Skyltning av Fri höjd - Ansvarsbiten

Startat av Lars-Håkan_E, 24 juni 2020, 20:37:21 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Om fri höjd understiger 4,5 meter ska ju det skyltas och ansvaret är ju väghållarens, Trafikverket eller resp Kommun beroende på typ av väg.

När sådan skyltning saknas trots att begränsningen är upptagen i den trafikstadga som länsstyrelsen ger ut vad är det som gäller, är väghållaren då helt eller delvis ansvarig (Skadeståndsskyldig) för inträffade skador på fasta föremål/fordon?  Finns det något aktuellt rättsfall?

Jag har i minnet att det var en händelse vid Glädjens Tpl (E4 Upplands Väsby) norrgående för några år sedan innan man grävde ur.

Ersa

Det tillkom även relativt nyligen en skylt märkt "4,4 m" på viadukten i Lahäll, Täby, norrgående på E18 Norrtäljevägen. Detta längst till höger, i kollektivkörfältet. Kan ses på Googles gatuvyer. Märkligt nog är den fyrkantig och blå med vita tecken.

Om det skedde någon incident innan, som lett till rättsfall, känner jag dock inte till.

Lars-Håkan_E

Frågan kommer sig av en diskussion på Facebook efter en olycka i Visby tidigare i veckan där en lastbil fastnade i Söderport (En port i Ringmuren) och fick stora skador samtidigt som muren skadades.

Här är det 3,7 m i fri höjd men skyltning saknas.

Höjdbegränsningen finns dock med i trafikstadgan.

Nico

Det är väghållaren som ska ansvara för dylikt. Som jag förstått det så går det ansvaret inte heller att delegera bort. Saknas skyltning så blir det alltså väghållaren som ska ersätta ev. skador, men det kan vara trögt i många fall (väghållarna brukar inte vilja medge egna brister) - jämför med när folk krävt ersättning för skadade däck pga potthål etc. Det kan tyvärr därför krävas en rättslig process, initierad av den skadedrabbade.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

igel

Citat från: Ersa skrivet 24 juni 2020, 23:49:49 PM
Det tillkom även relativt nyligen en skylt märkt "4,4 m" på viadukten i Lahäll, Täby, norrgående på E18 Norrtäljevägen. Detta längst till höger, i kollektivkörfältet. Kan ses på Googles gatuvyer. Märkligt nog är den fyrkantig och blå med vita tecken.

Om det skedde någon incident innan, som lett till rättsfall, känner jag dock inte till.
Frågade för några år sedan transportstyrelsen om man var tvungen att använda kollektivkörfälten på E18 Norrtäljevägen, då man normalt är tvungen att använda körfältet längst till höger.
Deras svar var i stil med att kollektivkörfältet på E18 Norrtäljevägen inte i lagens mening var att betrakta som ett körfält utom som en vägren som fick utnyttjas av kollektivtrafik.
Jag skulle tro att detta kan var förklaringen till märket, eftersom dessa normal används utanför körbanorna men där det av olika skäl kan vara lämpligt att ha en höjdangivelse ex för snöröjning.