Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: 76 skrivet 22 april 2008, 19:56:44 PM

Titel: Aftonbladet.se fällt av PO - Klandras för artikel om busschaufför
Skrivet av: 76 skrivet 22 april 2008, 19:56:44 PM
Jag vet att det var många som reagerade när den här nyheten var på tapeten.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2326325.ab
Titel: SV: Aftonbladet.se fällt av PO - Klandras för artikel om busschaufför
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 22 april 2008, 21:33:07 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 april 2008, 21:25:44 PM
Kanske det hade varit på sin plats med en ursäkt från den aktuella företagsledaren också ;)

För det första vet vi ju inte om han har framfört en sådan direkt till bussföraren och för det andra har han lämnat sin befattning.
Titel: SV: Aftonbladet.se fällt av PO - Klandras för artikel om busschaufför
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 22 april 2008, 21:37:20 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 april 2008, 21:35:12 PM
Jo men vid tillfället var han ju det och en offentlig ursäkt tycker nog jag hade varit på sin plats.

Visst är det så, men hur kan vi veta att han inte har framfört en sådan?
Aftonbladet ber heller inte om ursäkt utan publicerar bara PO:s utslag. Det är något som de är skyldiga att göra och inte att uppfatta som en ursäkt.
Titel: SV: Aftonbladet.se fällt av PO - Klandras för artikel om busschaufför
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 22 april 2008, 22:19:47 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 april 2008, 21:41:13 PM
Någon sådan har inte publicerats i de lokaltidningar som publicerade uttalanden om avsked mm.
Det tycker i allafall jag är mkt värre än AB:s eventuella tokiga bildpublicering, även om man i hastigt mod säger något till en journalist måste man kunna ta och skriva en ursäkt även om det innebär en prestigeförlust.

Nu är det ju så en gång att ursäkter alltid för en undanskymd plats i tidningen. Allra mest undanskymd för en ursäkt som tidningen för in för något fel de själva begått. Men även ursäkter från utomstående för något som stått i en tidningsartikel får en undanskymd plats.
Nåväl, vi är överens om att förre vd:n för Y-Bussen borde ha framfört en offentlig ursäkt till bussföraren.
Titel: SV: Aftonbladet.se fällt av PO - Klandras för artikel om busschaufför
Skrivet av: Ersa skrivet 22 april 2008, 22:32:24 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 april 2008, 22:25:31 PM
Y-Bussen?
Jag kopplar detta till en helt annan händelse norröver

Du kopplar nog helt rätt, Lars.
Titel: SV: Aftonbladet.se fällt av PO - Klandras för artikel om busschaufför
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 22 april 2008, 23:33:33 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 april 2008, 22:25:31 PM
Y-Bussen?

Jag kopplar detta till en helt annan händelse norröver



Jag har nog rört ihop två liknande händelser. På Y-Bussen var det väl en förare som skulle ha plockat med fraktsedlarna under körning och blev filmad samt föremål för ett antal artiklar. Därav också att jag skrev att vd-n hade avgått.





Titel: SV: Aftonbladet.se fällt av PO - Klandras för artikel om busschaufför
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 april 2008, 08:25:01 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 april 2008, 23:39:37 PM
Ja det har den andre väl snart också gjort

//Lars

Jo, det lär ju vara nära förestående att en dotter tar över. Men än så länge är väl den gamle kvar och jag tror nog att han kommer att finnas kvar i kulisserna ett bra tag till. 
Vi talar alltså om KR Trafik.
Titel: SV: Aftonbladet.se fällt av PO - Klandras för artikel om busschaufför
Skrivet av: vesslan30 skrivet 23 april 2008, 09:42:14 AM
Ja det märks att visa här inne inte tål vissa bussföretag eller dess chefer. I vanliga fall så hade denna sida blivit låst men inte dena gång för att det var fel eller rätt företag som man pratade om..

Men som KR chaufför så känner man sig inte välkommen på denna sida .....
Titel: SV: Aftonbladet.se fällt av PO - Klandras för artikel om busschaufför
Skrivet av: Ersa skrivet 23 april 2008, 16:53:42 PM
Citat från: vesslan30 skrivet 23 april 2008, 09:42:14 AM
Men som KR chaufför så känner man sig inte välkommen på denna sida .....

Det är väl snarare så att vissa här på forumet reagerade på hur "föraren med telefonerna" behandlades av media och sin egen ledning. Varför känner sig man som förare ovälkommen här pga detta?
Titel: SV: Aftonbladet.se fällt av PO - Klandras för artikel om busschaufför
Skrivet av: vesslan30 skrivet 23 april 2008, 18:39:35 PM
Hur vet du hur han behandlades av ledning förutom det som stod i aftonbladet. Om jag inte minns fel så hade ledningen pratat med den aktuella chauffören och även gått ut i tidningen och då stog de bakom sin chaufför .
Titel: SV: Aftonbladet.se fällt av PO - Klandras för artikel om busschaufför
Skrivet av: Ersa skrivet 23 april 2008, 19:48:45 PM
Citat från: vesslan30 skrivet 23 april 2008, 18:39:35 PM
Hur vet du hur han behandlades av ledning förutom det som stod i aftonbladet. Om jag inte minns fel så hade ledningen pratat med den aktuella chauffören och även gått ut i tidningen och då stog de bakom sin chaufför .

Skvallerbladet läser jag inte, men däremot den lokala tidningen. Det många i detta forum reagerade på var att det i denna artikel ovanligt nog inte verkar stå någon bakom föraren, utan både media och företagsledning drar alltför snabba slutsatser utan att ens låta föraren uttala sig. I vanliga fall brukar företagsledningen vänta med uttalanden tills man fått hela versionen förklarad för sig:

http://www.vk.se/Article.jsp?article=111200
Titel: SV: Aftonbladet.se fällt av PO - Klandras för artikel om busschaufför
Skrivet av: Karsten skrivet 23 april 2008, 19:58:40 PM
Citat från: vesslan30 skrivet 23 april 2008, 09:42:14 AM
Ja det märks att visa här inne inte tål vissa bussföretag eller dess chefer. I vanliga fall så hade denna sida blivit låst men inte dena gång för att det var fel eller rätt företag som man pratade om..

Men som KR chaufför så känner man sig inte välkommen på denna sida .....

Tråkigt att du inte känner dig välkommen. Jag förstår dock inte riktigt varför, jag kan inte dra mig till minnes att det förekommer speciellt mycket kritik mot KR:s personal.
Titel: SV: Aftonbladet.se fällt av PO - Klandras för artikel om busschaufför
Skrivet av: Ersa skrivet 23 april 2008, 20:18:32 PM
Även Östersunds-Posten, Västerbottens-Kuriren och Västerbottens Folkblad får del av kritiken:
ÖP: http://www.po.se/Article.jsp?article=18450
VK: http://www.po.se/Article.jsp?article=18456
VF: http://www.po.se/Article.jsp?article=18448


Titel: SV: Aftonbladet.se fällt av PO - Klandras för artikel om busschaufför
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 24 april 2008, 12:06:13 PM
Enligt min polare är det fånigt med anmälan till PO, eftersom det är samma sak som att anmäla en rättegång till JO för att ett vittne uttalat sig.

Vidare tror han att föraren kört med telefoner i handen eftersom:
1. Vittnet säger det
2. Han har sett SL-förare som pratat i telefon medan dom kör.
Titel: SV: Aftonbladet.se fällt av PO - Klandras för artikel om busschaufför
Skrivet av: Nico skrivet 24 april 2008, 12:43:03 PM

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 24 april 2008, 12:06:13 PM
Enligt min polare är det fånigt med anmälan till PO, eftersom det är samma sak som att anmäla en rättegång till JO för att ett vittne uttalat sig.

Apropå fånigheter så tycker jag mer att det verkar vara din polare som står för det... eller i alla fall att han/hon inte verkar ha pejl på vad de olika förkortningarna verkligen gör. Så du kan ju upplysa honom/henne om att hans/hennes exempel faktiskt inte alls är samma sak.

Vad PO/PON (som är att betrakta som ett branschetiskt råd) har som uppgift/instruktion kan man läsa om här (http://www.po.se/Article.jsp?article=1009&avd=null) medan JO:s uppgift är att kontrollera att myndigheter och dess personal följer lagar och förordningar vilket framgår av detta (http://www.jo.se/Page.aspx). Bägge ska dock tillvarata privatpersoners intressen (i JO:s fall mera indirekt) och det har ju PO/PON tydligen, helt korrekt, gjort här om man ser hur deras 1 § lyder.
Titel: SV: Aftonbladet.se fällt av PO - Klandras för artikel om busschaufför
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 24 april 2008, 12:58:05 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 april 2008, 12:09:57 PM
Nu "råkade" ju föraren stå stilla på en p-plats med en trasig buss.....

Inte enligt vittnet.
Titel: SV: Aftonbladet.se fällt av PO - Klandras för artikel om busschaufför
Skrivet av: Ersa skrivet 24 april 2008, 15:51:07 PM
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 24 april 2008, 12:58:05 PM
Inte enligt vittnet.

Så vi ska alla (inkl rättsväsendet) blint tro på ett enda vittnes version, pga att "han sagt så"?
Om det nu var en "skräckfärd" som det stod i en av länkarna till po.se borde väl fler ha reagerat, och inte först flera veckor efteråt?

Nu vet jag inte vad för bussindivid som användes vid tillfället, men på bilden på VK.se ser det inte ut att vara en ordinarie Helmarkare iaf (fel backspegeltyp), och om det var de vanliga lånebussarna som ersätter de ofta krånglande Helmarkarna har väl dessa G8-låda? Det är nära nog fysiskt omöjligt att hålla i två telefoner samtidigt som man ska styra och samtidigt växla med en G8-låda skulle jag vilja påstå.
Titel: SV: Aftonbladet.se fällt av PO - Klandras för artikel om busschaufför
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 24 april 2008, 17:39:59 PM
Citat från: Verspieder skrivet 23 april 2008, 20:18:32 PM
Även Östersunds-Posten, Västerbottens-Kuriren och Västerbottens Folkblad får del av kritiken:
ÖP: http://www.po.se/Article.jsp?article=18450
VK: http://www.po.se/Article.jsp?article=18456
VF: http://www.po.se/Article.jsp?article=18448




Det är mycket ovanligt att Pressens opininonsnämnd klandrar (minst) fyra tidningar för samma sak. Så det här är en signal om att PO ser allvarligt på publiceringen. För säkerhets skull: kritiken gäller dock inte vd:s uttalande.
Titel: SV: Aftonbladet.se fällt av PO - Klandras för artikel om busschaufför
Skrivet av: Richard1250 skrivet 02 juni 2008, 19:59:52 PM
Dessa mobiltelefoner.

Det bästa vore ju att göra busstrafiken helt mobilfri både för passagerare och förare.
Man stöter dagligen på förare som bablar i telefon och kör samtidigt.

Jag tycker inte att det spelar någon roll om bussen står stilla eller rör sig, inmed nya bestämmelser om mobilfritt, ringa kan man göra på sin rast.
Titel: SV: Aftonbladet.se fällt av PO - Klandras för artikel om busschaufför
Skrivet av: Richard1250 skrivet 06 juni 2008, 10:43:59 AM
Svar: Lars Ödlund.

Om man nu måste ta kontakt med trafikledningen i tjänsteärenden så tror jag nog att det fortfarande idag finns kom radio i bussarna och dom ska amvändas just för det syftet.

Då behöver man inte använda mobilen för tjänstesamtal.

Med vänliga häslningar
Richard
Titel: SV: Aftonbladet.se fällt av PO - Klandras för artikel om busschaufför
Skrivet av: Nico skrivet 06 juni 2008, 11:21:52 AM

Citat från: Richard1250 skrivet 06 juni 2008, 10:43:59 AMOm man nu måste ta kontakt med trafikledningen i tjänsteärenden så tror jag nog att det fortfarande idag finns kom radio i bussarna och dom ska amvändas just för det syftet.

Då behöver man inte använda mobilen för tjänstesamtal.

Nja, alla tjänstesamtal är inte nödvändigt samma sak som samtal med trafikledningen (som ju brukar vara de som håller i radiobiten). Komradion är sedan visserligen ofta huvudmetoden att kommunicera på men nallen är ett utmärkt komplement som i vissa lägen är betydligt snabbare och smidigare. Skillnaden är att radion är suverän för korta och snabba meddelanden medan nallen kan användas för mera detaljerad info av sorten som kanske måste lösas fort eller komma ut snabbt även den.

Sedan behöver som sagt inte heller alla tjänstesamtal heller involvera enbart trafikledningen och dess radio utan det kan vara frågor om kommendering, byten mm. och i många sådana fall skulle det vara en direkt omväg att blanda in trafikledningen. I vissa fall (säg att en enhet på Råsta skulle ringa till Hornsberg för att sedan be RTL ropa över radio) så skulle det nog ta längre tid och med tanke på antalet inblandade bussar i vissa fall så skulle det nog snabbt bli aningen otympligt.
Titel: SV: Aftonbladet.se fällt av PO - Klandras för artikel om busschaufför
Skrivet av: Ersa skrivet 06 juni 2008, 11:22:24 AM
Citat från: Richard1250 skrivet 06 juni 2008, 10:43:59 AM
Om man nu måste ta kontakt med trafikledningen i tjänsteärenden så tror jag nog att det fortfarande idag finns kom radio i bussarna och dom ska amvändas just för det syftet.

Då behöver man inte använda mobilen för tjänstesamtal.

Komradio finns på alla bussar i SL-land. Utöver det finns sådan teknik enbart i vissa större städer, och då enbart i stadstrafiken. Bland förorts- och landsbygdstrafik utanför Stockholms län är komradio ytterst ovanligt.
Titel: SV: Aftonbladet.se fällt av PO - Klandras för artikel om busschaufför
Skrivet av: Ove Bojarp skrivet 06 juni 2008, 12:00:02 PM
När det gäller KR, så avgår väl han för att komma närmare verkligheten, dvs sitta bakom ratten än att nöta baken på en VD-stol.
Så hans avgång har väl ingenting med något annat att göra än att det är en helt vanlig avgång.
Det betyder ju att bara man avgår för att man känner för det, så ska ska andra börja fundera i tankarna, "Vad har han/hon
gjort nu då?".
Titel: SV: Aftonbladet.se fällt av PO - Klandras för artikel om busschaufför
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 07 juni 2008, 08:37:45 AM
Angående mobiltelefon i tjänsten så är det ju så att man KAN ringa med Buss-PC, förutsatt att rätt nummer finns där...
Sen brukar bolaget själva vara bra på att ringa för att fråga om man kan jobba, eller för att berätta att avlösaren gärna vill hinna med min buss från t.ex. Baggeby, eller något annat av vikt. Då vore det dumt att inte svara...
Titel: SV: Aftonbladet.se fällt av PO - Klandras för artikel om busschaufför
Skrivet av: Ersa skrivet 07 juni 2008, 11:41:21 AM
På den nästan 40 mil långa linje 63 i Jämtland & Västerbotten (som ju artikeln i denna trådämne handlar om) finns vad jag vet ingen komradio. Inte heller finns komradio i bussarna som går på förortslinjer c:a 2-3 mil utanför Umeå resp Östersund. Allt snack om att förarna bör använda komradio istället för mobil blir därför ganska irrelevant i denna tråd.

För SL-folket som inte vet hur det går till utanför länet kanske vi måste jämföra med SL639 och UL807 som än så länge körs runt i norra SL-land med gula UL-bussar som saknar SL:s BussPC. Om nu respektive trafikledning i Östhammar/Uppsala akut måste nå en UL-förare som susar runt i Rimbotrakten, hur har ni då tänkt att det ska gå till då komradio saknas?

Kort sagt: Tjänstetelefoner behövs.
Titel: SV: Aftonbladet.se fällt av PO - Klandras för artikel om busschaufför
Skrivet av: Ersa skrivet 07 juni 2008, 11:52:56 AM
Citat från: Nico skrivet 06 juni 2008, 11:21:52 AM
Sedan behöver som sagt inte heller alla tjänstesamtal heller involvera enbart trafikledningen och dess radio utan det kan vara frågor om kommendering, byten mm. och i många sådana fall skulle det vara en direkt omväg att blanda in trafikledningen. I vissa fall (säg att en enhet på Råsta skulle ringa till Hornsberg för att sedan be RTL ropa över radio) så skulle det nog ta längre tid och med tanke på antalet inblandade bussar i vissa fall så skulle det nog snabbt bli aningen otympligt.

Sen kan vi vända lite på det hela. År 2003 vill en resenär vill byta från linje 625 till linje 665 vid hpl Stora Karby, för att slippa åka Rimbo-Vallentuna via Danderyds sjh. I Karby finns dock ingen ren bytespunkt trots att båda linjerna passerar där. Förare på linje 625 skippar Hornsberg och tar istället direktkontakt med TL i Norrtälje, som i sin tur tar kontakt med Swebus TL i Märsta. Därfter försöker TL Märsta få tag i rätt buss, kanske via ett samtal till Vallentuna? Stod 665:an kvar och väntade i Karby? Nej, anropet har inte kommit fram, så bussen den har precis börjat rulla. Det blir kommunicering med helljusblink och signalhorn, och bytet kan genomföras.  ;)

Visst blev man glad när BussPC:n kom, och man blev lovad att den i framtiden skulle klara av att en förare på t.ex 625 skulle kunna anropa alla bussar på t.ex linje 665, utan inblandning av alla trafikledningskontor i halva länet.  :)