Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: virtual1 skrivet 18 februari 2021, 20:43:37 PM

Titel: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: virtual1 skrivet 18 februari 2021, 20:43:37 PM
...verkar alla stå reggade på Keolis Teknikutveckling i Sthlm???? Que... åtminstone ett par av dem rullar ju i trafik I Botkyrka (såg 2635 idag) - hvadan detta?
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: Bussmicke skrivet 19 februari 2021, 00:13:02 AM
2604 är också i Botkyrka, såg den i Alby förra veckan.
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: Per E skrivet 19 februari 2021, 14:02:30 PM
Även 2607, 2623 och 2624 bör finnas där.
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: Ashnton skrivet 26 februari 2021, 16:53:28 PM
2648-2651 finns i Björknäs nu och åtminstone 2650 och 51 har satts ut i trafik.
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: Bussmicke skrivet 27 februari 2021, 23:43:10 PM
Härrydas gamla vagnar.
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: Citaro C2 skrivet 03 april 2021, 18:56:06 PM
Åkte 2624 idag och såg även 2604 och 2607. Hur kommer det sig att de har Nobina-tyg på stolarna?
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: Resenären skrivet 03 april 2021, 19:01:27 PM
Har sett 2648,49,50 och 51 i trafik från Björknäs
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: Buzzlover skrivet 03 april 2021, 19:59:09 PM
Citat från: Citaro C2 skrivet 03 april 2021, 18:56:06 PM
Åkte 2624 idag och såg även 2604 och 2607. Hur kommer det sig att de har Nobina-tyg på stolarna?
Tyget kom till under Swebus tiden, personligen säger jag Swebus-Nobina till det tyget å Nobina-tyg åt de nuvarande mörkblå med vita streck.
Hursomhelst, det tyg du syftar på är mig veterligen väldigt vanligt för stadsbussarna i Göteborg, finns en hel del (kanske alla?) stadsbussar iallafall.
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: virtual1 skrivet 04 april 2021, 09:47:03 AM
2621 sågs på 707:an häromdan... nån som orkar sammanställa en lista?
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: Bussmicke skrivet 04 april 2021, 14:04:45 PM
Jag hittade  2618 och 2619 i Tumba.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: Måns Johannesson skrivet 04 april 2021, 18:33:03 PM
De flesta är ju skrivna på teknikutveckling, bara några verkar skrivna på Botkyrka (Eriksberg).
Enligt vad som hittills rapporterats i forumet samt de få som är skrivna på Eriksberg:
Björknäs: 2648-2651
Eriksberg: 2604, 2607, 2618, 2619, 2621, 2623, 2624, 2632, 2634, 2635, 2637, 2640
Teknikutveckling: 2601-2603, 2605, 2606, 2608-2617, 2622, 2625-2631, 2633, 2636, 2638, 2639, 2641, 2642
2620 skrotad efter brand, 2643-2647 kvar i Göteborg (kollade dock bara 2643).

Om alla är ommålade och i trafik vet jag ej, ingen var dock avställd av de jag kollade.

/Måns
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: virtual1 skrivet 06 april 2021, 13:32:02 PM
2637 kan adderas till Eriksberg nu med =)
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: virtual1 skrivet 08 april 2021, 14:16:23 PM
2641 syntes idag i Tumba med! Men vad är det som försvinner egentligen? 39XX-bussarna verkar finnas kvar? Skrotar man 55XX redan, och om så, varför har inte Gubbängen fått några 26XX istället för sina 55XX???
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: Bussmicke skrivet 08 april 2021, 15:28:54 PM
Jag gissar att B9S ersätts med 26xx. En känsla jag har.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: homer skrivet 08 april 2021, 16:10:38 PM
Citat från: virtual1 skrivet 08 april 2021, 14:16:23 PM
2641 syntes idag i Tumba med! Men vad är det som försvinner egentligen? 39XX-bussarna verkar finnas kvar? Skrotar man 55XX redan, och om så, varför har inte Gubbängen fått några 26XX istället för sina 55XX???

Varför skulle dem skrota nyare bussar än dem som ska ersättas? logik noll.

som bussmicke skriver är de nog B9S som ryker först då dessa blir 16 år och för gamla för avtalet (om de nu gäller fortfarande)
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: virtual1 skrivet 08 april 2021, 16:48:08 PM
Rullar fullt med B9S i området, så de har inte försvunnit, sett lätt 15 olika individer under 2 dagars tid där... - betydligt fler än 55XX-scanior som jag tror jag sett tre stycken av.
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: homer skrivet 08 april 2021, 17:30:22 PM
fast de betyder ju knappast att dem ska skrota scaniorna som "bara" är 10 år och ersätta med scanior som är 11 år
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: Bussmicke skrivet 08 april 2021, 18:26:30 PM
Citat från: virtual1 skrivet 08 april 2021, 16:48:08 PM
Rullar fullt med B9S i området, så de har inte försvunnit, sett lätt 15 olika individer under 2 dagars tid där... - betydligt fler än 55XX-scanior som jag tror jag sett tre stycken av.

Okej, var en tanke bara.
Många kom ju 2005.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: Citaro C2 skrivet 08 april 2021, 18:39:50 PM
Många B9S i Stockholm  sydväst börjar se riktigt  ledsna ut.

Mjölkiga rutor, plåtskador o allmänt risiga.

Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: DEB skrivet 08 april 2021, 19:40:44 PM
I takt med att Botkyrkas 26xx har satts ut i trafik verkar motsvarande antal av deras äldsta b9s tagits ur trafik, det vill säga de få 63xx-vagnar (6301-09) som fanns kvar. Den sista ställdes av i förrgår den 6 april (6307). Rimligen bör 64xx-vagnarna och/eller 66xx-vagnarna stå näst på tur, men det som talar för att de ett år yngre 39xx-vagnarna lika gärna kan slopas härnäst är att de är normalvagnar med färre sittplatser vilket bör vara extra oönskat i dessa pandemitider.
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: homer skrivet 08 april 2021, 20:13:07 PM
Blir ett långt inlägg, men här är  bussarna som är årsmodell 2005 och 2006 och borde hänga löst,  05:orna lär  iaf vara borta innan året är slut. Finns det tillräckligt med Göteborgare att ersätta med?

Årsmodell 2005
3834   Nacka
3835   Nacka
3836   Nacka
3841   Nacka
3842   Nacka
3843   Nacka
3856   Nacka
3857   Nacka
6401   Eriksberg
6402   Eriksberg
6403   Eriksberg
6404   Eriksberg
6405   Eriksberg
6406   Eriksberg
6407   Eriksberg
6408   Eriksberg
6409   Eriksberg
6410   Eriksberg
6411   Nacka
6412   Nacka
6413   Eriksberg
6415   Nacka
6416   Nacka
6417   Nacka
6418   Nacka
6419   Nacka
6421   Nacka
6422   Nacka
6423   Nacka
6424   Nacka
6425   Nacka
6426   Nacka
6427   Nacka
6428   Nacka
6429   Nacka
6430   Nacka
6431   Nacka
6432   Nacka
6433   Nacka
6434   Nacka
6435   Nacka
6437   Eriksberg
6438   Eriksberg
6439   Eriksberg
6440   Eriksberg
6441   Eriksberg
6442   Eriksberg
6443   Eriksberg
6444   Eriksberg
6445   Eriksberg
6446   Nacka
6447   Nacka
6448   Nacka
6449   Nacka
6450   Nacka
6451   Nacka
6452   Nacka
6453   Nacka
6454   Nacka
6455   Nacka
6456   Nacka
6457   Nacka
6458   Nacka
6459   Nacka
6460   Nacka
6461   Nacka
6462   Nacka
6463   Nacka
6464   Nacka
6465   Nacka
6466   Eriksberg
6467   Eriksberg
6468   Eriksberg
6469   Eriksberg
6470   Eriksberg
6471   Eriksberg
6472   Eriksberg
6473   Eriksberg
6474   Eriksberg
6475   Nacka
6476   Nacka
6477   Nacka
6478   Nacka
6479   Nacka
6480   Nacka
6482   Eriksberg
6483   Eriksberg
6484   Eriksberg
6485   Eriksberg
6486   Nacka
6487   Eriksberg
6488   Nacka
6489   Nacka
6490   Nacka
6491   Nacka
6492   Eriksberg
6493   Eriksberg
6494   Eriksberg
6495   Nacka
6496   Eriksberg
6497   Nacka
6498   Nacka
6499   Nacka
6620   Eriksberg
6625   Nacka
6646   Eriksberg
6647   Eriksberg
6648   Nacka
6649   Nacka

Årsmodell 2006
3701   Nyboda
3702   Nyboda
3703   Nyboda
3704   Nyboda
3705   Nyboda
3706   Eriksberg
3707   Eriksberg
3708   Eriksberg
3709   Eriksberg
3710   Eriksberg
3711   Eriksberg
3712   Eriksberg
3911   Nyboda led
3912   Nyboda
3913   Nyboda
3914   Nyboda
3915   Nyboda
3916   Nyboda
3917   Nyboda
3918   Nyboda
3919   Nyboda
3921   Nyboda
3922   Nyboda
3923   Nyboda
3924   Nyboda led
3957   Nyboda normal
3958   Nyboda
3959   Nyboda
3960   Eriksberg
3961   Eriksberg
3962   Eriksberg
3963   Eriksberg
3964   Eriksberg
3965   Eriksberg
3966   Eriksberg
3967   Eriksberg
3968   Eriksberg
4701   Nyboda
4702   Nyboda
4703   Nyboda
4704   Nyboda
4707   Nyboda
4708   Nyboda
4709   Nyboda
4711   Nyboda
4712   Nyboda
4713   Nyboda
4714   Nyboda
4715   Nyboda
4716   Nyboda
4717   Nyboda
4718   Nyboda
4719   Nyboda
4720   Nyboda
4721   Nyboda
4722   Nyboda
4723   Nyboda
4724   Nyboda
4725   Nyboda
4726   Nyboda
4727   Nyboda
4728   Nyboda
4729   Nyboda
4730   Nyboda
4731   Nyboda
4732   Nyboda
4733   Nyboda
4734   Nyboda
4735   Nyboda
4736   Nyboda
4737   Nyboda
4738   Nyboda
4739   Nyboda
4740   Nyboda
4741   Nyboda
4742   Nyboda
4743   Nyboda


Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: Citaro C2 skrivet 08 april 2021, 21:13:19 PM
Vilken röra, OCD i mig får klåda av listan ovan. Ex 6413 är i Eriksberg men inte 6412 och 6414 o.s.v. Samma med 6487, 6497 och 6620.

Varför inte samla ihop bussarna i större serier?

4701-4743 ser bättre ut.

Hoppas verkligen inte att de ca 50 st normalbussar (2006) ersätts av boggibussar, men det är väl lika bra att ställa in sig på det.
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: elliot skrivet 08 april 2021, 21:42:21 PM
Eller så blir det blåa boggi bussar på 172,173 471 och 474 :)

Det skulle vara katastrof 
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: IvveRivve004 skrivet 08 april 2021, 22:39:37 PM
Citat från: Citaro C2 skrivet 08 april 2021, 21:13:19 PM
Vilken röra, OCD i mig får klåda av listan ovan. Ex 6413 är i Eriksberg men inte 6412 och 6414 o.s.v. Samma med 6487, 6497 och 6620.

Jag tror du menar 6495 eller 6496
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: Citaro C2 skrivet 08 april 2021, 23:07:02 PM
6495, se jag kunde inte ens skriva rätt nummer så rörigt  är det.  ;D
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: DEB skrivet 09 april 2021, 10:13:06 AM
Sen har vi ju även 3701-12 som är Scania Omnilink-ledvagnar av 2006 års modell som rullar på vad jag vet.
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: homer skrivet 09 april 2021, 10:40:57 AM
har uppdaterat listan, tack
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: Citaro C2 skrivet 09 april 2021, 11:19:32 AM
Värt att notera är att 39xx är f.d. Swebus-vagnar. :)
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: Buzzlover skrivet 09 april 2021, 14:49:37 PM
Glöm inte att 47xx (I Nyboda) fortfarande är bundna till nuvarande avtal, och med tanke på att upphanding osv. i söderort har fått skjutas upp lär dom nog bli kvar ett tag till
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: omnikinky skrivet 09 april 2021, 19:18:27 PM
Citat från: homer skrivet 08 april 2021, 20:13:07 PM

Årsmodell 2006
4701   Nyboda

4701 är årsmodell 2005.
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 12 april 2021, 13:03:23 PM


Citat från: homer skrivet 08 april 2021, 20:13:07 PM
Blir ett långt inlägg, men här är  bussarna som är årsmodell 2005 och 2006 och borde hänga löst,  05:orna lär  iaf vara borta innan året är slut. Finns det tillräckligt med Göteborgare att ersätta med?
...

Jag är inte så insatt i ämnet, men gissar att de äldsta bussarna som ägs av Keolis får stryka på foten under året till förmån för inflyttade Göteborgare medan de bussar som ägs av SL får leva vidare tills nästa kontrakt startar.
Det är dock bara spekulationer från min sida.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: homer skrivet 12 april 2021, 17:19:27 PM
bussar som fyller 16 år kommer sannorlikt att försvinna oavsett om det är SLs eller Keolis bussar, alla 38-66 och 64 förutom de högsta nummren som blev inköpta från Nobina för några år sedan är ju SLs bussar, men vi ser ju nu att de håller på att försvinna
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: Robert Brink skrivet 13 april 2021, 10:43:04 AM
Ingen större förändring i Björknäs ännu i alla fall. Allt är sig likt förutom att B9 6431 numera är blå istället för röd. Tycker inte att Björknäs B9:or direkt är i dåligt skick, snarare tvärtom. Väldigt sällan jag har haft några problem, oftast helt felfria när jag kör. Men så verkar man ha ganska bra med vagnar i det nuvarande avtalet vilket gör att det finns tid för verkstadsbesök.

Blir ju ingen billig historia att ersätta samtliga äldre vagnar i Nacka/Värmdö som måste bytas nu när det inte finns något nytt avtal. Vem ska stå för kostnaden? Visst har vi en hel del fd vagnar från Göteborg, men det behövs ju fler då flertalet inte är lämpliga för regionala trafiken.

//R
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: Ersa skrivet 13 april 2021, 14:35:26 PM
Om operatören tvingas köpa nya fordon för något enstaka förlängningsår eller två, kan denne ju alltid låta bli att skriva på kontraktet för förlängningen. Åtminstone i teorin.
Det lär nog bli förhandlingar om läget med Trafikförvaltningen, och det finns ju exempel från andra håll r man gått ifrån såna här krav just under tillfälliga förlängningar inför en kommande upphandling.
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: martenosc skrivet 13 april 2021, 16:31:22 PM
Följande tillhör Eriksberg:
2604
2607
2611
2614-2619
2621
2623
2624
2630
2632
2634
2635
2637-2642

Björknäs:
2648-2651
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 19 april 2021, 19:46:27 PM
Tack för uppgifterna. Tursätts alla i linjetrafik än?
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: Bussmicke skrivet 19 april 2021, 20:44:54 PM
Citat från: Ersa skrivet 13 april 2021, 14:35:26 PM
Om operatören tvingas köpa nya fordon för något enstaka förlängningsår eller två, kan denne ju alltid låta bli att skriva på kontraktet för förlängningen. Åtminstone i teorin.
Det lär nog bli förhandlingar om läget med Trafikförvaltningen, och det finns ju exempel från andra håll r man gått ifrån såna här krav just under tillfälliga förlängningar inför en kommande upphandling.

Borde vara rimligt med övertagandekrav då.
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: Ersa skrivet 19 april 2021, 21:15:52 PM
Sånt brukar inte vara speciellt populärt bland budläggarna heller. Tvingas ta över gamla slitna fordon som de därefter måste avskaffa. Nej, ska man hålla på med såna krångliga detaljerade styrningar kan man lika gärna strunta i att upphandla, och göra som i Örebro. Eller så gör man en seriös upphandling utan massa fördyrande krav.
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: Bussmicke skrivet 19 april 2021, 22:01:45 PM
Menade de nya bussarna man köper i slutet av avtalet. Se om Keolis i Jönköping.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 20 april 2021, 20:39:22 PM
Historiskt har ju övertagandekrav förutsatt att huvudmannen, i detta fall TF, stått för finansieringen av bussarna och det tror jag inte att de är så sugna på i detta fall.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: B10M skrivet 20 april 2021, 21:12:55 PM
Så oerhört idiotiskt med alla dessa ålderskrav. Jag struntar fullständigt i om bussen jag åker med är 1 eller 20 år gammal. Lägg pengarna på mer turer istället!
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: Resenären skrivet 20 april 2021, 21:26:48 PM
Instämmer! Om man frågar kunderna så verkar det helt oviktigt. LLT hamnar alltid högt i varumärkes och kundundersökningar och där var väl äldsta bussen närmare 30 år nyss. Men det är väl enkelt för byråkraterna i RKTM att mäta ålder...




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 20 april 2021, 21:58:49 PM
Det enda"riktiga"kravet borde vara att alla bussar hade lågentre.../Ulf
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: Ersa skrivet 20 april 2021, 22:04:07 PM
Nja, nog kan man även få ställa krav på säkerhetsbälten, fungerande luftkonditionering och miljöklasser/utsläpp på motorerna. Men givetvis bör årsmodellskraven skippas. Renovera äldre fordon i t.ex Estland, och uppgradera euroklassen på motorerna istället, samt byt bränsle till HVO.
Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: Citaro C2 skrivet 21 april 2021, 13:21:17 PM
AC och öppningsbara rutor (som är låsta) men som kan öppnas vid behov om AC inte fungerar ser jag gärna som ett krav.

Titel: SV: Keolis 26xx i Stockholm
Skrivet av: Resenären skrivet 21 april 2021, 14:28:26 PM
Citat från: Ersa skrivet 20 april 2021, 22:04:07 PM
Nja, nog kan man även få ställa krav på säkerhetsbälten, fungerande luftkonditionering och miljöklasser/utsläpp på motorerna. Men givetvis bör årsmodellskraven skippas. Renovera äldre fordon i t.ex Estland, och uppgradera euroklassen på motorerna istället, samt byt bränsle till HVO.

Instämmer tillfullo! Det är fånigt med ålderskrav men tyvärr lätt för byråkratiorganisationerna att mäta