Namnbyte av företag?

Startat av Åkarns Kalle, 14 december 2014, 17:10:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Åkarns Kalle

Kan man idag få reda vad ett företag hade för namn innan bytet?

T.ex. har jag ett utdrag från Bilregistret där det står att fordonet ägds av en firman (namn och org.nr.)
nu vet jag att den firman inte hade det namnet när dom ägde det fordonet....
Hur får jag på veta vad firman hette då dom ägde fordonet........alltså...... de juridiska namnet..........
Jag vet vad firman hette i folkmun och vad det stod på väggen.........


/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

S Svensson

#1
Det kan gå. För många år sedan då man ringde till Länsstyrelsen för att få uppgift om fordon (dvs bilregister) så fanns där ett datum för när man byter namn.
Lägg märke till att bilregister förs med hjälp av org-nr (resp personnr). Detta innebär att då man byter namn så ändras alla uppgifter i registret.
http://www.solidinfo.se/sokresultat.aspx?typeofsearch=standard&sokord=Fyrswedet&lokaldel=&ort=

ger namn på företag om man vet org nr. Går att gå omvänt. Längst ned står när företag får sitt namn.

För detta företag få man några uppgifter
http://www.solidinfo.se/foretag/boras-lokaltrafik-aktiebolag-7053/grunddata
Det står dock inte tidigare namn. De var Stadsbussar i Borås AB som ca 1974 fusionerades med Borås Omnibus AB. Det fanns alltså 1 okt 1946 till 1974 (ev klart 1975) båda företagen verksamma. Men det var enbart Stadsbussar i Borås AB som körde buss. Borås Omnibus AB hyrde ut bussar och man ägde ett garage.
Du kan ju öva dig lite och försöka hitta uppgifter. Sedan är det så att om det är mindre uppgifter (antal) så får Du säkert hjälp. SSn

Åkarns Kalle

Tack för det.......

Fungerade inte just på den firman det gällde just nu
men på några andra Stort Tack

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Muk

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 18 december 2014, 18:49:06 PM
Tack för det.......

Fungerade inte just på den firman det gällde just nu
men på några andra Stort Tack

/Kalle

Om namnbytet har skett efter 2010 finns det ofta tillgängligt på solidinfo.se. Har namnbytet skett tidigare kan du alltid ringa bolagsverket och fråga om firmahistorik.

Åkarns Kalle

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Lars-Håkan_E

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 20 december 2014, 13:12:24 PM
Okej tack tack

Är det ett bussföretag? Och hade man det förra namnet 1998-99?

Har du org nummer så kan jag kolla.