Kanske en föregångare till SJ:s Van Hool Vistadome?

Startat av Niklas Bygdestam, 12 december 2019, 03:31:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Jag har alltid varit lite svag för just Van Hool. Jag har alltid tyckt att de bygger väldigt eleganta och stilrena bussar :D

Klicka på länken här:

https://s31.wheelsage.org/format/picture/picture-gallery-full/v/van_hool/van_hool_9.jpg

Det är en mycket tidig Van Hool Vistadome från 1962. Vad jag vet har aldrig någon så tidig Vistadome någonsin funnits registrerad i Sverige. Taket är lite rundare än de Vistadomer vi är vana vid. Och fronten har ett lite äldre utseende. Men ändå, om man tittar mer noga, så ser man ändå att det är en Vistadome. Den har vissa drag man ändå känner igen från de Vistadomer vi tänker på. Jag tycker att den är vacker hur som helst.

Men ta en titt på mönstret på lacken på denna. Det har vissa bekanta drag faktiskt :D

Klicka på den här länken och jämför gärna med den första bilden:

https://s31.wheelsage.org/format/picture/picture-gallery/v/van_hool/volvo/b58-65_vistadome/volvo_b58-65_van_hool_vistadome_1_0461012a0b3d0878.jpg

Här har vi en Vistadome som ser ut som vi är vana vid. På några år har Van Hool ändrat konceptet en aning. Fronten är ändrad och taket är rakare. Det gjordes under en mellanperiod några Vistadomer ca 1965-1966 eller så som hade fronten från den nyare, men ännu hade kvar det rundare taket.

Den här yngre Vistadomen är ju svensk. Var i Sverige kan bilden vara tagen?

En en sak till: Titta på lacken på denna och jämför med den äldre. Mönstret är inte identiskt, det finns skillnader. Men ändå, det påminner lite om varandra. Så kan det vara så att Van Hool själva designade SJ:s Vistadomer och valde ut mönstret åt SJ? Eller kan likheterna bara vara en slump?

En sista fråga: Har den äldre versionen av Vistadome funnits i Sverige? Jag misstänker att svaret är nej. Visst är det så att den allra första Vistadomen någonsin i Sverige levererades 1967 eller 1968 och ser ut som på den nyare bilden?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

S Svensson

De äldre varianterna har inte funnits i Sverige. Frågan är dock varför man byggde med wistadome,dvs upphöjningen någon meter bakom fronten. Andra bussmärken/tillverkare byggde högre redan "från framändan" fronten.
Nu får Greger hjälpa mig. Men Linjebuss hade bussarna 72-74 utan wistadome. Dvs inte så hög kaross. Dessa bussar fanns på Smålandsdistriktet. Annars hade van Hool en linjevagn i Göteborg som ibland gick ute på stan. Höll mest till i Sörredsområdet.

roggek

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 december 2019, 03:31:06 AM
Klicka på den här länken och jämför gärna med den första bilden:

https://s31.wheelsage.org/format/picture/picture-gallery/v/van_hool/volvo/b58-65_vistadome/volvo_b58-65_van_hool_vistadome_1_0461012a0b3d0878.jpg

Här har vi en Vistadome som ser ut som vi är vana vid. På några år har Van Hool ändrat konceptet en aning. Fronten är ändrad och taket är rakare. Det gjordes under en mellanperiod några Vistadomer ca 1965-1966 eller så som hade fronten från den nyare, men ännu hade kvar det rundare taket.

Den här yngre Vistadomen är ju svensk. Var i Sverige kan bilden vara tagen?


Bilden är tagen vid Huddinge "gamla" stationshus och jag tror jag har rätt i min gissning. Jämför vi bilderna så ser vi att takfoten ser precis likdan ut på bilderna.
Sedan hade Huddinge den där lådformade fyrkantiga "spotlightbelysningen" vid bussterminalen denna tid.
Det som dessutom bestämmer det till just Huddinge gamla station är den "bruna nedgången" till gångtunneln i bildens högerkant.

zjbus

Citat från: roggek skrivet 14 december 2019, 00:37:20 AM
Bilden är tagen vid Huddinge "gamla" stationshus och jag tror jag har rätt i min gissning. Jämför vi bilderna så ser vi att takfoten ser precis likdan ut på bilderna.
Sedan hade Huddinge den där lådformade fyrkantiga "spotlightbelysningen" vid bussterminalen denna tid.
Det som dessutom bestämmer det till just Huddinge gamla station är den "bruna nedgången" till gångtunneln i bildens högerkant.
Jag tror också att du har rätt, här ett foto från 1964 och Järnvägshistoriskt forum: https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=207311

Niklas Bygdestam

Citat från: S Svensson skrivet 13 december 2019, 21:41:25 PM
De äldre varianterna har inte funnits i Sverige. Frågan är dock varför man byggde med wistadome,dvs upphöjningen någon meter bakom fronten. Andra bussmärken/tillverkare byggde högre redan "från framändan" fronten.
Nu får Greger hjälpa mig. Men Linjebuss hade bussarna 72-74 utan wistadome. Dvs inte så hög kaross. Dessa bussar fanns på Smålandsdistriktet. Annars hade van Hool en linjevagn i Göteborg som ibland gick ute på stan. Höll mest till i Sörredsområdet.


Upphöjningen lär komma ifrån att någon busstillverkare ville spara pengar. Därför ville de kunna ha standardiserad front och frontruta på bussen. Detta löstes då när bussen blev högre genom just den här upphöjningen.

Men sedan började man tycka det var snyggt. Jag vet inte vem som började med detta. Förutom Van Hool så höll sig Jonckheere med samma lösning och fler var det på den tiden. Till och med Säffle byggde några turistbussar ca 1968-1971 som hade just denna upphöjning i taket. Så med tiden hade detta helt enkelt blivit en stil.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Knut

Delta Plan 400 er vel også en variant av samme tema
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge