Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Är väl inget som sägs att de nuvarande bussarna går till soptippen????

Ersa

Biogasbussarna kan väl rulla någon annanstans, där de kan ersätta några rejält ålderstigna bussar? Det är ju knappast som att de måste skrotas ut, bara för att ett avtal upphör.

Lars-Håkan_E

Dem kan säkert vara väldigt bra att ha när man lämnar anbud på andra håll, jag antar att det inte är Västtrafik som äger dem.

HY02

Västtrafiks egna bussar i Borås stadstrafik behöver bytas ut nästa sommar, då dom faller för ålderskravet.
Eftersom Nobina kör där så kan en flytt av fordon från Trollhättan/Vänersborg till Borås vara möjlig.

Bussmicke

Vilka äger Västtrafik i Borås?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

HY02

92311-92332
Inom Nobina anges bussarna i serie 2311-2332.

Fd: Bussar från Borås Lokaltrafik som Västtrafik tog över ägandeskapet 2017. 

John P

Citat från: B10M skrivet 14 juni 2021, 14:42:58 PM
Så man ska alltså byta ut 5-10 år gamla fullt fungerande biogasbussar mot nya batteribussar. Ett oerhört slöseri med skattepengar som knappast kan vara särskilt miljövänligt heller.

Ja, håller verkligen med dig där och inte bara det, även depån i Trollhättan är relativt ny, invigdes 2013 och anpassad för biogasdrift. Länstyrelsen i Västra Götalands län har beräknat att behovet av el inom en 20 års period kommer att öka med 120-450 % om Västra Götaland ska bli fossilfritt.. Ska man då öka behovet genom att köra stadsbussar på el när man redan nu KAN fortsätta köra på gas i alla fall där man redan har en modern anläggning??  Jag tror att det hade varit bäst att  köra alla bussar på el i Vänersborg, där finns inte biogstankning på nuvarande depå och man slipper bygga om för tankning. I Trollhättan kunde vi fortsätta att köra mestadels på biogas. Elen ska ju vara förnyelsebar, men hur, det är ju verkligen en rejäl ökning och detta är säkerligen inte unikt för Västra Götalands regionen... 

Visst kan bussar flyttas mellan avtal, Skövde kan säkert också bli aktuellt t.ex, men Västtrafik har ju som mål att all Stadstrafik ska vara elektrifierad 2030, så det finns risk att fordon får avyttras lite väl tidigt ändå..Det vore kanske bättre om man kollade lite på de lokala förutsättningarana i stället, elbussar för regiontrafik kommer mer och mer, men som sagt tillgången på el är något som man bör ta med i beräkningarna mer än nu..https://sverigesradio.se/artikel/fyrdubblat-elbehov-nar-vastra-gotaland-ska-bli-fossilfritt?fbclid=IwAR08jTaCiZ3hKaVc1WgP-0w0sb6cK0iUtpXL-8QzRnwiAncShByFELrG6xY
Bussförare på Nobina Trollhättan.

homer

Från juni 2023 kommer Karlssonbuss i Vaggeryd AB att köra all linjelagd busstrafik i Region Kronoberg, både stadstrafik och regiontrafik.

https://www.bussmagasinet.se/2021/06/storslam-for-karlssonbuss-i-kronoberg-vinner-all-busstrafik/

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Citat från: homer skrivet 22 juni 2021, 17:09:39 PM
Från juni 2023 kommer Karlssonbuss i Vaggeryd AB att köra all linjelagd busstrafik i Region Kronoberg, både stadstrafik och regiontrafik.

https://www.bussmagasinet.se/2021/06/storslam-for-karlssonbuss-i-kronoberg-vinner-all-busstrafik/
Lät ju inte så spännande med bara ett bolag.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Okej. Så står det inte på andra ställen.

Lulebussen

Korttidsupphandlingen av linje 31, 32 och 34 i Västerbottens inland är klar. Falcks Omnibus fick linje 31, Skellefteå Buss linje 32 och Busspoolen linje 34.

Bussmagasinet: Dramatisk prisskillnad i Västerbotten

Tilldelningsbeslut (pdf)

Walter

Hur kan ett anbud som anger 0kr för tilläggstrafik anses vara ok? Trafiken har ju en kostnad för att utföras.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars-Håkan_E

Det är ju inte helt ovanligt i upphandlingsvärlden, väldigt vanligt i andra branscher.

Sådant man t.ex. inte räknar med att behöva utföra/sälja i någon större omfattning kan man prissätta till noll kronor, allrahelst om det påverkar utvärderingen.

Vissa köpare kan dock morra över sådana tilltag.

Med risk för att få kritik så tycker jag däremot att det är mer uppseendeväckande att Skellefteå Kommun fortfarande lägger anbud på trafik utanför kommunen i konkurrens med andra aktörer, här kan man ju tyvärr misstänka risken för att den inomkommunala verksamheten understödjer eventuella förluster i den upphandlade, i detta fall linje 32.
När det dessutom är en stor prisskillnad kan man befara att risken är avsevärd.

Ersa

Märkligt att bussbranschen har blivit så känslig på senare tid att det är så lätt att få kritik, så fort man avviker från nån slags linje med "rätt" åsikter.

Angående upphandlingen var det anmärkningsvärt med noll kronor för förstärkningstrafik, ja. Vad jag minns så var det olika åsikter om just ersättning för förstärkningstrafik som ledde till att dåvarande Veolia Transport sa upp avtalet för Umeå tätortstrafik efter bara två år (2007-2009?), och detta i samma berörda län. Avtalet gick helt enkelt inte ihop om operatören inte fick tillräckligt betalt för förstärkningstrafiken.
Är det så roligt att köra gratis numera?