Huvudmeny

GS 289

Startat av Zella, 28 december 2009, 20:17:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zella



Tog bild på bussen med mobilen... såg lite blek ut så jag körde den via bildbehandlingsprogram... så bilden blev som den blev... misslyckad eller ej så gillade jag den... tack vare färgerna.

GS 289 fick jag ta emot vid en avlösning som ankom lite försenad. så jag han aldrig bekanta mig med stolens alla knappar till fjärdring och lufttryck.

Sen var det andra knappar på växelpanelen... digitala säger jag i brist på vetande. På GS bussar så försvan myntborden en tid efter att kontanterna försvunnit... med här fanns det en fyrkantig platta i samma material... och denna hoppas jag ska få vara kvar då det är skönt att slänga upp armbågen samt att eventuella kundreleterade situationer kan uppkomma.

Det mest ovana var att ta på sig bältet då bälte saknas i äldre bussar...

289 var väldigt skön att köra.


Korigering efter missuppfattningar.

Ulf Rådeström

Kan inte hålla mig för att ge dig ganska hård kritik!

Som förare borde du föregå med ett gott exempel inför dina resenärer.
Så 1500kr skulle vara anledningen till att du inte tar på dig säkerhetsbältet (som du kallar FEG-snöret)??

Snacka om att inte vara ett dugg säkerhetsmedveten varken för dig eller dina resenärer - varför är du FEG om du har på dig det? För att du tror att du klarar att ta skador och smällar vid en olycka som en tuffing?

Det var nog den mest korkade åsikten jag nånsin sett från en yrkesförare!!


Zella

Skrev jag att jag inte använder bältet... tror du jag är så dum så att jag inte ta på mig bältet om det finns för användning.

Är mycket väl säkerhetsmedveten... att jag kallar bältet för fegsnöret kanske var fel... men det är ju bara ett uttryck, och i kanske fel sammanhang.

Det jag ville ha sagt var att det är ovant att knäppa på sig bältet som bussförare i bussen när man kört utan tidigare... och givetvis ska man använda bälten om det finns.

Hoppas du blev nöjd med min ursäkt och förklaring.


Zella

Ja presis... finns det så använder jag det... blev bara lite tokigt i skrivandet men det har jag ändrat nu.


Rikard

Citat från: Tomas Fransson skrivet 28 december 2009, 20:17:53 PM

Det mest ovana var att ta på sig bältet då bälte saknas i äldre bussar...


När jag kör dessa bussarna klarar jag bara av att använda bältet i kanske 30 minuter. Sen har jag så ont i halsen/nacken att jag inte vet vad jag gör knappt. Övre bältesfästet går inte att justera så det ligger på halsen på mig istället för axeln där det skall vara. Har framfört det till Chefen så får se vad som händer. Förstår inte hur de kunde missa en sån sak. Stort sett alla bilar idag har ju justerbart fäste i överkant så det borde du väl tänka på när ett fordon som byter förare så ofta som bussar i linjetrafik.
Rikard.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tomas Fransson skrivet 28 december 2009, 22:08:58 PM
Är mycket väl säkerhetsmedveten... att jag kallar bältet för fegsnöret kanske var fel... men det är ju bara ett uttryck, och i kanske fel sammanhang.


Lite OT men med viss bussanknytning ändå. Ordet "fegsnöre" dyker första gången upp i filmen Gräsänklingar, där Janne "Loffe" Carlsson säger det. Det har sedan fått en allmän spridning utan att de som använder ordet tänker på hur dumt det egentligen är att säga så. Jag har bland annat hört en av Sveriges mest kända motorjournalister använda ordet så du är - eller var - i alla fall i gott sällskap.
Bussanknytningen då? Jo, i filmen finns en vansinnesomkörning filmad inifrån en gammal klassisk Arlandabuss, en Volvo B58 ledbuss med Hägglunds-kaross. Det var Loffe som gjorde omkörningen - eller kanske snarare en stuntman som hoppade in för honom.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Rådeström

Citat från: Tomas Fransson skrivet 28 december 2009, 22:08:58 PM


Hoppas du blev nöjd med min ursäkt och förklaring.



Jag tolkade ditt sätt att skriva som att du verkade tro att bältet var något onödigt fanstyg som man bara skulle tjäna 1500kr på om polisen kom, och inte rädda dig eller låta dig få mindre ont vid en olycka.

Kan ju bara se vad du skriver - inte hur du tänker - därför jag reagerade mot något jag tyckte var ovanligt korkat.

Men det är helt okej!

ps. Gräsänklingar kom väl på 70-talet...och då fanns inga bälten i bussar - och därmed inte heller något högre säkerhetstänkande på det planet....

MartinMartin

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 28 december 2009, 23:49:48 PM

ps. Gräsänklingar kom väl på 70-talet...och då fanns inga bälten i bussar - och därmed inte heller något högre säkerhetstänkande på det planet....

Nja .... 82 kom den

       

MartinMartin

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 december 2009, 23:01:43 PM
Bussanknytningen då? Jo, i filmen finns en vansinnesomkörning filmad inifrån en gammal klassisk Arlandabuss, en Volvo B58 ledbuss med Hägglunds-kaross. Det var Loffe som gjorde omkörningen - eller kanske snarare en stuntman som hoppade in för honom.


MartinMartin

Och sen ställer sig "Loffe" på busshållplatsen också  ;D






Fredrik Mattsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 december 2009, 23:01:43 PM
Lite OT men med viss bussanknytning ändå. Ordet "fegsnöre" dyker första gången upp i filmen Gräsänklingar, där Janne "Loffe" Carlsson säger det. Det har sedan fått en allmän spridning utan att de som använder ordet tänker på hur dumt det egentligen är att säga så. Jag har bland annat hört en av Sveriges mest kända motorjournalister använda ordet så du är - eller var - i alla fall i gott sällskap.
Bussanknytningen då? Jo, i filmen finns en vansinnesomkörning filmad inifrån en gammal klassisk Arlandabuss, en Volvo B58 ledbuss med Hägglunds-kaross. Det var Loffe som gjorde omkörningen - eller kanske snarare en stuntman som hoppade in för honom.


men visserligen en Van Hool som synes, 5404, och denna var ju på väg över via Finland först i December -91, men "återtogs" och gick -92 till Polen på export.

Zella

Är det inte bättre att starta en tråd om bussar i filmer...

Så många svar om annat än bilden... vet hur lätt det är att snöa in på annat.  ::) :-\

Mattias Andersson


Bilden va kalas,Tomas ;D


Zella