Miljözonen i Stockholm

Startat av buskörare, 18 augusti 2021, 16:38:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erling.L

helt rätt att jag hade fel på tidigare buss så kollade igen på buss 2013 DSA033 istället o där står eev som klass o som nån ovan klippte in att det står i tilläggs texten istället


T31BW ELHYBRIDBUSS ENLIGT 1 KAP. 3§ VÄGTRAFIKSKATTELAGEN (2006:227).
T31KB KONVERTERAD FÖR REDUCERADE AVGASUTSLÄPP, KAN ANSES MOTSVARA
EURO VI KRAV ENLIGT 595/2009/EG. FÅR FÖRAS I MILJÖZON ENLIGT
4 KAP. 23 PAR. PUNKT 8, TRAFIKFÖRORDNINGEN (1998:1276).
T71F DÖRRARRANGEMANG 2+2+2
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Ersa

Jaha. Intressant att dispensen uppenbarligen förlängts. Då ingen information om detta gått ut till berörda förare eller annan trafikpersonal, finns det ju ingen anledning att tro på olika rykten och spekulationer förrän man får se officiella papper på det. Därav mitt säkra nej.
Jag har ju fortfarande inte fått information eller fått se papper iofs.  ::)

buskörare

#17
Jag har bestämt för mig att det var nått med bussar och årsmodell 2013. Att de var undantagna på något vis, men minns inte hur och om det var bara under en period.

Men bra, då visade sig ryktet vara sant även denna gång.

Edit: Sån här info har väl egentligen inget med förare att göra. Men gällande info, så har i alla fall inte vi fått info om resultatet på upphandlingen än.

Bältes-Assar

Föraren är väl alltid ansvarig för att följa trafikreglerna och miljözonen är en trafikregel. Dock, i ett stort företag med hundratals bussar är det ju i praktiken omöjligt att hålla reda på vad som gäller för varenda fordonsindivid som man kan råka bli beordrad att köra, så där har förarna i praktiken inget annat val än att lita på arbetsledningens planering.

Gällande entreprenörsskiftet, så antar jag att även övertagandet av Roslagsbanan måste vara definitivt avgjord innan nuvarande entreprenör kan ge någon begriplig information till sin personal om busstrafiken. Dagens kontrakt gäller ju både buss och tågtrafik, så man kan väl inte klippa isär dem i två olika övertaganden.

Ersa

Roslagsbanans beslut avgjordes väl för tre månader sedan? Det vi väntar på nu är ett eller flera datum för trafikstart/er.

https://www.mynewsdesk.com/se/transdev/news/2022-boerjar-transdev-koera-roslagsbanan-426554

Bältes-Assar

Det är det jag menar, utan datum finns det inget att informera om.

buskörare

Roslagsbanan och norrortsbussarna är 2 olika upphandlingar denna gång.

Bältes-Assar

Ja, men eftersom buss och tåg är kombinerade i det kontrakt som gäller nu, så måste väl båda övertagandena ändå ske samtidigt, annars blir det säkert en krånglig och dyr historia. T.ex ersättningsbussar om tåget stängs av låter som något som blir knepigt att lösa.

S Svensson

Vad krävs för ombyggnad från klass V till klass VI i miljö ? Vad kostar det ?

homer

enligt uppgift c:a ½ miljon, men går säkert att få billigare om man har många bussar

Lars-Håkan_E

Beror lite på vilket fabrikat det är och vilken motorfamilj.

En Scania från typ 2011-13 hamnar runt 250 tkr + moms om man inte samtidigt gör andra ombyggnader, och det är vid en enstaka order.

Det är egentligen bara ekonomi att göra detta om man har en buss med lågt miltal i bra skick, bussen är ju ändå minst 8 år gammal.

Fredrik Gelin

Citat från: Bältes-Assar skrivet 20 augusti 2021, 11:48:23 AM
Ja, men eftersom buss och tåg är kombinerade i det kontrakt som gäller nu, så måste väl båda övertagandena ändå ske samtidigt, annars blir det säkert en krånglig och dyr historia. T.ex ersättningsbussar om tåget stängs av låter som något som blir knepigt att lösa.
Som skrivits på annat håll i forumet så är det redan klart att entreprenörsskiftena för Roslagsbanan respektive busstrafiken i Norrort och Norrtälje kommer att ske vid olika tidpunkter pga olika överprövningar.
Ersättningstrafik förutsätter jag att den tillträdande entreprenören får hantera på samma sätt som i övriga spårkontrakt, så det borde inte vara några konstigheter.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


igel

I syner het inte då den spårbundna trafiken inte ingår i samma avtal som busstrafiken, och Transdev omöjligen kunde veta att de skulle vinna båda när de la sina bud.

  Situationen hade dock varit besvärligare om tillträdet i busstrafiken skedde före tillträdet i spårtrafiken. I så fall skulle Arriva som har ett kombinationsavtal ha blivit av med bussdelen, men ändå behövt ordna ersättningstrafik för spårdelen. Men så är det nu inte. 

Bältes-Assar

Jag missförstod läget, trodde det var busstrafikens datum som någon påstod var beslutat.