Enköpings Stadstrafik

Startat av VästSverige, 21 maj 2022, 20:29:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ulf Berlin


VästSverige

#2
Okej




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

virtual1

Ja, största skillnaden verkar bli kosmetisk mot dagens trafik, gröna bussar och lägre linjenummer - men det kanske räcker för att göra det tydligare.

Fredrik Gelin

Nja, det blir ju bara tre linjer mot nuvarande nio (201-204+210-212 och 215-216), syftet är således att förtydliga och förenkla för resenärerna.
Det blir trots minskningen av antalet linjer mer trafik än idag då turtätheten ökar med de nya linjerna.

En annan skillnad är att man flyttar navet för stadstrafiken från Gustav Adolfs plan till stationen som snart är ombyggd och anpassad för ändamålet.
Sedan anpassas även en stor del av regiontrafiken till stadsbussarnas avgångar från stationen, allt för att underlätta byten mellan stads- och regionbussar.

Som jag ser det blir det således mer än bara en kosmetisk förändring.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Bussmicke

Synd, hade hellre sett navet för stadsbuss hade varit på stan.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Å andra sidan kan du från sommaren fota stadsbussar, regionbussar, expressbussar och sjukresebussar på samma ställe.
Som bonus kanske det blir en och annan X40 också?

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Bussmicke

X40 hat jag sett så det räcker. Det är trevligare att fota nere på stan än vid stationen.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

Då tycker jag att du ska fortsätta fotografera nere på stan. Två av tre linjer kommer trafikera Gustav Adolfs plan.

Ersa

Det blir nog trevligare för resenärerna att få en smidigare bytespunkt mellan olika trafikslag och typer av linjer.

B10M

Stadslinjenätet är förstås mycket bättre än dagens, men oerhört idiotiskt att man inte längre ska få åka med regionbussarna inom tätorten. Här förstör man för resenärerna helt i onödan. Hade det varit typ 10-minuterstrafik på stadstrafiken hade det varit en annan sak, men nu blir det bara 30-minuterstrafik. De har gjort en reseplanerare med höstens tider som finns på https://reseplanerare.fskab.se/uppsala/test/querypage_adv.aspx . Testade att söka på några sträckor. Stadstrafiken går så sällan att det ofta går snabbare att ta en regionbuss ut någonstans på landet och åka tillbaka igen. Testa att söka på Enköpings station - Lasarettet till exempel!

Bussmicke

Skrattretande

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

VästSverige

Alla linjer ska stanna vid Gustav Adolfs plan