Huvudmeny

Senaste inlägg

#31
Bussnack / SV: Nya Solaris till Nobina (S...
Senaste inlägg av Nico - 04 december 2024, 22:12:14 PM
Fast både B9:orna och de äldre 47-Scaniorna är ju sopslut och lever redan på lånad tid... lär vara direkt till skroten efter januari/februari 2025.
#32
Ämnen från 15 till 30 år / SV: Blandade frågor om SL H1-H...
Senaste inlägg av Anders C - 04 december 2024, 20:56:59 PM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 17 november 2024, 16:54:21 PMNågon som vet?  :)

När slopades Linjebuss (f.d. H1) 5171 och 5649?
Övriga övertagna försvann 1996 till Estland, så även dessa två?

5649 minns jag. Den gick ganska ofta, med samma förare på den morgontur på 528 (eller hette den 523 då?) som jag ofta åkte med. Den kändes ganska sliten. Vid stillastående med växel i skakade den kraftigt så föraren lade i neutralen vid väntan i korsningar. Ganska seg dörrbroms, dörrarna kunde öppnas strax innan bussen stannat.
#33
Ämnen äldre än 30 år / Några SL-bilder från våren 198...
Senaste inlägg av Hasse L - 04 december 2024, 19:32:42 PM



En stolpe från trådbusstiden står kvar. Annars den vanliga utrustningen vid ändhållplatser: Klocka, telefon, redskapsskåp, litet skåp med nyckeln till toan samt orange papperskorg. Plats för tidtabellen fanns i det skymda regnskyddet?


Ungefär en månad återstod med utsättning från Täbygaraget. 23/4 återtog Hornsbergshallen linjen. (Om mina anteckningar stämmer...) Bussen färdas förstås längs Narvavägen (Linnégatan var namnet på just passerade hållplatsen).
#34
Busstrafik / SV: SL T25 klart?
Senaste inlägg av homer - 04 december 2024, 19:01:47 PM
Citat från: Sputnik skrivet 30 november 2024, 21:33:00 PML446 skall tydligen utgå från Medborgarplatsen istället för Sickla Udde från december, det är positivt!

Var finns den informationen?
#35
Bussnack / SV: Nya Solaris till Nobina (S...
Senaste inlägg av homer - 04 december 2024, 18:22:03 PM
Nobina kan inte välja att behålla någonting förutom de 80 gasbussar som ingår i avtalen.

Keolis kan däremot sälja bussarna till Nobina om det inte finns andra planer för dom..

Volvo B9S och Scania Etanol ägs dock av SL så dessa kan Nobina säkert lägga beslag på...


#36
Bussnack / SV: Översikt över Keolis och V...
Senaste inlägg av homer - 04 december 2024, 18:18:56 PM
Citat från: DEB skrivet 03 december 2024, 18:59:05 PMDet verkar som att Eriksbergs Citywide-leder i 60xx-serien ställts av nyligen. Övertaliga efter att Lidingöersättningen upphört? Men i sånt fall är det lätt att undra varför inte äldre ledvagnar ställs av och ersätts av dessa. Om det inte handlar om en tillfällig avställning inför en flytt/försäljning.

Leasingen har gått ut för Citywide-vagnarna i Eriksberg och bussarna har lämnats tillbaka till Scania.
#37
Bussnack / SV: Nobina vagnförteckning SL-...
Senaste inlägg av homer - 04 december 2024, 18:15:05 PM
Nu avviker vi lite från ämnet, men det enda bussar som ingår i övertagandet är 80 MAN gasledbussar som alla blir placerade i Charlottendal.

Det kvarvarande Volvo B9S samt Scania Etanol ägs visserligen av SL i grunden men ingår inte i ett övertagande.

Keolis har inget tvång på något sätt att sälja resterande bussar till Nobina, vilket dom kanske gör ändå om det inte finns andra köpar.

Jag har ryktesvägen hört att samtliga Scania Omnilink är sålda, dock inte till Nobina...
#38
Bussnack / SV: Nobina vagnförteckning SL-...
Senaste inlägg av -B8RLE- - 04 december 2024, 15:15:59 PM
Ett sök i bilregistret visar svaret, större del av den befintliga Keolisflottan inom Söderort och Nacka/Värmdö ägs faktiskt av SL:s leasingbolag (AB SL Finans), under panelen "Leasingägare". För Nobina är detta likt med bland annat 35xx.
#39
Bussnack / SV: Ellenius Arlandastad
Senaste inlägg av Sundås - 04 december 2024, 14:28:26 PM
Mig veterligen använder inte Ellénius inventarienummer.
#40
Bussnack / SV: Nobina vagnförteckning SL-...
Senaste inlägg av Walter - 04 december 2024, 13:51:42 PM
Har Keolis något val än att ge de vagnar Nobina ska ha enligt avtalet? Ägs vagnarna av SL eller är det en affär mellan Nobina och Keolis?
Kan ge olika förutsättningar för hit situationen ska hanteras.

Men SL borde ha intresset att trafiken ska hållas igång och låta Nobina ha kvar en del äldre bussar. Baksidan med stora upphandlingar där många vagnar ska vara nya.