Hur många B9S finns kvar i Stockholmsområdet?

Startat av Trst, 18 april 2024, 18:03:02 PM

0 Medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.

Ersa

Nog minns man de gamla vattentornen till dåtidens ånglok, och alla skämt från förarkåren om att säna skulle behövas igen, just för att fylla i kylarvätska på taket på Volvo B9S längs linjesträckningarna.
Minns även en av de allra första provbussarna, registrerad som en B12M, som KR Trafik hade inlånad på prov ett tag på långa SL 639 Öregrund - Stockholm, och hur utskälld den var av förarna och passagerarna från dag ett. Sen kom Buaslink 6305 och uppåt, som saknade gardiner, AC och till och med ventilationsmunstycken för passagerarna, och hur arga resenärerna var över att åka stadsbussar med inbyggd bastu.
Ända fram till skrothögarna Nobina 7394-7399 som man mådde fysiskt dåligt av att köra med alla sina vibrationer och oljud. När man nästan var tvungen att ha hörselkåpor på sig för att att undslippa det hemska dova motorljudet och det öronbedövande skriket från stoppsignalen.

Äntligen är de snart histoia.

Citywidemannen i Finland

Den 9.2.25 upphör troligen hela Vovlo 8500-modellens historia på SL-området och troligen i hela Sverige om 8900 Face-individer inte räknas med. Samt antar jag även att antalet Scania Omnilink-individer minskar till under 200 i hela Sverige.

Bältes-Assar


Bussmicke

#18
Nobina tar över då..

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

homer

I Björknäs kommer dom garanterat försvinna 9 februari, däremot kommer det finnas kvar några ur 00-serien fram till Midsommar när VR tar över i Tyresö