Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 11 gäster tittar på detta ämne.

Ebermark

Östgötatrafiken har upphandlat skoltrafik åt Motala och Vadstena kommun i ett paket respektive åt Mjölby kommun i ett paket. Vinnare i Motala-Vadstena blev Bliva Buss och i Mjölby Blåklintsbuss. Trafikstart höstterminen 2019 och en avtalstid på sex år.

Motala-Vadstenapaketet omfattar 26 bussar i varierande storlek från 19 till 48 passagerare. Idag har Lingmerths avtal på 11 skolbussar och det är Bliva buss och Vadstena buss (som även fortsättningsvis kommer köra i Vadstena) som kör trafiken (alla tre bolag ingår i samma koncern). Det blir alltså en utökning med 15 fordon och då främst i storlek 19 passagerare. Idag har Taxi Motala-Vadstena avtal på dessa cirka 15 mindre bussar (och anlitar ett antal underentreprenörer för trafiken).

Mjölbypaketet omfattar 18 bussar, även här i storlek från 19 till 48 passagerare. Idag har samarbetsbolaget Mjölby Trafik (Mjölby Taxi och Blåklintsbuss) avtalet på skolbussarna och Blåklintsbuss kör de flesta, men en liten utökning blir det för Blåklint i det nya avtalet.

CW66

Citat från: Fredde skrivet 31 maj 2018, 22:25:31 PM
... och för E31 (Sigtuna) och E32 (Ekerö) i SL-trafiken?
Har läst 201806, så under något planerat möte nu i juni?

Trafiknämnden har möte 19 juni kl 14.30 - kan nog vara det.

homer

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 02 juni 2018, 14:55:02 PM
Trafiknämnden har möte 19 juni kl 14.30 - kan nog vara det.

Enligt ett ryckte är de redan avgjort och ny entreprenör är inofficiellt underrättad... hur mycket sanning de ligger i de låter jag vara osagt, är mycket tveksam att de verkligen är sant... den som lever får se...

Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 04 juni 2018, 19:14:39 PM
Enligt ett ryckte är de redan avgjort och ny entreprenör är inofficiellt underrättad... hur mycket sanning de ligger i de låter jag vara osagt, är mycket tveksam att de verkligen är sant... den som lever får se...

Mötet den 19:e är väl bara en information om vilken operatör som har utsetts och därefter kommer ett tilldelningsbeslut att publiceras, både vinnande och förlorande operatör (om man inte sitter kvar i orubbat bo) kommer att informeras i god tid innan så att man kan gå ut till personalen innan det kommer i media, dock är jag tveksam till att denna information redan skett, men i slutet på nästa vecka gissar jag att det kommer ut till dessa.

Men det är ju under förutsättning att mötet den 19:e inte har någon form av beslutande funktion, är det så kommer informationen att skickas ut efter mötet, först till berörda operatörer och dagen efter till media.

virtual1

Citat från: homer skrivet 04 juni 2018, 19:14:39 PM
Enligt ett ryckte är de redan avgjort och ny entreprenör är inofficiellt underrättad... hur mycket sanning de ligger i de låter jag vara osagt, är mycket tveksam att de verkligen är sant... den som lever får se...

Ny entreprenör? Ska man tolka det som att den gamla inte längre är aktuell?

Lars_L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 juni 2018, 19:53:01 PM
Mötet den 19:e är väl bara en information om vilken operatör som har utsetts och därefter kommer ett tilldelningsbeslut att publiceras, både vinnande och förlorande operatör (om man inte sitter kvar i orubbat bo) kommer att informeras i god tid innan så att man kan gå ut till personalen innan det kommer i media, dock är jag tveksam till att denna information redan skett, men i slutet på nästa vecka gissar jag att det kommer ut till dessa.

Men det är ju under förutsättning att mötet den 19:e inte har någon form av beslutande funktion, är det så kommer informationen att skickas ut efter mötet, först till berörda operatörer och dagen efter till media.

Enligt beslutet som togs inför upphandlingen så ska förvaltningschefen återkomma till nämnden med förslag till tilldelningsbeslut. Så det är den 19:e som beslutet fattas. Rykten kan ju dock lätt uppkomma med tanke på den form av dialog Trafikförvaltningen har med anbudsgivarna under upphandlingen, såvida det inte rör sig om regelrätta läckor.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 05 juni 2018, 08:40:51 AM
Ny entreprenör? Ska man tolka det som att den gamla inte längre är aktuell?

Man ska nog helst inte tolka alls. Innevarande operatör samt aspirerande anbudsläggare har väl samma förutsättningar, och arbetar på samma villkor.

1896

Fördröjning i Piteå:

www.bussmagasinet.se/2018/06/oklart-underlag-forsenar-upphandling/

Hur många fordon omfattar stadstrafiken i Piteå ? Om man klickar på länken om att Citybuss fått förlängt förtroende 2014, så står i den artikeln att det då var 13 bussar på 6 olika linjer, gäller detta även i kommande trafik ?

Taunusch

Citat från: Kung Vasa skrivet 31 maj 2018, 18:28:54 PM
När kan vi förvänta oss ett besked ang Eskilstuna ?

Är upphandlingen startad?

CW66

#624
Citat från: Taunusch skrivet 10 juni 2018, 22:25:43 PM
Är upphandlingen startad?

Nej.
Eskilstuna löper ut 2020, och Strängnäs 2021

Taunusch

Däremot är det tilldelning av skolbusstrafiken i Eskilstuna nu under hösten med trafikstart höstterminen 2019.

1896

Citat från: Taunusch skrivet 11 juni 2018, 17:33:49 PM
Däremot är det tilldelning av skolbusstrafiken i Eskilstuna nu under hösten med trafikstart höstterminen 2019.

Intressant, hur många fordon omfattar den trafiken ? Vem har avtalet nu ? Och vem upphandlar, Kommunen själv, eller Sörmlandstrafiken ?

Bussmicke

Är det Tuna Trafik eller Svalbovikens BUss som har det nu?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Taunusch

Citat från: Kung Vasa skrivet 12 juni 2018, 08:56:28 AM
Intressant, hur många fordon omfattar den trafiken ? Vem har avtalet nu ? Och vem upphandlar, Kommunen själv, eller Sörmlandstrafiken ?

Jag skulle uppskatta det till drygt 10 bussar som idag körs av Tuna Trafik, Svalbovikens Buss och Axelssons Turisttrafik. Det är kommunen som upphandlar, de här bussarna har inget med Sörmlandstrafiken att göra.

1896

Citat från: Taunusch skrivet 12 juni 2018, 14:39:52 PM
Jag skulle uppskatta det till drygt 10 bussar som idag körs av Tuna Trafik, Svalbovikens Buss och Axelssons Turisttrafik. Det är kommunen som upphandlar, de här bussarna har inget med Sörmlandstrafiken att göra.

Jättetack, har du koll på hur långt kommande avtal är också ?