SL 5043

Startat av Hasse L, 15 maj 2020, 21:25:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


HXG 359 - Volvo B58 / Wiima Oy 1975 - SL H57 5043.

Bussfil i vardande mellan Sveavägen och Roslagsgatan.

Nico

Mycket trevlig bild. Fordonen har visserligen förändrats under åren, men platsen i sig är fortfarande ganska så lik. Känns inte som att det var över 40 år sen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Härlig bild och många trevliga fordon.  Och Wiima led är aldrig fel..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mikael T Nilsson

Tack för en fin bild på linje 612 mot Sötra äng! 5043 var baserad i Åkerby/Täby under sin aktiva tid, vissa perioder stationerad i "satelliten" Åkersberga.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Lars-Håkan_E

En trevlig bussmodell.

Någon som minns vilka av de sista 10 H57:orna som man utförde prov med olika växellådor och flyttat spakställ för Wilson?

Var det 5040 och 5044?

K R

Hej!

Det var 5040 och 5045 som hade avvikande växellådor.

I SvOf:s skrifter i ämnet SL:s bussar från 1981 resp 1987 anges att 5040 hade Allison MT644 (4-stegs helautomat) från leverans.
5045 fick senare Allison MT654 (5-stegs helautomat), vilket även 5040 med tiden begåvades med.
Antar då att 5045 från början hade Wilsonlådan GB346, i likhet med övriga H57.

mvh K R

Lars-Håkan_E

Tack!

En hade också spakstället flyttat (på prov?), kan det ha varit 5045 innan den fick Allison?

En av de få nackdelar med dessa bussar var körställningen när de användes i förortstrafiken med många växlingar, föraren behövde ha en högerarm som var längre än den vänstra för att få en vettig körställning.

På Roslagstjänster var det ett mindre bekymmer med färre stopp

Ulf Berlin

Dessa H57or i 50-serien blev ju omnumrerade när H18-vagnarna kom som hade samma nummerserier.
(Har sett ex vis 5035 som 5085 på depån i Norrtälje).
Gick dom i trafik med de nya numren,eller var det"endast på pappret"?/Ulf

K R

Hej!

Omnumreringar enligt vad som beskrivs här ovan förekom som sagt.

Dock var den nämnda 5035 inte någon H57, utan var av typen H56 (Scania CR111MF).
De tio sista H57-orna som låg i 50-serien var 5036-5045.

Lite vid sidan av ämnet kan f ö konstateras att bilen bakom H57 5043 på bilden torde vara den relativt ovanliga Austin Maxi.

mvh K R

K R

Hej igen!

Kollade upp litt H57 på  bussgaraget.se   och kan där läsa att 5045, 5036-5037 under år 1995 fick den nya numreringen 5085-5087.
Vidare fortsatte H18-leveranserna i snabb takt, så 1996 blev dessa 5085-5087 begåvade med ytterligare en numrering; 5255-5257.

Sammantaget torde alltså vagnen som Ulf B såg i Norrtälje vara f d 5045.

mvh K R

Ulf Berlin

Tack för detta,men frågan återstår:Gick dom i trafik med sina nya nummer?/Ulf

K R

Hej!

Tyvärr kan inte detta vittne svara på det.  ???
Vi får passa frågan vidare.

En annan omnumrering var för övrigt H1 5063 som blev 5083 och som väl även den kan sorteras in i kategorin;
"Gick dom i trafik med sina nya nummer?"

mvh K R

Lars-Håkan_E

Jag har aldrig sett någon Wiima med nya nummer påsatt, sattes det upp antar jag att det skedde på individer som de facto användes/var tänka att användas

christian berg

Intressant frågeställning. När det gäller H1 5063 gick den aldrig i trafik med nytt nummer och fick heller inte numret påmålat. Den gick i trafik sista gången som extravagn i Hornsberg våren 1994 ( 19 år gammal...). Enligt uppgifter ska både H57 5036 och 5037 ha gått i trafik i Tyresö eller Handen våren 1995 och 5037 eventuellt också i Täby hösten 1995 och då borde de ha fått numren i 508-serien som 5055/5085 hade när den skrotades. Numrena i 52-serien var med största sannolikhet rena skrivbordsprodukter om inte 5037/5087/5257 också kom ut i trafik tillsammans med 4933 vid H57:s sista insats våren 1996.

Hälsningar

Christian B

Bussmicke



Dettta kan ha varit sista gången vagnen rullade i trafik. Minns att när bussen skulle åka iväg så la motorn av strax efter st art och innan de passerat mig här. Det tog en bra stund innan bussen startade med till slut kom de iväg...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.