Vilken nytta gjorde omnumreringen av riksväg 45 till E45?

Startat av Niklas Bygdestam, 12 februari 2008, 09:23:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Funderar på vilken nytta egentligen omnumreringen av riksväg 45 till E45 egentligen gör. För vissa orter längs med vägen verkar det här vara viktigt. Minns för ett antal år sedan att jag läste i Motormännens tidning där man förde en sorts kampanj för att skylta om vägen till E45

Men är detta verkligen så viktigt som vissa försöker få folk att tro? Det är exakt samma väg idag som det var då. Lika bra eller lika dålig. Den är inte större bara för att den fått Europavägsnummer. Vägen är fortfarande lika lantlig. Jag har inte kört på vägen sedan den numrerats om. Den var "bara" riksväg 45 sist jag körde där och då körde jag mellan Mora och Sveg. Det var en väg som kändes lantlig och mysig men stor var den inte. Inget av det som fanns då är knappast ändrat förutom skyltarna som är bytta mot gröna skyltar för Europaväg

Men ger detta verkligen något? Tror man verkligen att turister som inte kände till vägen innan ska lättare hitta till den bara för gröna Europavägsskyltar? Jag är tveksam, men andra här i Buss Snack kanske tycker annorlunda?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 februari 2008, 09:23:15 AM
Funderar på vilken nytta egentligen omnumreringen av riksväg 45 till E45 egentligen gör. För vissa orter längs med vägen verkar det här vara viktigt. Minns för ett antal år sedan att jag läste i Motormännens tidning där man förde en sorts kampanj för att skylta om vägen till E45

Men är detta verkligen så viktigt som vissa försöker få folk att tro? Det är exakt samma väg idag som det var då. Lika bra eller lika dålig. Den är inte större bara för att den fått Europavägsnummer. Vägen är fortfarande lika lantlig. Jag har inte kört på vägen sedan den numrerats om. Den var "bara" riksväg 45 sist jag körde där och då körde jag mellan Mora och Sveg. Det var en väg som kändes lantlig och mysig men stor var den inte. Inget av det som fanns då är knappast ändrat förutom skyltarna som är bytta mot gröna skyltar för Europaväg

Men ger detta verkligen något? Tror man verkligen att turister som inte kände till vägen innan ska lättare hitta till den bara för gröna Europavägsskyltar? Jag är tveksam, men andra här i Buss Snack kanske tycker annorlunda?

Sedan väg 45 blev europaväg har en del beslut om förbättringar tagits. Det är naturligtvis oklart om dessa utförts ändå men det är ändå högst troligt att man gör dessa just för att det är en europaväg. Sedan kan man kanske tycka att man skall vänta med omnumreringen till dess vägen har fått en bättre standard.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Clabbe

#2
Vad jag minns så var upprustning ett argument som skulle påskyndas om det blev E45. I värmland norr om Fagerås så breddas vägen och höjdskillnader, utjämnas på en 3 km lång sträcka. En farlig korsning byggs om och två busshpl blir en på en tillfartsväg och ev ska en pendelparkering byggas där.

Fredde

Kan jämföra med nuv. E22.
Den hette tidigare E66 och innan dess Riksväg 15, om inte minnet sviker. Har skett en hel del förbättringar mellan Norrköping och Malmö sedan den blev Europaväg.

Man kör t.ex utanför praktiskt taget alla orter utom Söderköping, mögligen också Tollarp där det väl är 50km/h fortfarande. Innan fick man åka genom nästan var och varannan by.


Ulrik Berggren

Citat från: Fredde_J skrivet 12 februari 2008, 13:39:05 PM
Kan jämföra med nuv. E22.
Den hette tidigare E66 och innan dess Riksväg 15, om inte minnet sviker. Har skett en hel del förbättringar mellan Norrköping och Malmö sedan den blev Europaväg.

Man kör t.ex utanför praktiskt taget alla orter utom Söderköping, mögligen också Tollarp där det väl är 50km/h fortfarande. Innan fick man åka genom nästan var och varannan by.



Inte för att vara petimätrig, men man kör, som väl är, fortfarande igenom ett antal orter, särskilt söder om Kalmar. Den nya sträckningen mellan Rinkabyholm och Bergkvara är ju en av de tråkigaste man kan tänka sig. Där den gamla vägen gick igenom ett öppet odlingsladskap går den nya genom extremt tråkig skogsplantage. Men den nya är förståss säkrare, vilket är bra.

De orter som fortfarande passeras igenom är Söderköping, Fårbo (fast det är väl ett gränsfall), Rinkabyholm (gränsfall), Bergkvara/Gökalund, Fågelmara, Jämjö, Listerby (gränsfall), Pukavik och Linderöd. Tollarp passerar vägen utanför centrun ungefär som i Mönsterås.

/UB, med numera utdöd släkt längs vägen i fråga

PS. Som extrafakta kan tilläggas att vägen fram till mitten/slutet av 90-talet även passerade igenom eller i den omedelbara utkanten av Bromölla, Valje, Sölvesborg i söder samt Söderåkra, Hagby, Vassmolösa och Ljungbyholm i Kalmar län. Det tog sin tid att ta sig från Kalmar till Malmö då:) DS

Hagri

För kommunerna längs vägen är det viktigare att ligga vid en Europaväg än vid en riksväg. Egentligen får vi inte glömma fösta delen av "sagan" heller. Då riksvägen blev längre. I stället för att vara en väg mellan Göteborg och Värmland blev det en väg mellan Göteborg och Norrland, "via Lappia" som det skyltades på sina håll utefter vägen. Redan då trodde kommunerna på förbättringar av vägen, fler turister och lättare att attrahera företag till sina samhällen i den glesbyggd som vägen under större delen av sin sträckning genomkorsar. Efter en del år började "Vägföreningen" som kommunerna längs med vägen är samlade driva Europavägsfrågan. Motivet var ungefär det samma som vid förlängningen av riksvägen. Och efter en del år kom de gröna skyltarna upp. Så mycket förbättringar har vi inte sett än men troligen kommer fler utländska turister att välja en grön 45 än en blå 45. Då de säkert tror att en Europaväg är bättre än en "lokal landsväg". Men E 45 har ju en stor mängd turister som far till skidorterna i Värmland, Dalarna och längre upp. Danskarna är många och tyvärr har det uppmärksammats på ett mindre trevligt sätt då de är överrepresenterade i vinterolyckorna http://www.nwt.se/ArticlePages/200802/03/20080203192005_560/20080203192005_560.dbp.asp

Clabbe

Citat från: Hagri skrivet 12 februari 2008, 13:57:30 PM
Så mycket förbättringar har vi inte sett än men troligen kommer fler utländska turister att välja en grön 45 än en blå 45. Då de säkert tror att en Europaväg är bättre än en "lokal landsväg". Men E 45 har ju en stor mängd turister som far till skidorterna i Värmland, Dalarna och längre upp. Danskarna är många och tyvärr har det uppmärksammats på ett mindre trevligt sätt då de är överrepresenterade i vinterolyckorna

Det har blivit betydligt mer trafik sedan det blev grönskyltat, inte bara turister utan även yrkestrafiken föredrar vägen. Sedan har det gjorts förbättringar mellan Vägsjöfors och Stöllet nyligen.

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 februari 2008, 09:23:15 AM
Funderar på vilken nytta egentligen omnumreringen av riksväg 45 till E45 egentligen gör. För vissa orter längs med vägen verkar det här vara viktigt. Minns för ett antal år sedan att jag läste i Motormännens tidning där man förde en sorts kampanj för att skylta om vägen till E45

Men är detta verkligen så viktigt som vissa försöker få folk att tro? Det är exakt samma väg idag som det var då. Lika bra eller lika dålig. Den är inte större bara för att den fått Europavägsnummer. Vägen är fortfarande lika lantlig. Jag har inte kört på vägen sedan den numrerats om. Den var "bara" riksväg 45 sist jag körde där och då körde jag mellan Mora och Sveg. Det var en väg som kändes lantlig och mysig men stor var den inte. Inget av det som fanns då är knappast ändrat förutom skyltarna som är bytta mot gröna skyltar för Europaväg

Men ger detta verkligen något? Tror man verkligen att turister som inte kände till vägen innan ska lättare hitta till den bara för gröna Europavägsskyltar? Jag är tveksam, men andra här i Buss Snack kanske tycker annorlunda?


Tja, gamla "förtifemman" är sig lik trots att den numera har Europavägstatus.  Den korsar t.o.m BJ två gånger i plan!  Första gången vid Alvhem mellan Älvängen och Lilla Edet vilket är anmärkningsvärt med tanke på hur mycken och tung trafik som rullar här mellan Göteborg och Trollhättan.  Finns det överhuvudtaget någon anna lika hårt trafikerad stamväg som korsar en järnväg i plan?
En annan plankorsning med järnväg ligger norr om Frändefors. 

Här på Dalboslätten är vägen dessutom bara 7 m bred (eller smalare) och passerar igenom små samhällen  som Frändefors, Brålanda och Mellerud med 50 km/h.  Först norr om sistnämnda ort blir vägen något bredare.

Nu under sportlovet så ökar trafiken dessutom på denna väg med många på väg upp mot Sälen, Trysil och norra Värmland.

Denna väg på ovan nämnda sträcka måste vara Sveriges "sämsta" med tanke på trafikmängd och väl kunna platsa in bland kvarvarande 30- och 40-talsväger med tung trafik

/Bengt

Clabbe

Ja att va en 'plupp' i lådbilsrallyt, och köra yrkesmässigt är ingen hit.....  För vem är det som är i vägen och gör alla fel ??

Sedan har jag självupplevt att Rv26 norr Persberg är nästan värre

Bengt Jönsson

Citat från: Clabbe skrivet 12 februari 2008, 16:05:40 PM
Ja att va en 'plupp' i lådbilsrallyt, och köra yrkesmässigt är ingen hit.....  För vem är det som är i vägen och gör alla fel ??

Sedan har jag självupplevt att Rv26 norr Persberg är nästan värre


På den "Ödemarksvägen" är det väl bara att "blåsa på"..  ;D  8)

/B

IngemarJ

Hej!

Fortfarande har Vägverket själva inte begripit vad de gjort när E 45 och innan dess omlagda 45 innebar: Här i Göteborg skyltar man fortfarande E 45 Karlstad, E 45 missar Karlstad med minst två om inte ännu fler mil. Skall man skylta något närmre mål borde det ju skyltas Kil eller något sådant. Man vägrar samtidigt att vid Stena Danmarksterminal där E 45 går iland i Sverige skylta med avståndet till Karesuando dit vägen FAKTISKT går. Jag hävdar att detta vore ett sätt att visa gäster i landet hur stort det är till ytan, det lär ju vara få länder som kan skylta ett inrikes mål med fyrställigt antal kilometer som avstånd.

Hälsar

Ingemar

Bengt Jönsson

Citat från: IngemarJ skrivet 12 februari 2008, 20:48:20 PM
Hej!

Fortfarande har Vägverket själva inte begripit vad de gjort när E 45 och innan dess omlagda 45 innebar: Här i Göteborg skyltar man fortfarande E 45 Karlstad, E 45 missar Karlstad med minst två om inte ännu fler mil. Skall man skylta något närmre mål borde det ju skyltas Kil eller något sådant. Man vägrar samtidigt att vid Stena Danmarksterminal där E 45 går iland i Sverige skylta med avståndet till Karesuando dit vägen FAKTISKT går. Jag hävdar att detta vore ett sätt att visa gäster i landet hur stort det är till ytan, det lär ju vara få länder som kan skylta ett inrikes mål med fyrställigt antal kilometer som avstånd.

Hälsar

Ingemar

.. en del utländska turister kanske skulle vända tillbaka om när de såg de svindlande långa avståndet..
::)

/B

Walter

Citat från: IngemarJ skrivet 12 februari 2008, 20:48:20 PM
Hej!

Fortfarande har Vägverket själva inte begripit vad de gjort när E 45 och innan dess omlagda 45 innebar: Här i Göteborg skyltar man fortfarande E 45 Karlstad, E 45 missar Karlstad med minst två om inte ännu fler mil. Skall man skylta något närmre mål borde det ju skyltas Kil eller något sådant. Man vägrar samtidigt att vid Stena Danmarksterminal där E 45 går iland i Sverige skylta med avståndet till Karesuando dit vägen FAKTISKT går. Jag hävdar att detta vore ett sätt att visa gäster i landet hur stort det är till ytan, det lär ju vara få länder som kan skylta ett inrikes mål med fyrställigt antal kilometer som avstånd.

Hälsar

Ingemar

Skyltarna ska ju visa var du kan ta dig med hjälp av vägen. Ska du köra Göteborg - Karlstad så tar man väl E45? Att skylta Karesuando kan inte många ha nytta av men det vore kanske en kul grej?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

IngemarJ

Hej!

Jag hävdar med samma glasklara logik att E 6/20 söderut från Göteborg skulle ha dubbla destinationer eftersom E 6 går in i Malmö medan E 20 passerar utanför direkt upp på bron, det hade därför inte varit fel att skylta Malmö XXX
                                        Köpenhamn XXX

Hälsar

Ingemar

PS:

Intressant är också att vi i Örgrytemotet har skyltar med E 6/20 och RV 27/40 men att det bara pratas om vart RV 40 tar vägen, ingenting om RV 27.

Anders Noren

Europavägsstatus har lite eller inget att göra med ev. upprustning av vägens standard. Det ena följer inte av det andra. Omklassificeringen är sannolikt gjord för att det låter bättre vilket möjligen kan dra till sig mer trafik och mer investeringar.

Anders