Jönköpingscapitol 1965 - länk

Startat av Mikael Blom, 24 oktober 2019, 20:03:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Blom

Sajten Göstas Jönköpingsbilder är en guldgruva med nostalgi, åtminstone för oss inbitna Jönköpingsbor i övre medelåldern. Dock finns där inte så många bilder som platsar i detta forum, tyvärr. Ärligt talat knappast några alls. Men ett guldkorn har jag dock hittat. På bilden syns en Capitol, nr 39 eller 49 verkar det som; en stolpe skymmer första siffran. Föraren verkar ha stannat strax innan hållplatsen för att ta på en resenär. Mina minnen från detta år är svaga trots att jag bodde strax i närheten, men hållplatsen Hermansplan har jag för mig var belägen på ungefär samma plats som idag.

Skrolla ner till näst sista bilden:
https://gostas-jonkopingsbilder.se/rosenlund/hermansv%C3%A4gen.html

På denna länk finns ytterligare ett par bilder med bussar. Andra bilden från 1970 en CF från TJH på Östra Storgatan och femte bilden från 1975 en CR76 vid Hovrättstorget.
https://gostas-jonkopingsbilder.se/ostra-centrum-2/ostra-storgatan.html

Mats Karlsson

Bör vara nr 39 eftersom den har dubbla ingångsdörrar fram.

Mikael Blom

Citat från: Mats Karlsson skrivet 24 oktober 2019, 20:24:16 PM
Bör vara nr 39 eftersom den har dubbla ingångsdörrar fram.

Tack Mats, ännu ett frågetecken uträtat.

Ted Selander

Tack för en trevlig länk. Capitolens kraftfulla framtoning när den framstår som bäst. Det råkade passa att ta en ny bild idag från samma position. Keolis 1447, en Scania det med även om det runnit mycket vatten under broarna. Linjenumret är 12.



zjbus

Citat från: Ted S skrivet 25 oktober 2019, 16:50:13 PM
Tack för en trevlig länk. Capitolens kraftfulla framtoning när den framstår som bäst. Det råkade passa att ta en ny bild idag från samma position. Keolis 1447, en Scania det med även om det runnit mycket vatten under broarna. Linjenumret är 12.

1-0 till Capitolen

Niklas Bygdestam

Citat från: Ted S skrivet 25 oktober 2019, 16:50:13 PM
Tack för en trevlig länk. Capitolens kraftfulla framtoning när den framstår som bäst. Det råkade passa att ta en ny bild idag från samma position. Keolis 1447, en Scania det med även om det runnit mycket vatten under broarna. Linjenumret är 12.




Jag reagerar på när jag ser den här bilden på hur lika bilderna egentligen är. Det är i princip två saker som skiljer. På den äldre bilden är det en Capitol, här är det en OmniLink. Sedan är det vänstertrafik på den äldre bilden, här är det högertrafik. Detta är de två egentliga skillnaderna. Men annars verkar ju miljön i övrigt vara densamma. Järnvägen och motorvägen går lika på bilderna. Det är samma hus på båda bilderna och husen är oförändrade. Så egentligen ser det alltså likadant ut på båda bilderna. Rätt kul egentligen :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.