Förändringar, behov mm. i Roslagstrafiken

Startat av buskörare, 31 maj 2021, 17:49:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bältes-Assar

Det finns hållplatstidtabeller på sl.se (samlingstabell för 639 och 676) och tiderna är även sökbara i reseplaneraren.

Lars-Håkan_E

Eftersom 639 inte stannar i Frescati för påstigning så är det säkerligen galet i reseplaneraren.

I övrigt är det vansinne att ange stolptider på detta sätt i slutet på en lång linje, varför har man börjat med det? Jo sannolikt eftersom systemet enkelt tror sig räkna ut tiden utan att ta hänsyn till verkligheten.

Om man överhuvudtaget ska ange en stolptid så borde man tillämpa samma modell som på -80 talet, att på samtliga dessa hpl ange Danderyds sjh + 2 minuter.

Då blir ingen frånåkt vilket är väldigt dålig service.

Bältes-Assar

Jag talar inte om hållplats Frescati utan om Frescati hage (hållplatsen heter Universitetet södra).

Systemet tror ingenting, det är väl entreprenören som lägger in körtider och så visas dessa i reseplaneraren. Om det systematiskt visar fel så har man väl överskattat körtiden.

igel

Att man lyckas köra in 4min på Roslagsvägen efter rusningen borde inte gå. Att det tar 4-5min för bussen från Danderyd sjh till Universitetet S är nog rimligt om inga har stigit av. Däremot skulle jag nog undra om 639an avgick i tid från Danderyds sjukhus, för tre minuter är nog lite för lite för att den skulle hinna.

Frågan är nog här hur tiderna fungerar i reseplaneraren, finns det två tider? en tid för de som ansluter till bussen och en annan för de som ansluter från, eller måste man välja vilken av dem man vill ha i systemet?
  För finns det bara en, så förstår jag att man häldre vill att de som planerar en resa norrifrån inte missar en anslutning än att en som ska kliva på söder om Danderyds sjukhus missar bussen.       

Bussmicke

Oj vilka i-landsproblem. Man tar sig för pannan.
Är väl bara att begagna sig av de linjer som som stannar där, Resten är ju ovidkommande.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

B10M

Citat från: 846 skrivet 02 juni 2021, 13:57:29 PM
Att vända bussar, såsom 639 och 676, vid Danderyds sjukhus istället för Tekniska högskolan vore nog lite tondövt sett till resenärers byten. Om man ska byta mellan buss och tunnelbana kan man förstås lika gärna byta vid Danderyds sjukhus som Tekniska högskolan men många byter ju mellan t.ex. 676 och innerstadsbussar vid Tekniska högskolan, det är ju ett flertal linjer som stannar vid Tekniska. Om bussarna från Roslagen skulle vända vid Danderyds sjukhus skulle en hel del resenärer få ytterligare ett byte, t.ex. om man ska till Djurgården (buss 67), Frihamnen (buss 72), Norra Djurgårdsstan (buss 6) eller Radiohuset (buss 4) för att nämna en del vanliga destinationer man når med buss från Tekniska men inte med tunnelbana från Danderyds sjukhus.
Det är inte värre att vända linje 639 och 676 vid Danderyds sjukhus än vad det är att vända någon annan linje norrifrån där.

Citat från: buskörare skrivet 02 juni 2021, 17:41:35 PM
Fast trängsellinjerna är väl för just den pendlande delen av befolkningen? Det är väl därför de bara går i rusningen? Jag förstår inte varför det skulle vara så läskigt att erkänna det? Och vad som skulle vara fel med det? De är väl speciella just i den bemärkelsen? För att få folk från kramskommunerna att inte behöva ta bilen till stan?
Felet är ju just det som jag skrev, att man skapar linjer speciellt för en särkild grupp av resenärer, och låter den gruppens behov gå först till varje pris, istället för att se till helheten och skapa största nytta för det stora flertalet resenärer.


B10M

Citat från: igel skrivet 03 juni 2021, 19:44:20 PM
Att man lyckas köra in 4min på Roslagsvägen efter rusningen borde inte gå. Att det tar 4-5min för bussen från Danderyd sjh till Universitetet S är nog rimligt om inga har stigit av. Däremot skulle jag nog undra om 639an avgick i tid från Danderyds sjukhus, för tre minuter är nog lite för lite för att den skulle hinna.
Båda bussarna ska ha gått 10.28 från Danderyds sjukhus och 10.32 från Universitetet södra.

Citat från: igel skrivet 03 juni 2021, 19:44:20 PMFrågan är nog här hur tiderna fungerar i reseplaneraren, finns det två tider? en tid för de som ansluter till bussen och en annan för de som ansluter från, eller måste man välja vilken av dem man vill ha i systemet?
  För finns det bara en, så förstår jag att man häldre vill att de som planerar en resa norrifrån inte missar en anslutning än att en som ska kliva på söder om Danderyds sjukhus missar bussen.
Det finns bara en tid, tyvärr. Vill man vara kundvänlig så ska man egentligen ange tidigast möjliga avgångstid för påstigande resenärer, och en ankomsttid som kan hållas i normalfallet, vilket innebär att ankomsttiden oftast blir senare än avgångstiden. Men detta kräver förstås att man har ett annat tankesätt en det traditionella och dessutom krävs det att datasystemen är byggda för att ankomsttiden kan vara efter avgångstiden.

Viktigast är förstås att tiderna stämmer med verkligheten. Idag räknas mellantiderna ut helt automatiskt, tror att det är baserat på meteravståndet till de hålltider som kommer närmast före och efter. Ofta är ankomsttiden till ändhållplatsen satt så att man normalt kommer fram tidigare vilket då smittar av sig på de mellantider som kommer efter sista hålltiden innan ändhållplatsen. Egentligen är ju detta feltänkt i grunden, mellantiderna borde inte ha något med efterföljande hålltid överhuvudtaget, utan istället räknas ut från hålltiden närmast före + snabbast möjliga körtid med vägens hastighetsbegränsning.

Att som vissa föreslår ta bort tiderna för mellanhållplatser helt, eller att ange Danderyds sjh + 2 minuter på alla hållplatser från Universitetet norra till Albano, är inte särskilt kundvänligt, utan mer ett sätt att lägga över ansvaret på resenären.

buskörare

Hur ska man kunna anpassa tider efter Stockholmstrafiken så att alla tycker det är kundvänligt? Hur man än vrider och vänder på det, så kommer det alltid finnas folk som anser att det är kundovänligt.

Det kan ju vara en fördel om samma kör både Norrtälje och Norrort, då kan man få en bättre spridning på de vanligtvis 3 linjerna som går där. De går så pass tätt att väntetiden inte blir lång om man sprider ut dom. Som det är nu, går åtminstone 676 och 670 nästan alltid samtidigt.

B10M

Trafikplanering handlar inte om att alla ska bli nöjda, utan om att så många som möjligt ska få det så bra som möjligt. Du får det att låta som att det är ett nollsummespel, men säg till exempel att en resenär förlorar 5 minuter och en annan tjänar 10 minuter, då är det en vinst totalt sett.

buskörare

Ja, så är det ju. Och i exemplet, så är det väl precis det man gör? De kanske 10-15 som åkt buss 6 mil, vinner på att den som ska åka från Universitetet norra till Tekniska, förlorar.

B10M


Ersa

För 639 och 676 finns det idag teoretiska stolptider från Danderyds sjukhus och in mot stan. Men dessa är som sagt teoretiska, och det står till och med numera i avtalet att dessa tider inte behöver hållas. Är föraren av någon märklig anledning 2-3 minuter tidig vid Danderyds sjukhus in mot stan, behöver denne således inte vänta in avgångstiden, utan kan köra vidare direkt. Detta undantag kom till efter rätt omfattande klagomål från Norrtäljeresenärerna efter att denna "lokaltrafik" med påstigning i Danderyd påbörjades, omkring 2015(?)

Att vända 639 vid Danderyds sjukhus är möjligt i teorin, men belastningen på terminalen är hög redan idag, och den blir inte mindre av att ett antal 639-bussar kommer att ta upp platser där.
Att ta med även 676 i samma sakfråga blir väldigt snedvridet, då den definitivt inte ryms på terminalen i Danderyd. Här bör man behålla de blå linjerna 670 och 676 till Tekniska, men kanske överväga att korta ner 639 till Danderyd, eller i värsta fall Arninge. Frågan är bara var man rent praktiskt kan stå med alla bussar, som blir stillastående på denna nya södra ändstation för 639. Det är ju inte bara tidsreglering det handlar om, utan uppställning i många timmar.

igel

Blir det samma operatör i Norrtälje som i Norrort, så kan 639an vändas i Arninge Rescentrum som slutstation och stå uppställda i Täby garaget under dagen.
  Annars kan man ju tycka att SL borde ha tänk på rampplatser när man bygger en ny terminal.

Nico

Tro mig, man har försökt att få till rampplatser i Arninge, men marken där (och mycket runt omkring) ägs till stor del av familjen Douglas vilket kan innebära att övriga inte kan få riktigt som de vill. Se t.ex. till följande artikel i Mitt i . Finns även flera andra exempel.

Sedan är Trafikförvaltningen i Region Stockholm (SL) ingen maktfaktor såtillvida att det bara kan stövlas in och begäras tillgång till mark. Stationen mm. har förhandlats fram under ganska många år, men vad gäller intilliggande gator så gäller samma sak här som på andra håll, dvs. det är väghållaren som ansvarar för dem och upplåter den plats de anser är möjlig att släppa. Som flera av oss även skrivit flera gånger i andra trådar under åren så har SL fått mindre och mindre att säga till om. Det är därför man på senare år tvingats släppa både vändplatser och delar av terminalytor då det för t.ex. kommunerna finns mera pengar i att sälja mark för husbyggnationer etc.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

#44
Arninge fungerar väl som uppställning, men då får väl regionen vackert köpa in rejält dyr mark som är tänkt för att utöka själva handelsområdet. Dvs väster om E18, inne på handelsområdets mark.
Att försöka köpa in mer mark öster om E18 av Douglas, är det nog bara att glömma. Han och hans släkt har så de klarar sig, och behöver inga inkomster av markförsäljning.
Men uppställda bussar kan inte stå för långt borta heller, då förarna ju måste ta sig ut till en hållplats för att åka med en linjelagd ordinarie tur hem till Rimbo respektive Norrtälje, och likadant söderut inför eftermiddagens start av passen. Detta blir väldigt svårt att kombinera med uppställda Rimbo- och Norrtäljebussar på Åkerbydepån i Täby.

Alternativet är att öka tomkörningen med de röda Rimbo- och Hallstaviksbussarna på 639 rejält. Klart att de alla kan tomköras vela vägen upp till Rimbo, och sen tomköras söderut igen. Men då måste även Vallbydepån i Rimbo byggas ut rejält, så den klarar alla nya gästande fordon under förmiddagarna. Eller så måste det bli en ny uppställning dagtid bakom Roslagsstoppet, precis intill Söderhalls trafikplats.

Hur man än vänder och vrider på det, måste de röda bussarna som idag tar upp hälften av alla uppställningplatser i allén på Valhallavägen, ta upp plats någon annanstans, om de flyttas ut från stan.