedan SL hade samma rutiner, t.ex inga nypåbörjade avgångar efter 14-15 på julafton, och därefter ingen trafik alls på juldagen. Minns inte om det var samma sak på påsk och andra högtider.

Angående midnattsolen är gränsen för denna polcirkeln, som går genom Norrbottens län. Så det vanligvis generaliserande ordet "Norrland" blir extra generaliserande i detta fall. Dessutom ligger hela landet på samma halvklot, så skillnaden mellan ljusheten på midsommarnätterna är rätt små överlag. Det är t.ex fortfarande ljust med klarblå himmel söder om Stockholm efter 21:00 ikväll.

Bältes-Assar

När du säger SL, menar du då hela länet eller typ Norrtälje? I stockholmsområdet har det i alla fall varit full söndagstrafik på juldagen så länge jag minns, säkert sedan SL bildades. Och på julafton har det ju alltid varit kraftigt reducerad trafik, men helt indragen? Nja...

Det där med samma halvklot förstår jag inte. Ju närmare ekvatorn, desto närmare 12 timmar är dagens längd oavsett årstid. Det enda som skiljer sig åt på andra halvklotet är att årstiderna byter plats.

Gunnar Berglund

Jo, bara för att klargöra, bilden togs just 15:15 idag midsommarafton. Tyckte också det var anmärkningsvärt att trafiken sedan avslutas för dagen men det kanske är vanligt på flera håll i landet under speciella helgdagar?
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Ersa

Ja, vid lite närmare koll i arkivet ser jag att det mycket riktigt var söndagstrafik på juldagen. Men där jag körde på den tiden betydde "full söndagstrafik" inte mycket, då helgtrafiken knappast var omfattande. Därav det lite felaktiga minnet.
Indragen trafik var det åtminstone förr på julafton, då inga nya avgångar efter 15:00 påbörjades.

Jag menade att det är ljust på nätterna omkring midsommar i hela landet. Med relativt små skillnader i ljusstyrkan mellan norra och södra Sverige. Det är inte direkt nån knivskarp gräns där det är svart söder om polcirkeln och ljust norr om den, som man ibland hör uttalanden mot.
I övrigt är det inte alltid man hinner formulera sig korrekt på väldigt kompakta raster mitt under arbetspasset. Jag har inte haft några inställda avgångar efter 15:00 på mitt ljusa kvällspass direkt. 8)

Vagnskada

Grannstaden Skellefteå har haft ett liknande upplägg på midsommar förut, men kör numera vanlig lördagstrafik.

Bussmicke

Citat från: zjbus skrivet 25 juni 2021, 18:28:56 PM
I Norrland är det midnattssol så då kan man inte gå efter ljusförhållanden i andra delar av landet.

Citat från: Walter skrivet 25 juni 2021, 19:05:10 PM
Bilden är publicerad i ett inlägg som skapats kl 17:07 föreställande en bild från idag så det ger ju en rätt säker definition att trafiken upphör på eftermiddagen. Midnattssol eller ej så är det svårt att publicera ett inlägg från en tidpunkt som ännu inte inträffat.

Iofs men så ljust är det inte på kvällen.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 25 juni 2021, 20:48:38 PM
Det var inte särskilt många år sedan SL hade samma rutiner, t.ex inga nypåbörjade avgångar efter 14-15 på julafton,

Många linjer hade ingen trafik efter efter 15 eller så, därefter hade vissa linjer enstaka turer på kvällen. Innan 15 kunde en del ha reducerad trafik, andra gå som vanligt.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin



Citat från: Ersa skrivet 25 juni 2021, 22:44:20 PM
Ja, vid lite närmare koll i arkivet ser jag att det mycket riktigt var söndagstrafik på juldagen. Men där jag körde på den tiden betydde "full söndagstrafik" inte mycket, då helgtrafiken knappast var omfattande. Därav det lite felaktiga minnet.
Indragen trafik var det åtminstone förr på julafton, då inga nya avgångar efter 15:00 påbörjades.

Även jag minns att daglinjerna i Norrort slutade runt 15, men där fanns det åtminstone nattlinjer som kunde ta vid.
Midsommarafton kördes som en lördag gissar jag vilket i Norrort betydde att nattlinjerna började gå vid 18:30-tiden.
Jag minns hur jag efter ett akut vagnbyte i Norrtälje fick köra en 690 med Scania normalbuss vilket blev en intressant resa.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk