Olika syn på numrerade avfarter i Sverige

Startat av Niklas Bygdestam, 14 oktober 2008, 13:01:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Om man kör på Sveriges långa motorvägar på främst E4 och E6 men även vissa andra som hänger ihop med dessa kan man se dessa förträffliga avfartsnumeringar där avfarterna går i en logisk ordning. Själv kör jag ibland mellan Uppsala och Öresundsbron och på den sträckan är det numrerat hela vägen på ett mycket snyggt sätt. Men kör jag norrut är det annorlunda. Hela motorvägen genom Uppland har numrerade avfarter. Men när jag passerar länsgränsen till Gävleborgs län tar plötsligt dessa förträffliga nummer slut. Det ser lite snopet ut. Motorvägen fortsätter men numren tar slut till synes helt omotiverat. En som kört en längre sträcka på motorvägen och kommer till Gävle skulle kunna tro att någon "glömt" att fortsätta numrera trots att motorvägen fortsätter. Det vore en sak om vägen bytte standard vid länsgränsen men det gör det inte alls här

Jag tänkte för ett tag sedan att man kanske kunde undersöka anledningen till detta i mitt tycke konstiga och omotiverade slut på nummersystemet. Jag började med att ringa till Vägverket och snoka lite. Resultatet visade sig att vid länsgränsen som motorvägen passerar går också en betydande gräns mellan två helt olika regioner hos Vägverket som tydligen har olika sätt att resonera. Uppsala län tillhör Region Mälardalen medan Gävleborgs län tillhör Region Mitt. I Region Mälardalen har man tydligen bestämt sig för att motorvägar ska ha avfartsnummer. I Region Mitt har man istället bestämt sig för att låta bli att numrera upp avfarter på motorvägar. Jag fick tag på en person som kände till detta inom Region Mitt och han sa att den regionen inte infört avfartsnummer alls inom sin region enligt ett beslut som de tagit. Jag tycker fortfarande att det låter något märkligt. Hur som helst fick jag en adress att skriva till ansvariga inom Region Mitt om detta och ställa en fråga om avfartsnummer. Alldeles nyligen fick jag ett svar från de ansvariga och så här ser deras svar ut:

Vägverkets Region Mitt tog för några år sedan ställning till att inte fortsätta med den  trafikplatsnumrering som gjorts söderut - anledningen var att vi har namnsatta trafikplatser. Det har nu gått några år och vi har för avsikt att ta upp denna fråga igen inom regionen, vilken utgång detta får vet vi inte idag.
Det är inte heller helt solklart hur en utmärkning skulle ske norröver längs E4 då vi har trafikplatser utan att ha motorväg, samt att vi har en motorvägsdel mellan Söderhamn och Hudiksvall som har planskilda korsningar men inte fullt utbyggda trafikplatser med accelarations- resp rettardationsfält


Svaret tycker jag är intressant. Man hänvisar här till att man har namnsatta trafikplatser. Men där finns det en del saker som brister. Dels verkar inte dessa namn riktigt gå hem hos folk. Det rör sig ofta om ganska abstrakta namn som folk inte lär sig. Men en annan sak är väldigt intressant med deras hänvisning till namnsatta trafikplatser. På den nyaste motorvägssträckan genom Uppland är nämligen trafikplatserna inte namnsatta. Eller Vägverket har visserligen internt satt namn på dessa men det finns inga skyltar som visar namnen. Så för alla trafikanter blir det som om dessa avfarter är namnlösa. Så i Uppsala finns avfart nummer 188. Den heter faktiskt Trafikplats Bärbyleden, efter den väg som den matar till. Men det är det ingen som kan se för det finns ingen skylt som talar om det. I Uppsala tycker man att nummersystemet räcker och struntar i att skylta med namnen. Den som gör en färd söderifrån och tittar på dessa detaljer märker att det är namnsatta och numrerade avfarter söderifrån fram till Uppsala. Sedan är det ett avsnitt från Uppsala genom norra Uppland till länsgränsen där det bara är numrerat men inte namnsatt. Sedan efter länsgränsen är det utan nummer men namnsatt istället.

Vilken röra! :-\

Den som svarade mig har rätt i att E4:ans standard är betydligt brokigare i deras region än den är innan. Den har så gott som enhetlig standard söderifrån och fram till Gävle, men sedan byter den standard. Men kunde inte Region Mitt då bara göra ett undantag upp till Gävle eller en bit norr om Gävle? Det är intressant att Vägverket är så hårt uppdelat i sina regioner att de tydligen vill ha helt enhetligt inom sin region, ibland på bekostnad då av enhetlighet av någon vägsträcka som berör regionen.

Undrar föresten hur många trafikanter det är som kör på E4:an mot Gävle söderifrån som begriper att Vägverket har två helt olika regioner som tar hand om motorvägen och att det är därför man har så olika skyltning. Tyskland är ett land som är uppdelat i flera olika Bundesländer, dvs delstater. Dessa är betydligt mer självstyrande än olika delar av Sverige. Men landet har en enhetligt skyltstandard och inte med eller utan nummer på avfarterna beroende på delstat. Kanske något för Vägverket att tänka på
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mr G

Varför inte skicka in din brevväxling och det du skriver här till Vägverket centralt? Förslagsvis till Vägverkets styrelse och/eller generaldirektören själv.

Är väl självklart att det ska vara enhetligt skyltat längs samma väg. Skulle vara intressant att höra  vad den "centrala" åsikten är.

Hälsningar Mr G
吉先生

Patrik


Ingwar Åfeldt

Visst bör alla avfarter vara numrerade, men jag tycker att man valt fel system. Nu är uppenbarligen alla avfarter (som är numrerade) numrerade i strikt nummerordning, vilket är mindre bra. Istället bör de ha ett nummer som korresponderar till avståndet i kilometer från vägens början. Då kan nya avfarter byggas och numreras i efterhand utan att alla efterföljande avfarter måste numreras med nya nummer. Vilket är en stor fördel när man bygger om en sträcka till motorvägsstandard. Vidare skulle det göra det lättare att ha med avfarternas nummer i kartböcker utan att avfarternas nummer blir fel vid samma tillfälle.

M v h
Ingwar

Walter

Namnsatta trafiksplatser har man ju även söderut så att det skulle vara ett skäl till att inte numrera verkar konstigt. Avfartsnumreringen är väl i första hand till för folk som inte kör sträckan särskilt ofta och inte är bekant med namnen?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Niklas Bygdestam

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 14 oktober 2008, 19:08:50 PM
Visst bör alla avfarter vara numrerade, men jag tycker att man valt fel system. Nu är uppenbarligen alla avfarter (som är numrerade) numrerade i strikt nummerordning, vilket är mindre bra. Istället bör de ha ett nummer som korresponderar till avståndet i kilometer från vägens början. Då kan nya avfarter byggas och numreras i efterhand utan att alla efterföljande avfarter måste numreras med nya nummer. Vilket är en stor fördel när man bygger om en sträcka till motorvägsstandard. Vidare skulle det göra det lättare att ha med avfarternas nummer i kartböcker utan att avfarternas nummer blir fel vid samma tillfälle.

M v h
Ingwar

Nu vet jag inte varför Vägverket har valt just detta system. Kanske för att det är det vanligaste i Europa? I Tjeckien har man däremot ett system som just bygger på just kilometer. Där är vägarna också markerade för varje kilometer vilket man är dåliga på i Sverige. I Tyskland har man samma som i Sverige, dvs i strikt nummerordning. Där har jag sett att om man bygger en avfart i efterhand så sätter de bokstäver som komplettering. Så byggs det en ny avfart mellan nr 32 och 33 så får den nya avfarten heta 32b och 32 får heta 32a. Jag har till och med något minne av att jag sett någon avfart som hetat något med c i Tyskland. I Sverige skulle man säkert lösa detta likadant som i Tyskland. Men visst har kilometerbaserat system av den typ som tjeckerna har fördelen att man slipper krångla på detta sätt om man bygger ny avfart
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Walter skrivet 14 oktober 2008, 19:35:16 PM
Namnsatta trafiksplatser har man ju även söderut så att det skulle vara ett skäl till att inte numrera verkar konstigt. Avfartsnumreringen är väl i första hand till för folk som inte kör sträckan särskilt ofta och inte är bekant med namnen?

I Uppsala finns inte ens namnen utsatta utan bara numren. De är lättare också att komma ihåg än namnen och mer logiska. Numren är också bra för att ge en vägbeskrivning och att hålla reda på rätt avfart
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Walter

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 oktober 2008, 19:44:44 PM
Nu vet jag inte varför Vägverket har valt just detta system. Kanske för att det är det vanligaste i Europa? I Tjeckien har man däremot ett system som just bygger på just kilometer. Där är vägarna också markerade för varje kilometer vilket man är dåliga på i Sverige. I Tyskland har man samma som i Sverige, dvs i strikt nummerordning. Där har jag sett att om man bygger en avfart i efterhand så sätter de bokstäver som komplettering. Så byggs det en ny avfart mellan nr 32 och 33 så får den nya avfarten heta 32b och 32 får heta 32a. Jag har till och med något minne av att jag sett någon avfart som hetat något med c i Tyskland. I Sverige skulle man säkert lösa detta likadant som i Tyskland. Men visst har kilometerbaserat system av den typ som tjeckerna har fördelen att man slipper krångla på detta sätt om man bygger ny avfart

Nja jag har läst tidigare att nya avfarter som byggs i efterhand mellan två befintliga får kraftigt avvikande nummer. Har ännu inte sett exempel på detta. De avfarter med bokstäver som finns längs E6 i Skåne/Halland beror på att samma trafikplats har två retarderingsramper från motorvägen. xxA går till en väg medan avfart xxb ansluter till en annan.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ingwar Åfeldt

Citat från: Walter skrivet 14 oktober 2008, 20:34:03 PM
Nja jag har läst tidigare att nya avfarter som byggs i efterhand mellan två befintliga får kraftigt avvikande nummer. Har ännu inte sett exempel på detta. De avfarter med bokstäver som finns längs E6 i Skåne/Halland beror på att samma trafikplats har två retarderingsramper från motorvägen. xxA går till en väg medan avfart xxb ansluter till en annan.

Kraftigt avvikande nummer för nya avfarter är helkorkat. Då förlorar numreringen en stor del av sitt värde, som t ex hjälp att orientera sig var man är när man åker vägen.

M v h
Ingwar

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 oktober 2008, 19:47:04 PM
I Uppsala finns inte ens namnen utsatta utan bara numren. De är lättare också att komma ihåg än namnen och mer logiska. Numren är också bra för att ge en vägbeskrivning och att hålla reda på rätt avfart

Lättare att komma ihåg ett nummer än ett namn vet jag inte om jag håller med om. Däremot blir naturligtvis nummer mer logiska. Och så finns det ju namn som är lätta att förväxla. På riksväg 40 mellan Borås och Göteborg finns t ex:
Kullamotet och Tullamotet
Ryamotet och  Rådamotet
Grönkullenmotet och Grandalsmotet
Det bästa är förstås både namn och nummer.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Simon Bertilsson

#10
Jag (som jobbar ute på vägarna) har aldrig någonsin memorerat ett avfartsnummer, medan jag har riktigt bra koll på namnen på en stor del av Skånes avfarter. De är ju logiska på det viset att de heter efter var de ligger. Däremot är det rätt bra att de ropar ut numrerna i trafikradion. Jag noterar aldrig dem eftersom jag vet var avfarterna ligger efter namnet, men det är bra om man inte har koll. Då följer man ju bara numrerna. Kan dock hålla med Ingwar om att ett kilometersystem vore smartare.
Det beror väl på vem man är. Vissa har bra sifferminne och andra inte. :)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 oktober 2008, 21:20:34 PM
Lättare att komma ihåg ett nummer än ett namn vet jag inte om jag håller med om. Däremot blir naturligtvis nummer mer logiska. Och så finns det ju namn som är lätta att förväxla. På riksväg 40 mellan Borås och Göteborg finns t ex:
Kullamotet och Tullamotet
Ryamotet och  Rådamotet
Grönkullenmotet och Grandalsmotet
Det bästa är förstås både namn och nummer.

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 14 oktober 2008, 23:00:01 PM
Jag (som jobbar ute på vägarna) har aldrig någonsin memorerat ett avfartsnummer, medan jag har riktigt bra koll på namnen på en stor del av Skånes avfarter. De är ju logiska på det viset att de heter efter var de ligger. Däremot är det rätt bra att de ropar ut numrerna i trafikradion. Jag noterar aldrig dem eftersom jag vet var avfarterna ligger efter namnet, men det är bra om man inte har koll. Då följer man ju bara numrerna. Kan dock hålla med Ingwar om att ett kilometersystem vore smartare.
Det beror väl på vem man är. Vissa har bra sifferminne och andra inte. :)

Visst har vi olika förmågor och olika sätt att minnas saker. En del minns siffror lätt medan andra minns namn istället. Jag håller med Staffan om att både ha namn och nummer på avfarterna är det allra bästa. Då får man välja själv vilket man vill hålla reda på. I motsats till Simon så lägger jag hellre nummer i huvudet. Det är lättare för mig att komma ihåg och ligger det flera nummer på rad som på motorvägarna så får jag lättare att utgå från ett nummer än ett namn. Men vi är olika

Jag har ändå sett ett par fördelar med numren mot namnen. I Sverige är skyltarna för nummer enligt europeisk standard. Det gör att de som kommer från andra länder också ofta förstår skyltarnas innebörd. Dessutom är nummer vanligare på avfarter i Europa än namnen. Så tyskar och andra som kommer till Sverige känner sig mer hemma och förstår vad nummerskyltarna betyder och kan hitta sin avfart efter samma metoder som de gör när de är hemma. Skyltarna för namnen i Sverige följer ingen internationell standard. Folk som inte kan svenska vet nog inte alltid ens att den skylten visar namnet på just avfarten utan kanske tror att det kanske är namnet på platsen eller något annat. Namnen har också en nackdel nämligen att de kan vara svårlästa för folk som inte kan svenska. Vissa namnsatta avfarter har dessutom bokstäverna Å, Ä och Ö, och folk från andra länder vet inte alltid hur dessa bokstäver ska läsas. Men en siffra förstår alla oavsett vilket språk vi talar. En annan nackdel som jag sett är att kartor väldigt ofta inte sätter ut namnen. Däremot är de bättre på att sätta ut nummer. Speciellt internationella vägskartor sätter nästan aldrig ut namnen men däremot numren

Men att både ha namn och nummer är givetvis det bästa. Men nu är det inte så dessvärre. När jag kört mellan Öresundsbron och Uppsala så har jag sett att samtliga avfarter från Öresundsbron och upp till länsgränsen mellan Uppsala län och Gävleborgs län har nummer. Namnsatta verkar de vara fram till Knivsta. I Uppsala däremot struntar man i namnen och har helt gått in för bara nummer. I nya Uppsalakartor och annat här i Uppsala sätts numera numren ut också, men aldrig namn. Så Uppsalabor ska lära sig nummer är det tydligen tänkt. Men om man åker vidare mot Gävle upphör alltså numrena och ersätts av bara namn.

Det är det här jag tycker är rörigt med på motorvägssträckan på E4. Först en lång sträcka med både namn och nummer, sedan en sträcka med bara nummer och till sist en sträcka med bara namn ???
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Patrik

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 14 oktober 2008, 23:00:01 PM
Jag (som jobbar ute på vägarna) har aldrig någonsin memorerat ett avfartsnummer, medan jag har riktigt bra koll på namnen på en stor del av Skånes avfarter. De är ju logiska på det viset att de heter efter var de ligger. Däremot är det rätt bra att de ropar ut numrerna i trafikradion. Jag noterar aldrig dem eftersom jag vet var avfarterna ligger efter namnet, men det är bra om man inte har koll. Då följer man ju bara numrerna. Kan dock hålla med Ingwar om att ett kilometersystem vore smartare.
Det beror väl på vem man är. Vissa har bra sifferminne och andra inte. :)

Jag antar att du inte har en aning om var du är om det står Bredden eller Glädjen? ;)

Walter

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 oktober 2008, 00:08:34 AM
Visst har vi olika förmågor och olika sätt att minnas saker. En del minns siffror lätt medan andra minns namn istället. Jag håller med Staffan om att både ha namn och nummer på avfarterna är det allra bästa. Då får man välja själv vilket man vill hålla reda på. I motsats till Simon så lägger jag hellre nummer i huvudet. Det är lättare för mig att komma ihåg och ligger det flera nummer på rad som på motorvägarna så får jag lättare att utgå från ett nummer än ett namn. Men vi är olika

Jag har ändå sett ett par fördelar med numren mot namnen. I Sverige är skyltarna för nummer enligt europeisk standard. Det gör att de som kommer från andra länder också ofta förstår skyltarnas innebörd. Dessutom är nummer vanligare på avfarter i Europa än namnen. Så tyskar och andra som kommer till Sverige känner sig mer hemma och förstår vad nummerskyltarna betyder och kan hitta sin avfart efter samma metoder som de gör när de är hemma. Skyltarna för namnen i Sverige följer ingen internationell standard. Folk som inte kan svenska vet nog inte alltid ens att den skylten visar namnet på just avfarten utan kanske tror att det kanske är namnet på platsen eller något annat. Namnen har också en nackdel nämligen att de kan vara svårlästa för folk som inte kan svenska. Vissa namnsatta avfarter har dessutom bokstäverna Å, Ä och Ö, och folk från andra länder vet inte alltid hur dessa bokstäver ska läsas. Men en siffra förstår alla oavsett vilket språk vi talar. En annan nackdel som jag sett är att kartor väldigt ofta inte sätter ut namnen. Däremot är de bättre på att sätta ut nummer. Speciellt internationella vägskartor sätter nästan aldrig ut namnen men däremot numren

Men att både ha namn och nummer är givetvis det bästa. Men nu är det inte så dessvärre. När jag kört mellan Öresundsbron och Uppsala så har jag sett att samtliga avfarter från Öresundsbron och upp till länsgränsen mellan Uppsala län och Gävleborgs län har nummer. Namnsatta verkar de vara fram till Knivsta. I Uppsala däremot struntar man i namnen och har helt gått in för bara nummer. I nya Uppsalakartor och annat här i Uppsala sätts numera numren ut också, men aldrig namn. Så Uppsalabor ska lära sig nummer är det tydligen tänkt. Men om man åker vidare mot Gävle upphör alltså numrena och ersätts av bara namn.

Det är det här jag tycker är rörigt med på motorvägssträckan på E4. Först en lång sträcka med både namn och nummer, sedan en sträcka med bara nummer och till sist en sträcka med bara namn ???

Tyvärr är ju detta resultatet av att områdena inom myndigheten (Vägverket) själva bestämmer hur dom vill göra. Jag håller med dig, konsekvent borde det vara.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Simon Bertilsson

Citat från: Patrik skrivet 15 oktober 2008, 08:52:57 AM
Jag antar att du inte har en aning om var du är om det står Bredden eller Glädjen? ;)

Vad jag menar är att både nummer och namn fyller sitt syfte. Om de på trafikradion nämner att en lastbil har fått däckexplosion på E6 mellan avfart 20 och 21 så har jag inte en aning, men jag kan få en hum om var genom att hålla uppsikt numrerna på de avfarterna jag passerar. Det är bra för de som inte är hemma på vägen.
Om de säger namnet på två avfarter jag passerar ibland, så förstår jag direkt (var jag än är), medan en som inte är hemma inte skulle få någon hum förrän det är för sent.
Därför att det bäst när de säger både och. På Malmöhus P4 brukar de iaf ropa ut namnet följt av numret.