Varför skall allt skit tas från Danmark?

Startat av Ulf Rådeström, 11 juli 2008, 20:11:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 27 juli 2008, 10:19:53 AM
Ang skyltar som betyder hastighet så såg jag en kul sak nyligen. Man svängde in på en liten väg, från en 70-väh. Där satt en skylt "30 7-18". 3 meter efter den satt en Tätortsskylt. Jag tolkar det som att 30 bara gäller de där 3 metrarna mellan 7-18. Övrig tid är det 70 fram till Tätortsskylten? Är det rätt?

Ja, om det var en sån där svartvit tätortsskylt med stadssiluetten så innebär den 50 km/h. Än så länge. 30-begränsningen skulle ha suttit på, eller efter, tätortsskylten för att vara riktigt skyltad.

Anders

Andy

Nu är det väl inte så att skyltningen definierar den högsta tillåtna hastigheten på vägen, utan endast indikerar den. Trots den felaktiga skyltningen så är det nog 30 dagtid även efter tätortsskylten, om jag får gissa .

Anders Noren

Citat från: Andy skrivet 27 juli 2008, 23:50:25 PM
Nu är det väl inte så att skyltningen definierar den högsta tillåtna hastigheten på vägen, utan endast indikerar den. Trots den felaktiga skyltningen så är det nog 30 dagtid även efter tätortsskylten, om jag får gissa .

Jo, tätortsmärket definierar den högsta tillåtna hastigheten (50 km/h) på vägen och så har det varit sedan 1 oktober 1999. Regeringen beslöt dock att avskaffa systemet med bashastigheter fr.o.m. 1 november 2008 vilket sannolikt innebär att tätortsmärket också avskaffas.

Anders

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Noren skrivet 28 juli 2008, 09:22:35 AM
Jo, tätortsmärket definierar den högsta tillåtna hastigheten (50 km/h) på vägen och så har det varit sedan 1 oktober 1999. Regeringen beslöt dock att avskaffa systemet med bashastigheter fr.o.m. 1 november 2008 vilket sannolikt innebär att tätortsmärket också avskaffas.

Anders

En av de första orterna i landet som fick sådana märken var Vänersborg, åtminstone på någon av infartslederna. Bilisterna förstod dock inte innebörden och platsen blev en av de bästa kassakistorna vid fartkontroller någonsin, i synnerhet som det är en bred infartsled med bebyggelse en bit ifrån så det ser ut som 70-väg.
När jag åkte där i går såg jag dock en smart lösning. Först kom tavlan med husen på, sedan en chikan som tvingade ner hastigheten till 50 och strax därefter en skylt med 60. Gick i alla fall knappt att missförstå.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Göran Westman

Med hänvisning till trådens ursprungsrubrik. Handen på hjärtat, är det nog inte så att svenskarna har så erbarmligt svårt med danskan?