Grönt ljus i Kammarrätten för Transdevs trafikstart i Roslagen och Norrort 2022

Startat av buskörare, 22 juni 2021, 17:44:44 PM

0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Ersa

Skillnaden mellan Arrivas olika områden och Täby/Norrtälje är att Roslagen varit ett enda relativt integrerat område i alla år, från SLO-tiden under mellankrigstiden, ända fram till 2011 då en helt ny gräns drogs upp mitt i trafikområdet.

Ända fram till Arrivas övertagande i Norrort hade t.ex Åkersberga en daglig norrgående 621 följt av en 637 till Grisslehamn eller Ellan, och därefter tillbaka, för att avsluta med en 620 eller 621 mot Åkersberga igen.

Buzzlover

Jag tror inte att Arriva kommer vilja sälja eller att Transdev vill köpa efter denna utdragna process.
Eftersom Arriva är ensamma om att fullt äga fordonen (i SL-land) så kan ju inte SL heller kliva in emellan å säga att övertagande bör ske även fast ni inte vill.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ersa

Alla operatörer äger väl sina fordon själva idag? Trängselbussarna måste väl alla ha fasats ut numera?

buskörare

Keolis leasar väl alla sina. Transdev leasar åtminstone VDL-bussarna som går i Vallentuna. Går ju att leasa även utan SL's inblandning.

homer

Citat från: Buzzlover skrivet 19 september 2021, 13:21:35 PM
Jag tror inte att Arriva kommer vilja sälja eller att Transdev vill köpa efter denna utdragna process.
Eftersom Arriva är ensamma om att fullt äga fordonen (i SL-land) så kan ju inte SL heller kliva in emellan å säga att övertagande bör ske även fast ni inte vill.

Processen har nog ingen betydelse, om Transdev ser att de finns begagnade bussar som förare och verkstad redan kan och som kan fås till ett bra pris så varför inte, och  varför skulle Arriva hellre sälja bussarna till Hölö för kilopris än till en köpare som troligen betalar lite bättre.

Buzzlover

Jag tror ärligt talat processen ändå kan spela roll, att köpa från ett företag som fördröjt och skickat allt till varenda möjliga instans tror jag inte är något Transdev vill göra.
Den som lever får väl se som det heter.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Fredrik Gelin

Citat från: Ersa skrivet 19 september 2021, 14:44:22 PM
Alla operatörer äger väl sina fordon själva idag? Trängselbussarna måste väl alla ha fasats ut numera?
Det finns fortfarande bussar som ägs av SL, trängselbussarna är några av dem.
Bussar med gas- eller etanoldrift är i flera fall ägda av SL, eller åtminstone var det så för några år sedan.
Utöver dessa är det som sagt en definitionsfråga då de flesta operatörer i SL-land leasar sina bussar från kommersiella aktörer, exempelvis finansbolag kopplade till olika banker.
En anledning till detta kan jag tänka mig är kapitalet som binds upp om man äger fordonen själv jämfört med att betala en fast summa pengar och slippa värdeminskning och kapitalkostnader.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Ersa

Trängelförsöket var väl omkring 2004-2006? Jag kan inte tänka mig att många bussar levererade dessa år är tänkta att användas i kommande avtal som drar igång hösten 2022.
Inte heller känner jag till några äldre bussar med dylika specialbränslen tänkta för Täby/Norrtälje.

homer

Nej de Trängselbussar som fortfarande finns kvar (ganska många faktiskt) lever på övertid och kommer inte överleva nya avtalet i SSV och NV.

Fredrik Gelin

Citat från: Ersa skrivet 21 september 2021, 01:53:30 AM
Trängelförsöket var väl omkring 2004-2006? Jag kan inte tänka mig att många bussar levererade dessa år är tänkta att användas i kommande avtal som drar igång hösten 2022.
Inte heller känner jag till några äldre bussar med dylika specialbränslen tänkta för Täby/Norrtälje.
Nej, i Norrort och Norrtälje är det nog inte aktuellt med särskilt många övertaganden av bussar.
Hur är det med de sista B9:orna i Norrtälje, är de Nobinas eller SLs bussar?

I Söderort och Nacka-Värmdö är troligen en stor del av gasbussarna finansierade av SL och därför bundna till respektive område.
De levererades ju 2011 till trafikstarten av E19-avtalen, så de borde teoretiskt kunna klara några år in på de nya avtalen om man skulle vilja det.


Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Bussmicke



Citat från: Ersa skrivet 21 september 2021, 01:53:30 AM
Trängelförsöket var väl omkring 2004-2006? Jag kan inte tänka mig att många bussar levererade dessa år är tänkta att användas i kommande avtal som drar igång hösten 2022.

2005-2006. Hösten 2005 var en rolig tid med B9S överallt.

Var det inte 2023 det nya skulle börja? Upphandlingen, har den ens börjat?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.


Ted Selander

Angående finansieringen av trängselbussarna. Ur en SL-rapport 2006 (länk till Docplayer, mycket annonser!) https://docplayer.se/2819075-Sls-insatser-i-stockholmsforsoket-effekter-pa-sl-trafiken-resenarernas-efterfragan-och-attityder.html

Finansieringen av de nya bussarna
Finansieringen av de 197 nya bussarna för den utökade trafiken skedde i SLs regi efter sedvanlig upphandling och till förmånliga villkor. Den aktuella finansieringsupphandlingen vanns av Handelsbanken/Handelsbanken Finans. Finansieringsformen är finansiell leasing med landstingsborgen. Det innebär att Handelsbanken Finans äger bussarna och hyr ut dem till SLs dotterbolag SL Finans, som i sin tur hyr ut dem till trafikutövarna. Avtalen löper med rörlig ränta, som på sikt innebär bäst ekonomi. SL Finans har ett ansvar för att Handelsbanken Finans får betalt för bussarnas restvärde när hyresperioden avslutas.

Bild från premiärdagen 22/8 2005 (Margretelunds centrum).

Per E

Utöver denna föredömliga information kan läggas till att landstinget har fått full ersättning av staten för inköpet av de 197 bussarna enligt den överenskommelse som träffades inför försökte med Trängselskatt, där landstinget för övrigt inte var part.

Walter

De 197 bussarna införskaffades för trängselförsöket. Har SL finansierat eller varit part i anskaffningen av fler bussar efter det? Tänker på de som köptes till starten av Norrtälje/SSV m.fl.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!