En fråga om Metropolbussarna

Startat av Niklas Bygdestam, 01 november 2019, 05:41:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Av någon anledning så tycker jag att Metropolbussarna är ännu läckrare än Capitoler. Metropolbussarna känns maffigare på något sätt tycker jag. Antar att det finns fler som håller med mig om den saken? :D

En fråga. De byggde ju aldrig om några Metropolbussar till högertrafik. De tog inte ens ut någon högerdörr på någon av dessa. Utan man bara fasade ut samtliga när det blev högertrafik. Sedan vet vi resten: Den allra största gruppen skickades till Nigeria. En stor grupp skrotades, och tre bussar är veteranbussar som är sparade idag.

Men fanns det aldrig planer på ombyggnad av Metropoler till högertrafik? Hade de satsat rejält hade de kunnat satsa på en helombyggnad och flyttat ratten. Annars hade de ju kunnat nöja sig med att ta ut högerdörrar på dessa. Oavsett vilket alternativ de hade valt så hade det varit möjligt att genomföra. Men tyckte man 1967 att bussar från 1953-1954 var alldeles för gamla för detta?

Det hade aldrig varit värt att satsa på att köra dessa i några år till, då i högertrafik? Eller existerade det sådana planer?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Peter Öden

Hej !

En C 50 Metropol, tror det var R 392/HKW 471 som fick högerdörrar på mitten, dock ej rattflyttad !

Mvh Peter Ö

zjbus

Citat från: Peter Öden skrivet 01 november 2019, 09:16:30 AM
Hej !

En C 50 Metropol, tror det var R 392/HKW 471 som fick högerdörrar på mitten, dock ej rattflyttad !

Mvh Peter Ö
Så en utav de 200 Metropolerna (Stockholm 199 och Huskvarna 1) hamnade i Skaraborg?
Går inte att få någon information från SBH då nu sidan återigen tycks ha drabbats av tekniska problem.

Mats Karlsson

Det var H19 nr 5182 som såldes 1970-05 till Tibro Buss. Blev registrerad som R392 1970-06-08. Fick dörrar 0-2-0 på höger sida. Ytterligare en såldes till Tibro Buss året därpå, men som reservdelsförråd.

H19 5022 (tror att det var den) såldes 1968-06-20 som utställningsbuss med reg.nr E422. Såldes vidare 1970-11-10 till BE-SU i Virserum, reg.nr H282. Slutligen såld 1971-12-03 till Osby-Pannan i Kristianstad med reg.nr L862 / DNR452. Jag vet inte hur den byggdes om med dörrarna på höger sida. SBH anger dörrar 2-2-0 på höger sida, men det tror jag inte. Möjligen 0-2-0.


zjbus

Citat från: Mats Karlsson skrivet 01 november 2019, 13:22:10 PM
Det var H19 nr 5182 som såldes 1970-05 till Tibro Buss. Blev registrerad som R392 1970-06-08. Fick dörrar 0-2-0 på höger sida. Ytterligare en såldes till Tibro Buss året därpå, men som reservdelsförråd.

H19 5022 (tror att det var den) såldes 1968-06-20 som utställningsbuss med reg.nr E422. Såldes vidare 1970-11-10 till BE-SU i Virserum, reg.nr H282. Slutligen såld 1971-12-03 till Osby-Pannan i Kristianstad med reg.nr L862 / DNR452. Jag vet inte hur den byggdes om med dörrarna på höger sida. SBH anger dörrar 2-2-0 på höger sida, men det tror jag inte. Möjligen 0-2-0.
Stort tack för intressant information om några av Stockholmsmetropolernas fortsatta liv, det var ju riktigt bra att inte alla (frånsett de tre bevarade.) skeppades iväg till   
misskötsel och vanvård.
Mvh zjbus

Peter Öden

Hej igen !

På SBH ges fel info om dörrst. 2x2x0, 0x2x0 är det riktiga !

Mvh Peter Ö

zjbus

Citat från: Peter Öden skrivet 01 november 2019, 13:37:54 PM
Hej igen !

På SBH ges fel info om dörrst. 2x2x0, 0x2x0 är det riktiga !

Mvh Peter Ö
Fungerar sidan nu igen, vilken av bussarna pratar vi om nu?
Mvh zjbus

zjbus

#7
Ser nu att SBH är i gång igen och hittade R 392 www.svenskbusshistoria.se/go?id=6010
Den andra anges hos SBH som H19 75022 www.svenskbusshistoria.se/go?id=33495 med dörrar V:2-2-0 H: 2-2-0 och vid ett tillfälle med reg. nr. E 4722, ska säkerligen vara tresiffrigt och E 422.

Gunnar D

Citat från: Mats Karlsson skrivet 01 november 2019, 13:22:10 PM
Det var H19 nr 5182 som såldes 1970-05 till Tibro Buss. Blev registrerad som R392 1970-06-08. Fick dörrar 0-2-0 på höger sida. Ytterligare en såldes till Tibro Buss året därpå, men som reservdelsförråd.

H19 5022 (tror att det var den) såldes 1968-06-20 som utställningsbuss med reg.nr E422. Såldes vidare 1970-11-10 till BE-SU i Virserum, reg.nr H282. Slutligen såld 1971-12-03 till Osby-Pannan i Kristianstad med reg.nr L862 / DNR452. Jag vet inte hur den byggdes om med dörrarna på höger sida. SBH anger dörrar 2-2-0 på höger sida, men det tror jag inte. Möjligen 0-2-0.

Det finns en bild, enligt uppgift från Halland på 90-talet, med två Metropoler. Den gula vänstra är väl VTI 5032 och den högra i originalmålning tycks ha mittdörrar på högersidan.
Den sistnämnda har regnr DZA290 som möjligen då är 5020. Stämmer detta eller är det egentligen 5182?

/Gunnar

Ted Selander

Citat från: zjbus skrivet 01 november 2019, 15:34:56 PM
Var finns denna bild? Vad står förkortningen VTI för?
---

VTI = Statens väg- och trafikforskningsinstitut, numera är trafik utbytt mot transport.

zjbus

Citat från: Ted S skrivet 01 november 2019, 16:00:36 PM
VTI = Statens väg- och trafikforskningsinstitut, numera är trafik utbytt mot transport.
Tack för informationen men skulle VTI ha ägt två Metropoler på 90-talet? Låter osannolikt.

admin

Alla inlägg som handlar om Transportstyrelsens nya regnummer har tagits bort. De hör inte hit.

Nu är många av oss hjärtligt trötta på dessa ständiga avvikelser från trådens ämne och framöver blir vi tuffare med att hålla efter sådant.

Greger Larsson

Citat från: Gunnar D skrivet 01 november 2019, 15:00:04 PM
Det finns en bild, enligt uppgift från Halland på 90-talet, med två Metropoler. Den gula vänstra är väl VTI 5032 och den högra i originalmålning tycks ha mittdörrar på högersidan.
Den sistnämnda har regnr DZA290 som möjligen då är 5020. Stämmer detta eller är det egentligen 5182?

/Gunnar

De som fanns i Halland var fd 5032 och 5182, den senare var förregistrerad som DZA290

Gunnar D

Citat från: Greger Larsson skrivet 03 november 2019, 10:39:00 AM
De som fanns i Halland var fd 5032 och 5182, den senare var förregistrerad som DZA290

Tack, då var det som jag trodde.

/Gunnar