Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln

Startat av elliot, 15 november 2020, 21:21:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

#30


Ungefär samma tidperspektiv som att folk slutade vilja köra buss till yrket. Hade man kunnat höja statusen på yrket och locka fler intresserade, så hade det nog blivit bättre. Men hur ska det gå till...

Citaro C2

Jag förstår fortfarande hur man inte kan märka att man kör in i skyddsbarriären och att man väljer att fortsätta in i tunneln.

Det måste ju kännas i hela bussen att man kört in i något. Barriären är ju inte gjord av sockervadd.

Walter

Hur långt är det mellan barriären och tunnelmynningen?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Svempa

Varnaren borde inte sitta på bussen utan på skyddsplåten utanför eller vid infarterna till klara tunneln. Så när ett fordon som är för högt närmar sig så börjar det flasha rejält  med info fordon för högt ev med en fysisk bom just vid tunneln som går ner  om man passerar första signalen . bommar finns väl redan om jag inte minns fel men dessa sänks manuellt av trafik Stockholm vid inträffad incident i tunneln.  Det är den lösning som jag ser som den bästa . Att utrusta bussarna med höjdsensor låter lite dyrt men med modern teknik kanske det är en rimlig lösning . Kan man få personbilar att automatbrommsa om något kommer i vägen så varför inte en buss.

Fredde


roggek


Är det inte bättre att anställa förare som kan enkel matematik och vet vad 3,10 i höjd är? Där har vi ju kommit fram till knäckfrågan, de flesta bussförare finner ingen glädje i yrket utan det ger mat på bordet för dagen...

Walter

Finns ju numera luckor som öppnas i vägbanan om fordon kör för fort. Omvänd bula så att säga. En sensor för höjden en sträcka innan som öppnar luckan om fordonet är för högt. Den smällen som uppstår missar man inte. Skadar inte fordonen heller.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

BSB101

Bättre vore om man skulle ställa lite högre krav på personer som framför fordon på en vikt av ett ton och uppåt.

Walter

Tekniska lösningar är nog både lättare o snabbare.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Det finns dessvärre för närvarande ingen som helst vilja från styre, regionerna och storbolagen att höja statusen på yrket, för att få in professionella chaufförer. Förmodligen är det väldigt bra idag, enligt dem.

Fredde

Tar mig friheten att lägga in två bilder som min bil fångade från platsen, efter incidenterna senaste tiden.
Jag tycker allt att det är tydligt uppskyltat och rejäla "hängande hinder" som slår i busstaket.

Den bron man ser över taket på bilen framför är inte tunnelöppningen, den ligger ännu längre fram.
Det mörka man ser precis innanför tunnelöppningen på bild två är föremål i tunneltaket som bussen har slitit sönder.




BSB101

Citat från: Walter skrivet 22 november 2020, 10:35:39 AM
Tekniska lösningar är nog både lättare o snabbare.
Är det snabba "lösningar" vi behöver eller en allmän bättre utbildning och krav på personer som kör runt med motorfordon?

homer

vi behöver givetvis det senare men kommer ändå få "snabba lösningar", som Ersa skriver finns det inget som tyder på att varken, politiker, upphandlare eller chefer inom busskoncernerna vill ha någon annan modell än den vi har idag

igel

Bättre utbildning i Sverige är nästan alltid synonymt med längre utbildning. När jag tog körkort la de flesta inte ner mer än 80 timmar på D-kortet, sedan kom kraven på YKB och utbildningens längd ökade till ett halvår. Det var i samband med det som kvalitén på förarna sjönk rejält. Man kan säga att de kassaste förarna har den mest omfattande utbildningen. Så längre utbildning leder knappast till bättre förare.

Vad som skulle behövas är två saker, ett att förrättningsmännen för uppkörning måste vara helt oberoende till utbildningsverksamheten. Det får inte bli som det var på ett större utbildningsfirma för AF, där alla förare fick körkort tredje gången gillt. 
   Sedan måste rekryteringen till utbildningen för D-kort flyttas över till firmorna. En firma som själv rekryterar till utbildning blir betydligt mera nogräknad med vilka som de väljer utifrån en lämplighetsaspekt än vad AF är, där man oftast endast ser till att tömma ut "slasktratten" där de som inte kan få några andra jobb på arbetsmarknaden finns. Att sakna kompetens och lämplighet för andra jobb är inte samma sak som att vara lämplig att köra buss.       

zjbus

Citat från: BSB101 skrivet 22 november 2020, 10:16:04 AM
Bättre vore om man skulle ställa lite högre krav på personer som framför fordon på en vikt av ett ton och uppåt.
Du vill alltså höja kraven för alla som framför minsta PB och uppåt, det är ju helt irrelevant, ämnet är tunga fordon som kör fast i tunnlar.