Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: pegee skrivet 05 november 2014, 09:57:49 AM
Ersättningen är ju incitamentsbaserad. Hur fungerar det med viseringen av resenärerna i Stockholmsområdet?

Här nere i Göteborg är ju kontrollen ett skämt.  Resenärerna går av och på hur som helst, och möjligheten från
förarens sida att kontrollera biljetter är minimal, för att inte säga obefintlig. Skall incitamentsavtalet fungera och
generera pengar så måste ju biljettförsäljningen avspegla det verkliga antalet resenärer.

I Stockholm viseras vid påstigning, ersättningen är uppbyggd efter antal viseringar och busstrafiken är nog ett mindre problem, värre är det när man implementerar systemet i spårtrafiken där spärrar saknas.

jstern

Grattis till Nobina !!!! Kul att dom fick behålla Tyresö, jag har bara gott att säga om Nobina som arbetsgivare.

1896

Citat från: jstern skrivet 05 november 2014, 11:58:10 AM
Grattis till Nobina !!!! Kul att dom fick behålla Tyresö, jag har bara gott att säga om Nobina som arbetsgivare.

Instämmer, bra jobbat Nobina.  :D

homer

Kan vi spekulera lite i vad som kommer hända med vagnarna? (leka med tankarna bara för skojs skull)

Det står att de blir förnybart bränsle, jag antar att man menar RME. således försvinner alla gamla omnilink generation1 från Handen, dessutom alla gamla b10ble från Tyresö

Vad nynäs har för vagnar har jag ingen koll på men b9s lär säkert Nobina ta över/köpa?
Etanolscaniorna i Tyresö lär väl också bli kvar?
Omnilink Ledbussarna i 60XX serien kan de tänkas att Keolis behåller dem och flyttar till andra områden eller blir dessa kvar i Handen?

AO

Avtalet omfattar 250 bussar. Omkring 100 bussar kommer att tillhandahållas av SL vid trafikstarten. Nobina ska investera i 125 nya vagnar. Så då blir det ju 25 st äldre Nobina vagnar som även kommer att rulla i området.
Samtliga 125 nya vagnar kan man ju utgå ifrån kommer gå på någon typ av förnyelsebart bränsle. Resterande 125 måste vara utbytta senast den 1/1 2017 då samtliga vagnar ska gå på förnyelsebart.

http://www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=170825

Lars-Håkan_E

Citat från: AO skrivet 05 november 2014, 15:31:39 PM
Avtalet omfattar 250 bussar. Omkring 100 bussar kommer att tillhandahållas av SL vid trafikstarten. Nobina ska investera i 125 nya vagnar. Så då blir det ju 25 st äldre Nobina vagnar som även kommer att rulla i området.
Samtliga 125 nya vagnar kan man ju utgå ifrån kommer gå på någon typ av förnyelsebart bränsle. Resterande 125 måste vara utbytta senast den 1/1 2017 då samtliga vagnar ska gå på förnyelsebart.

http://www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=170825

De 100 bussar som är finansierade av SL finns redan i kontrakten.

CW66

Citat från: homer skrivet 05 november 2014, 12:44:56 PM
Kan vi spekulera lite i vad som kommer hända med vagnarna? (leka med tankarna bara för skojs skull)

Det står att de blir förnybart bränsle, jag antar att man menar RME. således försvinner alla gamla omnilink generation1 från Handen, dessutom alla gamla b10ble från Tyresö

Vad nynäs har för vagnar har jag ingen koll på men b9s lär säkert Nobina ta över/köpa?
Etanolscaniorna i Tyresö lär väl också bli kvar?
Omnilink Ledbussarna i 60XX serien kan de tänkas att Keolis behåller dem och flyttar till andra områden eller blir dessa kvar i Handen?

Alla etanolbussar kommer att tas över, resten finns inga övertagandekrav på.
Däremot kan man tänka att Nobina kanske köper en del bussar tillfälligt i väntan på förnyelse av bussparken....man har ju till 2017 på sig att uppnå förnyelsemålet för bränslet.

Även att man drar hit all sköns gammal skit från resten av landet är väl ett hett tips - så har man ju gjort förut och säkerligen nu också :)

Bussmicke

Ny upphandling i Karlstad för tiden 2016-2021.  Se Bussmagasinet.se.  Någon vud dator får gärna länka till artikeln.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Citat från: Bussmicke skrivet 05 november 2014, 20:23:10 PM
Ny upphandling i Karlstad för tiden 2016-2021.  Se Bussmagasinet.se.  Någon vud dator får gärna länka till artikeln.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Finns en tråd sedan tidigare idag

http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,64275.msg451242/topicseen.html#msg451242

Jan

Hur kommer fördelningen mellan de tre stora som kör för sl se ut när avtalet kommer igång?
I branschen 37 år

Lars-Håkan_E

Citat från: Jan skrivet 07 november 2014, 09:25:39 AM
Hur kommer fördelningen mellan de tre stora som kör för sl se ut när avtalet kommer igång?

Nobina: Norrtälje/Roslagen, Kallhäll, Södertälje, Tyresö/Haninge/Ösmo/Nynäshamn (Kallhäll o Södertälje upphandlas i nästa omgång)
Arriva: Norrort/Vaxholm, Vallentuna/Märsta, Råsta/Sollentuna/Bromma, Ekerö.
Keolis: Innerstaden/Lidingö, Söderort/Huddinge/Botkyrka, Nacka/Värmdö.


Ersa

Är det Södertälje som står på tur härnäst att upphandlas?

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 07 november 2014, 11:15:31 AM
Är det Södertälje som står på tur härnäst att upphandlas?

Kallhäll o Södertälje

Ersa

Ojdå. Missade att du skrev det inom parentes redan i förrförra inlägget... :P

Stefan P

Hej

Vad händer med den överklagade upphandlingen i Borås gällande stadstrafiken och vad händer med upphandlingen i Dalarna?

Finns det några mer uphandlingar på gång förutom Kalhäll och Södertälje?

mvh Stefan P