Börja och sluta på samma ställe!

Startat av Darman, 07 februari 2022, 00:37:34 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Darman

Hej,
Jag undrar hur många andra som tycker att det är lite jobbigt att börja med sin tjänst på ett ställe och slutar på ett annat ställe?

Jag har haft många såna Tjänster senaste månaden och jag förlorar nästan en timme och ibland lite över en timme bara att ta sig till garaget eller där man började och har sin bil.
Har arbetsgivaren rätt att göra så?
Tacksam för-svar ni som är insatta i detta fält.

yngrot

Tyvärr finns inget i kollektivavtal som gör att vi som kör börjar och slutar på samma ställe . Detta är riktigt eländigt och tar mycket extra tid för oss som kör. En gammal surdeg som Kommunal än så länge inte lyckats lösa. Förut ingick tid i varje tjänst för att ta sig tillbaka dit där du började 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Darman

Tack för svar, men om kanske  chaufförerna sätter press på arbetsgivare såsom att strejka kanske kan det bli ändring på det. För att jag har märkt att många andra förare i våran depå klagar och är missnöjda just om detta men ingen gör någonting, så vi borde kanske organisera oss och först samtala med arbetsgivare och de är inte villiga kan vi strejka

Bältes-Assar

Det är väldigt konstigt att det blivit så där, har man fulat sig eller gjort misstag vid inrangering av olika kollektivavtal? Känns ju lite så.

Det kan nog bli väldigt dyrt i en kollektivavtalsförhandling om det är så mycket tid det handlar om. Tror att det blir lite svårt att få till en "enfrågestrejk " om detta då allmänheten kanske inte ens förstår problemet...

Fredrik Gelin

Jag antar att det är så att man förhandlat om detta tidigare då det som sagt inte är någon ny fråga.
Således har väl Kommunal fått något annat som gjort att man valt att inte driva frågan om start och slut på depån.
Det varierar ju också stort hur man vill och kan ha det med detta.

Det provades på ett trafikområde i Stockholm för några år sedan en kort period, men det ledde till absurda effekter som att förarna fick resa ännu mer för att komma tillbaka till samma plats som de börjat (inte alltid garaget).
Resultatet blev att man backade på detta igen.
Förutsättningarna skiljer dock som sagt beroende på vilken trafik man kör och i vilket område i landet man kör.
På landsbygden kan jag tänka mig att detta är ett mindre problem än i storstadsregionerna till exempel.

Skall det bli någon förändring måste det förhandlas fram mellan aktuellt fackförbund och arbetsgivarens organisation.

Eftersom förslaget lär bli dyrt för arbetsgivarna lär det krävas en eftergift på något annat område i kollektivavtalet som motprestation.
Sannolikt är detta alltså orsaken till att det inte genomförts hittills.


Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


buskörare

Inom Stockholmsområdet är det väl bara Keolis som håller på med sånt. Vi på Arriva norrort har förvisso att vi kan börja i Danderyd och sluta i Täby eller vice versa, men då har vi betalt tillbaka till startställe.
Hur ser det ut i resten av landet, hur vanligt är det?

yngrot

I Borås Sjuhärad är det obetald tid för att ta sig till från  garaget
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

ks

Hos Nobina i Södertörn finns det tjänster som börjar och slutar på olika ställen. Dock med relativ närhet till garaget, men obetald tid att ta sig tillbaka dit man började.
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss