Diggarnostalgi längs gamla E4 & R1.

Startat av scaniaolsson, 16 mars 2008, 16:59:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

scaniaolsson

Var nu på eftermiddagen ute på en liten tur med bilen.
Hamnade då bland annat på gamla Riks 1 mellan Markaryd och Traryd.

Kan bara säga en sak, vacker väg !

För en annan som bara åkt gamla E4 genom Kronoberg så är detta ännu ett steg tillbaka i tiden, då all trafik gick rakt genom samhällena.

Kan ju tillägga att jag även diggade loss på gamla E4:an mellan Örkelljunga och Markaryd.
Denna var ju kvar betydligt längre (2004) men sedan dess har jag inte kommit där så det var ett återseende. Kan ju säga så här, det lilla i serviceväg som fanns längs gamla E4:an genom Skåne är idag i stort sett helt borta. Skulle väl möjligen vara Ok / Q8 i Åsljunga men den kändes också väldigt öde utan trafiken.

Nostalgikern Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Bengt Jönsson

Citat från: scaniaolsson skrivet 16 mars 2008, 16:59:51 PM
Var nu på eftermiddagen ute på en liten tur med bilen.
Hamnade då bland annat på gamla Riks 1 mellan Markaryd och Traryd.

Kan bara säga en sak, vacker väg !

För en annan som bara åkt gamla E4 genom Kronoberg så är detta ännu ett steg tillbaka i tiden, då all trafik gick rakt genom samhällena.

Kan ju tillägga att jag även diggade loss på gamla E4:an mellan Örkelljunga och Markaryd.
Denna var ju kvar betydligt längre (2004) men sedan dess har jag inte kommit där så det var ett återseende. Kan ju säga så här, det lilla i serviceväg som fanns längs gamla E4:an genom Skåne är idag i stort sett helt borta. Skulle väl möjligen vara Ok / Q8 i Åsljunga men den kändes också väldigt öde utan trafiken.

Nostalgikern Scaniaolsson


Det går att köra gamla "Riksettan" från "Kungens Kurva" till Jönköping utan att behöva stressa på dagens motorväg E4.  Gjorde det själv för några år sedan med hjälp av bl.a CalTex bilkarta från 1963 och "Svenska Vägboken" samt "M:s Vägvisare" från 1957.

Fast själv "diggar" jag ju nog mest "rikstvåan" /E6genom Halland söder om Kållered och över Hallandsåsen.  Till långt in på sena 80-talet var denna väg fortfarande en väg från 30-talet med 50- och 70-sträckor genom små samhällen.  På denna "Europaväg" gick hela den kontinentala långtradartrafiken från inte bara Göteborg utan även till resp. från Norge.

/Bengt

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 01 maj 2008, 17:58:07 PM

Det går att köra gamla "Riksettan" från "Kungens Kurva" till Jönköping utan att behöva stressa på dagens motorväg E4.  Gjorde det själv för några år sedan med hjälp av bl.a CalTex bilkarta från 1963 och "Svenska Vägboken" samt "M:s Vägvisare" från 1957.


Från Kungens kurva vet jag att man kan köra på gamla vägen istället för på motorvägen. På gamla Riksväg 13 har vet jag hur man åker om man ska från Uppsala till Upplands Väsby. Men hur tar man sig från Upplands Väsby till Kungens kurva? Jag försökte en gång att köra på gamla vägen från Upplands Väsby och in till Stockholm men det blev fel när jag försökte. Jag kom helt fel och hamnade till slut på E18 någonstans vid Rinkeby och där kan inte E4/Riksväg 13 ha gått. När jag skulle hem till Uppsala igen gav jag upp och tog motorvägen istället

Men är det någon som vet hur man ska åka för att ta den gamla vägen här? Finns vägen kvar eller är det kanske numera helt omöjligt?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 maj 2008, 23:11:41 PM
Från Kungens kurva vet jag att man kan köra på gamla vägen istället för på motorvägen. På gamla Riksväg 13 har vet jag hur man åker om man ska från Uppsala till Upplands Väsby. Men hur tar man sig från Upplands Väsby till Kungens kurva? Jag försökte en gång att köra på gamla vägen från Upplands Väsby och in till Stockholm men det blev fel när jag försökte. Jag kom helt fel och hamnade till slut på E18 någonstans vid Rinkeby och där kan inte E4/Riksväg 13 ha gått. När jag skulle hem till Uppsala igen gav jag upp och tog motorvägen istället

Men är det någon som vet hur man ska åka för att ta den gamla vägen här? Finns vägen kvar eller är det kanske numera helt omöjligt?

Motel "Gyllene Ratten" (dock numera rivet) låg ju längs gamla "Riksettan" så mitt tips är att från Hornstull köra nuvarande E4 söderut.  Har för mig att dagens motorväg följer den gamla sträckningen som senare på tidigt 60-tal (eller om det var sent 50-tal) bygdes ut till riktig motorväg till tp "Moraberg" vid Södertälje.  Då liksom idag en av landets i särklass tyngst trafikerade vägsträckor.

/Bengt

Pete

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 maj 2008, 23:11:41 PM
Från Kungens kurva vet jag att man kan köra på gamla vägen istället för på motorvägen. På gamla Riksväg 13 har vet jag hur man åker om man ska från Uppsala till Upplands Väsby. Men hur tar man sig från Upplands Väsby till Kungens kurva? Jag försökte en gång att köra på gamla vägen från Upplands Väsby och in till Stockholm men det blev fel när jag försökte. Jag kom helt fel och hamnade till slut på E18 någonstans vid Rinkeby och där kan inte E4/Riksväg 13 ha gått. När jag skulle hem till Uppsala igen gav jag upp och tog motorvägen istället

Men är det någon som vet hur man ska åka för att ta den gamla vägen här? Finns vägen kvar eller är det kanske numera helt omöjligt?

Från Upplands Väsby tar du östra sidan av rondellen över E4 (vid OK), och söderut. Passerar på viadukt över E4 före Infra City. Nu åker du på västra sidan av E4, förbi en trafikplats och Rotebro industriområde. Före Obs/Coop Rotebro går riksvägen under motorvägen. Vidare förbi Norrviken, till vänster in under järnvägen (Sollentunavägen). Sedan har det byggts om en del, bl.a. pga nya leden mot Täby, men man kommer förbi anrika Edsbacka Krog, öster om Sollentuna C, och tar sedan vänster mot Helenelund precis söder om centrum (men fortfarande Sollentunavägen). Vid Polisskolan håller du dig på östra siddan om E4, det finns en lokalgata. upp på åsen en bit, och ner vid Järva krog. Härifrån är det gemensam sträckning med E4 till Norrtull. Kör S:t Eriksgatan, Drottningholmsvägen, Västerbron och Liljeholmsbron. Sedan beror det på vilken årgång av riks-ettan som gäller, det går att köra av vid Personnebadet och över till östra sidan, följa vägen "bakom" (öster/söder om) Fruängen (tror att vägen delvis är begravd under Fruängen) och sedan vänster på Gamla Södertäljevägen mot Segeltorp. Mellan Segeltorp och Kungens Kurva är G:la Södertäljevägen numera stängd för genomfart. Ny lokalgata finns längs E4, från ny rondell söder om Postens paketterminal i Segeltorp till McDonalds i Kungens Kurva.

Lite trixigt här och där men inte omöjligt!

/Pete

Kenny S Ericson


Tack Pete för en bra reseguide. Jag fortsätter med lite minnen söder om söder.
Om vi börjar med Liljeholmsbron så var det bara en av brohalvorna som fanns och med spårvagnsspår så var det lite trångt.
Om ni följer med på en Enirokarta så är det lättare att förklara.
Efter bron så gick vägen i ungefär det läge som i dag norrgående avfart till Liljeholmen och således lägre än nuvarande väg.
Nybodabacken var i samma läge men hade väl Sveriges första "bussfil"?
Där dagens Södertäljeväg Essingeled och Västberga Alle träffas så var det en stor cirkulationsplats och sedan var det upp med ett krön ungefär vid Tombolavägen.
Om jag minns rätt så var den gamla vägen sedan i det plan som nuvarande cirkulationsplatsen vid Västberga.
Sedan vid nuvarande Västertorpsavfart låg det berömda "knutteberget" och man fortsatte längs det som i dag är Mickelsbergsvägen
När vi kommer till Vantörsvägen blir det knepigt för här gick vägen snett upp mot det som i dag heter Gamla Södertäljevägen. Om man tittar noga vid Karin Boyes väg så kan man se spår av den gamla vägen .
Sen är det Gamla Södertäljevägen som nu är spärrad för genomfart och vidare till Vårby Backe. En bit av det som nu heter Snickarkroksvägen var den gamla vägen.

Om intresse finns ska jag försöka spåra vidare