GS-stombussar på villovägar (BILDER)

Startat av Jonas Gustafsson, 25 juni 2007, 14:38:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Den 18-19 juni vimlade det av stombussmålade bussar på andra linjer än stombusslinjerna.

Även flera av de stombussar som enligt uppgift skulle tillbaks till Volvo, d.v.s. 901-915, rullade.

Antagligen behålls de som reserver medan man lackar om nyare bussar till stombussar och medan man väntar på de nya dubbelledbussarna.

Här är ett axplock:













//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Daniel P

Det verkar vara totalsnurr på GS. Häromdagen såg jag vid Hjalmar Brantingsplatsen stombusslackerade bussar på linje 29 och 35 (!). När jag därefter tar vagnen över bron till Brunnsparken får jag syn på två blåbussar på L16 resp. L18. Vad var poängen med att lackera om en massa fordon om man ändå inte sätter ut dom på rätt linjer?

Sen är det några snillen på garagen som har satt upp förbjuden ingång-klistermärken (enkelriktat) på mitt- och bakdörrarna på ett flertal av stombussarna trots at VT i sin reklam för stomlinjerna påpekar att man får gå på genom alla dörrar.

::)

Erling.L

snillena som satte upp dekalerna va ett externt bolag som tog alla bussar o inte brydde sig om stombuss eller ej

sedan va det inte bara omlack som störde busstillgången i somras utan även en del att fordon som flyttades va o justerade plåtskador så dom lämnades med plåt skador fixade o i vissa fall även montering av tetra o C90

dom senaste dagarna kan ja inte svara för ha legat sjuk nåra dar o ingen koll därav
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Daniel P

Men om "blåbussar" körs på stomlinjer samtidigt som det körs stombussar på vanliga linjer så har det ju inte med tillgången att göra? Varför ska det vara så svårt att sätta ut rätt vagnar på rätt linjer?

Krya på dig förresten.

Erling.L

gissar det olika garage som e ute och snurrar sen kan ju stombussarna kommit ut från verkstad o satts in e eftermiddags trafiken


tackar
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

S Svensson

Om man studerar tidtabellen på Nordstadshållplatsen så är det många turer emellan kl 7-9. Detta innebär att vissa bussar måste gå på andra ställen.Därav att bussen följer föraren.

S Svensson

Så har det gått ett dygn sedan jag skrev om ämnet. I morse så såg jag Man 549 och Säffle 953 som stombuss i blå färg. 544 och 549 är tydligen VT blå fastän några påstått att de har stombussfärg. Tänkte på mängdlära och delmängder. Linje 59  är en mängd om 17,19,21 är delmängder på bussar i trafik på 59. Var går 20 och 22 då ? 18 och 24 är slopade om jag minns rätt.
Sedan undrar jag hur trafiken skall klaras av mot vinterna. Fn går äldre bussar i trafik och nästan alla Kungsbackas bussar går kvar i Göteborg.
Sedan undrar jag hur det är med bussersättning för inställda tåg. Har det varit sådana de närmast bakåt två veckorna i Göteborg-Kb/A pga inställda tåg. I Göteborg havererade ju strömförsörjningen av okänd anledning. Den uteblev pga haveri i Olskrokens omriktare. SS

S Svensson

När jag såg 549 på linje 17 vid Centralstationen i dag så frågar jag mig om denna är blandfärgad. Vi får be Jonas om ett foto. Taket verkar ljust men sidan blå i viss nyans.

Jonas Gustafsson

Citat från: S Svensson skrivet 29 augusti 2007, 23:12:09 PM
Så har det gått ett dygn sedan jag skrev om ämnet. I morse så såg jag Man 549 och Säffle 953 som stombuss i blå färg. 544 och 549 är tydligen VT blå fastän några påstått att de har stombussfärg. Tänkte på mängdlära och delmängder. Linje 59  är en mängd om 17,19,21 är delmängder på bussar i trafik på 59. Var går 20 och 22 då ? 18 och 24 är slopade om jag minns rätt.
Sedan undrar jag hur trafiken skall klaras av mot vinterna. Fn går äldre bussar i trafik och nästan alla Kungsbackas bussar går kvar i Göteborg.
Sedan undrar jag hur det är med bussersättning för inställda tåg. Har det varit sådana de närmast bakåt två veckorna i Göteborg-Kb/A pga inställda tåg. I Göteborg havererade ju strömförsörjningen av okänd anledning. Den uteblev pga haveri i Olskrokens omriktare. SS

1) Ang. MAN 544-550:
Dessa levererades med stombusslack men 545-550 tejpades över med blått.
545-548 och 550 är nu stombusslackade men 549 har fortfarande kvar den blå tejpen så det (nästan, nyanserna stämmer inte riktigt!) ser ut som vanlig Västtrafiklack.

Men 544 har väl varit stombusslackad hela tiden och är så fortfarande? Den var i a f stombusslackad senast jag såg den?

2) Ang gammeldanskarna:
Även 20 har setts på linje 59.
22 stod senast jag såg den på Järn & Trä Ab, osäkert om den skall göras till trafikdugligt skick.
18 och 24 är mycket riktigt ej ibland oss längre...

3) Ang. f.d. Kungsbackabussar...
...så är det väl GS´mening att fortsätta använda dessa? Jag har inte sett något som tyder på att de är en tillfällig nödlösning. Flera stycken har ju t. o.m. blivit omlackade under sommaren.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Erling.L

19 & 21 används av kruthusgatan då 735,740 är lång pall
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus