Umeå: Barnvagnarna ryms inte i bussen

Startat av RoggaBoy, 27 augusti 2010, 13:36:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

#15
Citat från: Ersa skrivet 27 augusti 2010, 23:01:37 PM
Tyvärr, men det räcker inte på långa vägar för att förstå hur förarna och de regelbundna resenärerna ser på saken, och framförallt att kunna jämföra nutiden ur ett flerårigt perspektiv tillbaka i tiden.


Ursäkta Ersa, jag skulle vilje veta hur du kan kommentera mina kunskaper om trafiken i Umeå tätort? Vi känner inte varann. Mitt uttalande grundar sig på samtal med personal på Nobina Umeå några med anställningar tillbaka till när kommunen körde, även personer som åker buss regelbundet. Till sist att jag har varit på plats.
I branschen 37 år

lil-sis

Men barnvagnsfolket är till alldeles för stor del ett gnälligt och osmidigt släkte. De allra flesta vagnar går att fälla ihop. Och rätt så många av knattarna som åker är stora nog att sitta i päronets knä. Så när det blir många på en gång kan några fälla ihop vagnarna och på så sätt hjälpas åt. Men det sitter håååååååårt inne. Tyvärr. (Och det är inte farligare att sitta i päronets knä att åka i vagnen i gången... Där jag fö aldrig tillåter vagnar).

Omnilasse

Det konstiga är ju, som redan konstaterat att det är Nobina som får uttala sig i pressen och egentligen är de ju alldeles för vänliga att svara, egentligen skulle man bara hänvisa till trafikhuvudmannens beställning. Egentligen är det ju helt fel att dra in Nobina i diskussionerna. Det blir bara förvirrande. Det är ju som sagt otroligt märkligt att man väljer att inte skriva in tillägg till branchens standardkrav, om man själv upphandlat bussar med den standarden tidigare. Visserligen kan förstås anbuden bli något högre då - och det är väl där skon egentligen klämmer. 

Ersa

#18
Citat från: Jan skrivet 28 augusti 2010, 06:16:19 AM
Ursäkta Ersa, jag skulle vilje veta hur du kan kommentera mina kunskaper om trafiken i Umeå tätort? Vi känner inte varann. Mitt uttalande grundar sig på samtal med personal på Nobina Umeå några med anställningar tillbaka till när kommunen körde, även personer som åker buss regelbundet. Till sist att jag har varit på plats.

Bra! Men om du är så insatt torde du emellertid veta att Umeborna inte är ett gäng gnällspikar, utan att de bara vill ha samma smidiga lösningar som de sett att resenärerna i t.ex Jämtland och Västernorrland haft i snart 10 år. Till att börja med ett busskort man laddar på med en jämn summa och som bl.a har funktionen "udda resa" så man slipper lösa en enkelbiljett så fort man vill till något annat ställe än det THM låst ens busskort till. De vill även ha biljettautomater att kunna ladda på sina busskort utanför bussarna, vilket idag saknas helt. De vill även ha tvärförbindelser och helst samma standard i tätortens busstrafik som de upplevde att de hade på Polarbuss tid, dvs bussar som klarar vintern och har plats för fyra barnvagnar. Idag anser resenärerna att det har blivit en massa onödigt krångel de senaste fem åren, och pga otydlighet uppifrån är det inte självklart för alla resande var de ska vända sig, samt vem som har ansvar för vad, så av gammal tradition skyller man dessvärre på trafikutövaren. Informationsställena är få och har inte speciellt generösa öppettider. Det var ju bara något enstaka år sedan man öppnade ett av tre informationsställen på lördagar. Under kvällar och helger upplever folk att det inte går att nå någon instans med frågor. E-post till THM besvaras inte alls, och många känner att ingen bryr sig om dem.

Jag tycker att det är högst anmärkningsvärt att kalla det utbredda missnöjet som faktiskt finns för "gnäll". För mig är det att visa en bristande respekt för pendlarna i Umeå som ju har betydligt mer och långvarig insyn i stadens busstrafik än både du, jag och de flesta forumdeltagare tillsammans.

Umeå är en bra stad med stor kompetens, och busstrafiken där skulle kunna förbättras rejält om man bara vågade pröva på ett flertal nya idéer. Många av dessa idéer finns redan hos bussföretagen som dock hindras från att genomföra dem. Vågar man hoppas på ett nettoavtal som i Sundsvall, Östersund och Gävle nästa upphandling? Jag tror att det skulle kunna lösa vissa problem.