Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: janjoh skrivet 25 oktober 2020, 14:46:37 PM

Titel: Försvinner samtliga dubbelledbussar i Gbg?
Skrivet av: janjoh skrivet 25 oktober 2020, 14:46:37 PM
Från den 14/12 börjar ju ny tidtabell gälla och Trandev tar över en hel del elledbussar i Gbg. Försvinner från samma datum de dubbelledbussar som trafikerat sen 2004 från linje 16?
Nuvarande dubbelledbussar är från 2007 och 2011 om jag inte minns fel. Linje 16 kommer ju få ny ändhållplats Västra Eriksberg så den kortas av lite, medan linje 58 kommer gå upp till Eketrägatan, förmodligen blir det 10 min trafik där mot 5 min idag.
Titel: SV: Försvinner samtliga dubbelledbussar i Gbg?
Skrivet av: Erling.L skrivet 25 oktober 2020, 15:19:23 PM
Om jag fötstått det rätt blir det 21m bussar på l16
Titel: SV: Försvinner samtliga dubbelledbussar i Gbg?
Skrivet av: janjoh skrivet 25 oktober 2020, 15:43:48 PM
Det stämmer, Merzedez CapaCityL kommer ett gäng som har dubbla hjulpar bak 21 m långa :P. Men tänker om de ersätter samtliga dubbelled, det är väl 18 st i trafik idag?
Titel: SV: Försvinner samtliga dubbelledbussar i Gbg?
Skrivet av: Knallhatt skrivet 25 oktober 2020, 18:22:19 PM
Hej

Samtliga 24-meters dubbelledbussar försvinner vid trafikstart 13 december. Ersätts av 21-meters boggiledbuss på linje 16 - Mercedes CapaCityL.
Titel: SV: Försvinner samtliga dubbelledbussar i Gbg?
Skrivet av: Gano skrivet 25 oktober 2020, 21:59:23 PM
Kommer det även efter december gå att skåda 18 meters enkelledbussar på linjen, eller kommer linjen att i normalfall enbart traffikeras av CapaCity?
Titel: SV: Försvinner samtliga dubbelledbussar i Gbg?
Skrivet av: Knallhatt skrivet 26 oktober 2020, 13:02:32 PM
Det blir bara 21-meters Mercedes
Titel: SV: Försvinner samtliga dubbelledbussar i Gbg?
Skrivet av: janjoh skrivet 26 oktober 2020, 19:44:51 PM
Men jag förstår inte syftet med att korta av linje 16 till Västra Eriksberg för behovet finns väl att knyta an den till spårvägen vid Eketrägatan? Sen borde ju linje 58 som ska gå dit sen istället kunna heta linje 15 eller linje 21. Buss 58 hör ju till Västra Göteborg ursprungligen då den gick till Brottkärr, och  linje 50 går ju till Frölunda. Känns så ologiskt med linjenumren i Göteborg numera då stombussarna kan ha vilket nummer som helst... Folk går på i alla ingångar på alla bussar, men får efter pandemin om de slutar med påstigning bak på regionbussarna.
Titel: SV: Försvinner samtliga dubbelledbussar i Gbg?
Skrivet av: JesperO skrivet 26 oktober 2020, 21:15:26 PM
Linje 16 och 58 går precis samma väg mellan Nordstan och Eriksbergstorget, så det spelar väl ingen roll vilken av linjerna som går till Eketrägatan? 58 är tänkt att få linjenummer 21 när den görs om till stombusslinje om ett par år (2023 om jag minns rätt).

Tanken verkar vara att samla stombussarna på så låga linjenummer som möjligt. Nu i december så döps nuvarande linje 20 om till 30 (tror även att den flyttas från Frölundaavtalet till Keolis Hisingsavtal) och framöver verkar tanken vara att frigöra fler nummer i 20-serien. Dagens stombusslinjer 50, 52 och 60 kommer i samband med kommande upphandlingar att ersättas med andra linjer enligt det jag hört. Återstående stombusslinjer kommer då ha nummer 16-19, 21 samt 25.

Kan ju passa på att informera om att alla nya tider och linjesträckningar från decemberskiftet hos Västtrafik redan nu går att söka fram i deras reseplanerare.
Titel: SV: Försvinner samtliga dubbelledbussar i Gbg?
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 27 oktober 2020, 01:03:51 AM
Dom fyra första dubbeldragspelsbussarna kom i trafik 2006 och 2007 kom det sju till för att sedan följas av ytterligare tio stycken 2011. Idag finns det dock bara 17 kvar sedan dom fyra äldsta från 2006 skrotades under 2016.
Jag trodde att dom tio nyaste från 2011 skulle få vara kvar i ytterligare några år men eftersom dom har motorer i miljöklass Euro-5 så får dom inte längre rulla i miljözonen efter årsskiftet . 
Titel: SV: Försvinner samtliga dubbelledbussar i Gbg?
Skrivet av: homer skrivet 27 oktober 2020, 16:27:30 PM
Just för sådana här specialbussar borde ju en dispens från miljözonskrav finnas, gissar att dubbelledbussarna kostade runt 10 miljoner när dom var nya, att skrota dessa i förtid är verkligen att slösa med resurser och i slutändan skattepengar.





Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Titel: SV: Försvinner samtliga dubbelledbussar i Gbg?
Skrivet av: yngrot skrivet 27 oktober 2020, 18:42:49 PM
Tyvärr är det ingen ansvarig som tänker på vilket slöseri på miljön det är att byta i förtid.. och mycket onödiga pengar som försvinner här..





Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Titel: SV: Försvinner samtliga dubbelledbussar i Gbg?
Skrivet av: janjoh skrivet 27 oktober 2020, 18:51:59 PM
Vilket vansinne att skrota Volvo dubbelledbussarna från 2011. De har dessutom bytt motorer på de för några år sen.
De måste de ju kunna sälja till någon annan stad? Behövs ju längre bussar både i Stockholm, Uppsala och Malmö. Vansinnigt att så göra i Corona- tider.
Blir spännande o se utveckligen i Göteborg för det känns som det håller inte som de varit med påstigning i alla ingångar.. stombussarna kommer ha det men jag tror inte de andra.
Titel: SV: Försvinner samtliga dubbelledbussar i Gbg?
Skrivet av: Knallhatt skrivet 27 oktober 2020, 19:51:04 PM
Linje 20 kommer mycket riktigt gå över till Hisingsavtalet som Keolis kör från 13 december. Den kommer byta linjenummer.

Linje 58 kommer byta linjenummer till 21 under 2023, den kommer ha stomlinjemålade bussar från trafikstart tillsammans med linje 16. Anledningen till att linje 58 kommer gå till Eketrägatan är att det bedömdes inte gå att bygga laddstation vid Bockkranen. Linje 58 skall ha elbussar från trafikstart.

Nuvarande dubbelledbussar på linje 16 är slitna och de faller för miljökraven (miljözonen) i Göteborg. Det lär knappast finnas någon intresserad köpare till dessa
Titel: SV: Försvinner samtliga dubbelledbussar i Gbg?
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 28 oktober 2020, 00:30:57 AM
Kanske att någon utländsk köpare i östra Europa tar sej an dessa bussar.
Titel: SV: Försvinner samtliga dubbelledbussar i Gbg?
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 28 oktober 2020, 07:08:19 AM
Dubbelledbussar har nog ingen större marknad österut annat än som skrot, men jag kan naturligtvis ha fel.
Dessa bussar kräver väl lite mer anpassning av infrastrukturen i depån kan jag tänka mig och sedan lär väl underhållet vara ännu mer krävande än för en vanlig B9S som redan från början är mer krävande och verkstadsälskande än många av konkurrenterna.
Det mest troliga är således skrot då de inte lär ha någon avsättning i Sverige eller grannländerna på andra sidan Östersjön.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Försvinner samtliga dubbelledbussar i Gbg?
Skrivet av: Ersa skrivet 28 oktober 2020, 10:35:01 AM
Bussarna från 2011 är ju snart tio år gamla, och det är väl inget nytt i den här branschen att bussar i den åldern börjar få så lågt marknadsvärde att de i princip blir osäljbara. Speciellt gällande linjevagnar som gått trafik och slitit hårt i stordriftstrafik varje dag i ett helt decennium.
Det lär bli samma sak i Stockholms län i samband med operatörsbytena 2021-2022, gällande vanliga B9S, där de nyaste nu nått samma ålder, dvs 2011 års modell. De är på tok för gamla för Östeuropa, de går inte att sälja till Kazakstan, och inga andra svenska län vill ha ålderstigna lågentéledvagnar med sidmotor på landsbygden. Då blir det nog lång kö till skroten i Hölö.
Titel: SV: Försvinner samtliga dubbelledbussar i Gbg?
Skrivet av: Knallhatt skrivet 28 oktober 2020, 13:29:45 PM
(https://www.bussmagasinet.se/wp-content/uploads/2020/10/VAst-stomlinjefront.jpg)
Foto: Ulo Maasing.

För övrigt står det lite om den nya trafiken på https://www.bussmagasinet.se/2020/10/vasttrafik-byter-namn-och-utseende/ (https://www.bussmagasinet.se/2020/10/vasttrafik-byter-namn-och-utseende/)...
Titel: SV: Försvinner samtliga dubbelledbussar i Gbg?
Skrivet av: Joakim Wahlberg skrivet 30 oktober 2020, 21:53:30 PM
Skulle det gå att ta bort mittdelen och göra om bussarna till vanliga ledbussar annars?
Titel: SV: Försvinner samtliga dubbelledbussar i Gbg?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 30 oktober 2020, 22:10:12 PM
Allt går ju men det är knappast någon ekonomi i en sådan ombyggnad, det är ju inte lika enkelt som att korta av en B10M ledbuss genom att hänga av släpet direkt.
Titel: SV: Försvinner samtliga dubbelledbussar i Gbg?
Skrivet av: Ersa skrivet 31 oktober 2020, 08:50:51 AM
Citat från: Joakim Wahlberg skrivet 30 oktober 2020, 21:53:30 PM
Skulle det gå att ta bort mittdelen och göra om bussarna till vanliga ledbussar annars?

Som jag redan varit inne på: En tio år gammal B9S är lika lågt eftertraktad och svårsåld, även i normallängd. Andrahandsmarknaden för denna modell är kraftigt begränsad, inte bara i andra länder, utan även i Sverige.
Titel: SV: Försvinner samtliga dubbelledbussar i Gbg?
Skrivet av: janjoh skrivet 31 oktober 2020, 20:49:50 PM
De här bussarna skulle ju dock behövas nu i pandemin som nödvändigt vid förstärkning till spårvagns- eller stombusstrafiken. Så dumt att skrota bussar som visserligen är slitna men välfungerande. De där elhybrid ledbussarna Volvo 7900 som också idag trafikerar på linje 16 och 58 är bara något plastskräp och tar hälften så många passagerare.
Titel: SV: Försvinner samtliga dubbelledbussar i Gbg?
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 02 november 2020, 07:12:32 AM
Problemet är dock att dubbelledbussarna och ett antal andra bussar inte längre får köra i stan pga miljözonen från och med nyårsdagen.
I Stockholm är situationen snarlik även om det där inte finns några dubbelledbussar.
Hur det ser ut i övriga städer med miljözoner vet jag inte, men jag förmodar att det finns ett stort antal bussar i hela landet som inte klarar utsläppskraven för Euro 6 i nuläget.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Försvinner samtliga dubbelledbussar i Gbg?
Skrivet av: igel skrivet 02 november 2020, 07:35:09 AM
Problemet är ju att politiker har valt att införa miljözoner i mer eller mindre varje stad i Sverige. I många andra EU länder är det endast städer som är stora på riktigt som har miljözoner.
Titel: SV: Försvinner samtliga dubbelledbussar i Gbg?
Skrivet av: Sundås skrivet 02 november 2020, 09:33:26 AM
Nja, att det finns miljözoner i "varje stad" är väl ändå att ta i.

I dagsläget är det följande som har:

Stockholm
Göteborg
Malmö
Mölndal
Uppsala
Helsingborg
Lund
Umeå

Mölndal och Göteborg är väl att betrakta som sammanhängande, så sju städer då..
Titel: SV: Försvinner samtliga dubbelledbussar i Gbg?
Skrivet av: Ersa skrivet 02 november 2020, 12:25:57 PM
Är miljözoner ett problem? Verkligen?
Titel: SV: Försvinner samtliga dubbelledbussar i Gbg?
Skrivet av: janjoh skrivet 02 november 2020, 18:18:02 PM
Ja jag anser inte att de bussarna med Euro 5 i Göteborg sprider ut speciellt mycket avgaser i staden och inte är miljövänliga. Så ja, det är ett problem med såna zoner och framförallt ett resursslöseri att skrota fungerande ledbussar när de behövs bussar för att sprida ut passagerare i vinter. Jag tror man ska sluta fokusera på enskilda saker i en stad utan ta det i ett sammanhang vad som behövs just nu.
Titel: SV: Försvinner samtliga dubbelledbussar i Gbg?
Skrivet av: VincentJkpg skrivet 02 november 2020, 22:36:44 PM
Vad du anser och vad som är verklighet måste ju inte vara samma sak. Du kan ju inte se eller lukta dig till hur mycket skit de faktiskt släpper ut. Skillnaden mellan 5 o 6 ligger ju främst i mängden partiklar som på senare tid pekats ut som mycket hälsovådliga. Jag tycker i alla fall det är bra att begränsa ytterligare med tanke på hur mycket avgaser man utsätts för i de flesta av Sveriges innerstäder. Folkhälsan kommer före den ekonomiska och miljömässiga belastningen som miljözonerna innebär tycker jag.
Titel: SV: Försvinner samtliga dubbelledbussar i Gbg?
Skrivet av: Sundås skrivet 03 november 2020, 08:58:06 AM
Sverige har iallafall valt en rimligt modell vad gäller miljözoner. Det är möjligt för städerna att införa miljözoner, men de ska ske enligt samma modell som är beslutad nationellt. I en del andra länder är det ju helt olika regler i olika städer..
Titel: SV: Försvinner samtliga dubbelledbussar i Gbg?
Skrivet av: John P skrivet 03 november 2020, 11:42:27 AM
Vad gäller för fordon som körs på förnyelsebart bränsle, så som t.ex HVO, RME eller Ecopar?

För länge sedan visade någon en bild på en äldre buss vid Cityterminalen i Stockholm , ( troligen var bussen från tidigt 90-tal eller slutet 80-talet).                                               Detta var nog kanske 5 år sedan, så bussen i fråga var ej klassad som veteranfordon, veteranfordon får vad jag förstått famföras i miljözoner!?

Det hävdades då att bussen fick framföras i miljözonen p.g.a att den kördes på miljöbränsle tror det i detta fallet var Ecopar, om så är fallet borde ju även dubbellederna (för de körs säkerligen på HVO eller RME) även efter årskiftet få framföras i miljözonen,  om man ser till miljözonsreglerna, eller!?                                                                                   

Rent generellt tycker jag att man från statens sida kunde ge en allmän dispens för alla Euro 5 fordon att få framföras i miljözonen även under 2021. Väldigt många bussbolag kämpar för sin överlevnad i detta speciella läge, att investera i nya bussar eller uppgradera till Euro 6 är nog något som kan bli tufft för många, att ge en generellt dispens vore dock lätt.  Om det p.g.a miljözonsregler inte är möjligt att framföra dubbellederna i Göteborg borde man även här ge en dispens för dessa då läget, som sagt,  är väldigt speciellt. Bra om de som faktiskt måste åka kollektivt kan göra det på ett tryggt sätt, viktigt att försöka få till en högre kapacitet i kollketivtrafiken, upplever folk att det är trångt ombord riskerar många reseneärer att förloras till andra färdmedel mer långsikigt och inte bara under pågående pandemi.
Titel: SV: Försvinner samtliga dubbelledbussar i Gbg?
Skrivet av: F.Å skrivet 03 november 2020, 12:47:34 PM
Enligt lagtexten undantas endast gas och etanol, vilka är tillåtna till utgången av 2025.
Titel: SV: Försvinner samtliga dubbelledbussar i Gbg?
Skrivet av: Ersa skrivet 03 november 2020, 14:03:33 PM
Cityterminalen och dess tillfartsväg i Stockholm har aldrig legat inom miljözonen. Gällande det lilla antal veteranfordon som ibland förekommer inom miljözonen används de ju bara för enstaka "utflykter" och går inte i yrkesmässig trafik. Så de har därför inget att göra med hur de privata och offentliga bolagen sköter sina yrkesmässiga påtaganden.

De som hävdade att man fick köra på bränslet Ecopar i miljözonen var bränslets säljare. Inte staden/kommunen. Sedermera skrevs det mera tydligt i bestämmelserna att Ecopar inte var godkänt för att automatiskt få undantag att köra i zonen.