Büssing

Startat av Niklas Bygdestam, 01 november 2019, 16:41:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Klicka på länken här:

https://www.flickr.com/photos/megaanorak/5616459899

Jag tycker att bussen på bilden ser precis ut som den prototyp som skickades till Stockholm för provkörning innan de beställt Büssing där. Jag tror det var 1960 som Stockholm fick sin första Büssing, dvs just prototypen.

Detta borde alltså vara precis den modellen. Samma lite större grill än serieleveranserna och den saknar de karaktäristiska "ribborna" i krom i grillen. I Stockholm tror jag att det bara var prototypen som hade just den här fronten. Men jag antar att detta egentligen är en äldre generation som faktiskt byggdes så här under en tid. Men att Stockholm enbart hann få just prototypen innan Büssing han gå över till en yngre generation.

Men kanske det fanns ett större antal då i Tyskland som såg ut så här då? :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Stefan Isaksson

En viktigare skillnad är utgångsdörrarna, det var vad jag vet bladdörrar på alla Büssing som köptes till Stockholm.
Smal ingångsdörr fanns på alla vänstertrafiksvagnarna (dubbeldäckaren H28 oräknad).

SI



Peter Rost

Citat från: zjbus skrivet 05 november 2019, 22:57:57 PM
Hittade dessa Büssing hos Samlingsportalen https://digitaltmuseum.se/021015702398/bussar-av-market-bussing-inkopta-av-stockholm-sparvagar

Leverans av SS/SL H25. Båt från Tyskland, tåg från Trelleborg till Stockholm om jag minns rätt.

//Peter

K R

Citat från: Peter Rost skrivet 05 november 2019, 23:53:41 PM
Leverans av SS/SL H25. Båt från Tyskland, tåg från Trelleborg till Stockholm om jag minns rätt.
//Peter

Hej!

SS/SL H26 i detta fall, alltså den kortare versionen som levererades i 10 exemplar.

mvh K R

Gunnar D

Citat från: Stefan Isaksson skrivet 05 november 2019, 20:21:26 PM
En viktigare skillnad är utgångsdörrarna, det var vad jag vet bladdörrar på alla Büssing som köptes till Stockholm.
Smal ingångsdörr fanns på alla vänstertrafiksvagnarna (dubbeldäckaren H28 oräknad).

SI

Provbussen H25A 5443 hade väl dock klaverdörrar bak.

Citat från: HJP skrivet 05 november 2019, 21:33:01 PM
****
Här Är SS:s provbuss H15A 5443. Dessvärre med Photobuckets stämpel på:
https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=68452.msg479012#msg479012
https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,44237.msg323746.html#msg323746


I min gamla mobil slipper jag Photobuckets stämpel märkligt nog.

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 06 november 2019, 16:00:33 PM
Provbussen H25A 5443 hade väl dock klaverdörrar bak.

I min gamla mobil slipper jag Photobuckets stämpel märkligt nog.

/Gunnar
****
Märkligt. Sån tur har inte jag  ???

Niklas Bygdestam

Citat från: Stefan Isaksson skrivet 05 november 2019, 20:21:26 PM
En viktigare skillnad är utgångsdörrarna, det var vad jag vet bladdörrar på alla Büssing som köptes till Stockholm.
Smal ingångsdörr fanns på alla vänstertrafiksvagnarna (dubbeldäckaren H28 oräknad).

SI


Vad jag sett hade inte prototypen några bladdörrar, i alla fall inte vid leverans. Möjligen att det kan ha bytts till det i efterhand. Istället hade den likadana vikdörrar som den tyska bussen som jag länkade till.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

S Svensson

Jag satt en gång och pratade med Bengt Helgesson. Han hade innan Markaryd och Delta Plan arbetat på AB Nyköpings Automobilfabrik. Han sade själv att han sålt Byssingbussarna till SL. Ett antal år in på 50-talet hade bussförsäljningen adress i Trollhättan. Hur mycket Saab ägde av Byssing vet jag inte.



Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 11 november 2019, 20:52:01 PM
Jag satt en gång och pratade med Bengt Helgesson. Han hade innan Markaryd och Delta Plan arbetat på AB Nyköpings Automobilfabrik. Han sade själv att han sålt Byssingbussarna till SL. Ett antal år in på 50-talet hade bussförsäljningen adress i Trollhättan. Hur mycket Saab ägde av Byssing vet jag inte.
AB Nyköpings Automobilfabrik (ANA) blev 1960 ett helägt dotterbolag till Saab.

Bengt Helgesson blev sedan ägare till Helmark Carosseri i Markaryd.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 november 2019, 21:58:24 PM
AB Nyköpings Automobilfabrik (ANA) blev 1960 ett helägt dotterbolag till Saab.

Bengt Helgesson blev sedan ägare till Helmark Carosseri i Markaryd.


Och detta hette Helmark, som just betydde Helgesson Markaryd.

Men Helgesson hade visst också någonting på gång i Makedonien, alltså det land som numera brukar kalla sig Nordmakedonien. Och då hette det istället Helmak, som alltså skulle betyda Helgesson Makedonien :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.