Nya spårvägsmuseet.

Startat av Peter Rost, 05 november 2019, 23:42:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

zjbus

Citat från: virtual1 skrivet 08 november 2019, 12:52:59 PM
Förlåt???? vem har pratat om ett tunnelbanemuseum???? Hur kunde du tolka det så? Jag menar att spårvägsmuseet med alla sina bussar, spårvagnar och tunnelbanevagnar har nog ett mer givet existensberättigande än ett vägmuseeum. Som barn skiter du väl för övrigt fullständigt i om du har tunnelbana i din hemstad eller inte, du tycker nog det är häftigt ändå. Och ska du blanda in bussar och (och framförallt spårvagnar som inte ens nödvändigtvis går på vägar) i ett vägmuseeum så pratar du plötsligt om ett transportmuseum istället som säkerligen kan locka fler. Men ett rent väguseeum som bara tar upp våra vägars historia och vägmärken hävdar jag bestämt att det skulle bli en monumental flopp.
Ingen förutom du har pratat om ett tunnelbanemuseum, jag skrev att tunnelbanor är smalt i jämförelse med bussar, spårvagnar, gamla riksvägar och vägmärken som ju allihop passar i såväl ett vägmuseum som i ett fordons/transportmuseum. Nej spårvagnar går eller har inte nödvändigtvis gått på vägar men nog gör väl de flesta det i Göteborg och Norrköping som väl är de i princip enda kvarvarande städer som har spårvagnar och likaså i alla andra städer som haft spårvagnar tidigare.

zjbus

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 november 2019, 13:37:41 PM

Förlåt???? vem har pratat om ett tunnelbanemuseum???? Hur kunde du tolka det så? Jag menar att spårvägsmuseet med alla sina bussar, spårvagnar och tunnelbanevagnar har nog ett mer givet existensberättigande än ett vägmuseeum. Som barn skiter du väl för övrigt fullständigt i om du har tunnelbana i din hemstad eller inte, du tycker nog det är häftigt ändå. Och ska du blanda in bussar och (och framförallt spårvagnar som inte ens nödvändigtvis går på vägar) i ett vägmuseeum så pratar du plötsligt om ett transportmuseum istället som säkerligen kan locka fler. Men ett rent väguseeum som bara tar upp våra vägars historia och vägmärken hävdar jag bestämt att det skulle bli en monumental flopp.



Nej, jag håller inte alls med dig här. Jag tror att ett vägmuseum kan locka en lika stor publik som ett järnvägsmuseum eller ett spårvägsmuseum. Bara man ordnar detta på rätt sätt.

Släpper man in barn mellan 5 och 7 år på ett järnvägsmuseum och det enda de får se är en utställningshall där det står gamla lok och vagnar så är det helt ointressant för dem. De skulle tycka att det var hur tråkigt som helst att se dessa gamla tåg som står där kalla, "döda" och overksamma. Och även om man sedan berättar att förr i tiden åkte man med tåg som drogs att dessa svarta ånglok i de tåg som idag går med X2000, så kan de väl lyssna på saken, men det är fortfarande ett tråkigt besök. Föräldrarna däremot kan tycka besöket är intressant, då de kan läsa anslag som berättar om vad som ställs ut.

Det måste alltså finnas saker som aktiverar barnen lite för att det ska bli roligt. På spårvägsmuseet var minitunnelbanan ett exempel.

Samma sak med ett vägmuseum. För föräldrarna är det intressant att läsa om E4:an/Riksettan, se bilder på denna från förr, se gamla vägskyltar osv, om detta sätts upp på ett sätt så det lockar publiken. Men för barnen blir det precis samma upplevelse som med stillastående tåg.

Men även här går det att skapa aktiviteter på samma sätt. Man sätter upp bilar lite här och var, där barnen kan få sitta på förarplatsen och låtsas köra. Man kan i vindrutan lägga in filmer som gör att det känns som om bilen kör på vägen osv. Och här kan man ha både gamla och moderna filmer. Som t ex en åktur på gamla E4:an någonstans, och sedan en åktur på dagens motorväg som ersatt osv. Man kan också utanför museet ha "minivägar" med vägmärken i miniatyr och allt, där barnen får köra små bilar osv. Här kan man ha en aktivitet där de till och med kan få ta ett "körkort".

I ett vägmuseum kan man också ställa upp en och annan buss. Ställ då upp någon omställningsbuss med dörrar på båda sidor inför Högertrafiksomläggningen 1967. Låt barnen få gå in i den bussen osv.

Ja det finns massor av saker att hitta på med ett vägmuseum, som kopplar till svensk väghistoria och som blir både roligt och intressant för besökare i alla åldrar.  Det gäller bara att komma på idéerna.

Så, nej, ett vägmuseum är inte alls "smalare" än järnvägsmuseum eller spårvägsmuseum. Det kan istället bli minst lika bra som de andra. Bara man jobbar på att få ett bra museum av detta.
Vad jag kan se så har du endast citerat virtual1 här så jag avstår från att kommentera.

Nico

En liten allmän betraktelse... Visst är det bra om barn uppskattar ett museum, men muséer måste ha en bredare målgrupp än så. Det som blivit tråkigt i Sverige är att många muséer blivit så barnanpassade att de i gengäld blir ointressanta för vuxna. Typ som Tekniska muséet som jag nu undviker att ta med utländska vänner till.

Ska det fungera så måste det finnas en bra allmän inriktning så att det är kul både för småbarn, men samtidigt måste det bli informativt även för vuxna. Min personliga åsikt är att här brister det alltmer i Sverige, dvs. det har blivit mera lekland än museum på många håll. Turligt nog finns det många bra muséer kvar utomlands.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: HJP skrivet 07 november 2019, 15:18:20 PM
****
Detta är jag dock skeptisk till. Jag tror att det är bättre med renodlade museer. Då blir det lätt kvantitet, istället för kvalitet, som gäller. Det är väl ett av oroselementen för järnvägsmuseet, att det ska innehålla flera olika trafikslag, på bekostnad av järnvägen. Det vore bättre att ha ett flygmuseum, och ett vägtrafikmuseum. Det har vi råd med. Utmärkta Sjöhistoriska-, och sjöfartsmuseet finns redan.

Det vore väl inte alltför avancerat och besvärligt att ha ett större område (likt Brooklands), där flera museer står i närheten av varandra. Det här svenska tankesättet att något alltid måste ske "på bekostnad av" något annat, har jag alltid haft svårt att förstå mig på.
Det är tråkigt att utvecklingen av tekniska museer är på tillbakagång i Sverige, med kanske Flygvapenmuseum i Linköping som ett av få undantag. Arsenalen är ju också ett relativt nytt museum, men är än så länge rätt opersonligt och litet. Förhoppningsvis växer det med åren, som Flygvapenmuseum gjort. Inte första hand i fysisk storlek då, utan personlighets/aktivitetsmässigt.

HJP

Citat från: Ersa skrivet 08 november 2019, 17:05:13 PM
Det vore väl inte alltför avancerat och besvärligt att ha ett större område (likt Brooklands), där flera museer står i närheten av varandra. Det här svenska tankesättet att något alltid måste ske "på bekostnad av" något annat, har jag alltid haft svårt att förstå mig på.
Det är tråkigt att utvecklingen av tekniska museer är på tillbakagång i Sverige, med kanske Flygvapenmuseum i Linköping som ett av få undantag. Arsenalen är ju också ett relativt nytt museum, men är än så länge rätt opersonligt och litet. Förhoppningsvis växer det med åren, som Flygvapenmuseum gjort. Inte första hand i fysisk storlek då, utan personlighets/aktivitetsmässigt.
****
Det måste väl inte vara på bekostnad av något annat, med olika museer bredvid varandra. Tekniska, Etnografiska, Sjöhistoriska, och Polismuseet ligger bredvid varandra. Polismuseet är en mycket stor försämring, jämfört med de gamla Polishistoriska-, och Polistekniska museerna. Enda fördelen, jag kan se, är att det är lättåtkomligt för allmänheten.
Om Spårvägsmuseet får ett mindre utrymme än i den gamla lokalen, är det också en försämring. Museet behöver ju större utrymme.
Järnvägsmuseet har vi inte sett än, men det spekuleras i att det ska bli ett trafikmuseum. Det betyder att det behöver ett väsentligt större utrymme. Blir det så, eller blir det så att järnvägsmuseet får maka åt sig? Hur blir det med den genuina järnvägsmiljön? Jag vet inte, men jag tycker mig se, att teknik/trafikhistoria, värderas ganska lågt av politiker och myndigheter.

Ersa

Visst kan man förstå att lokaler och mark kostar rejäla summor i innerstäderna, men samtidigt är det ju tillgängligheten för allmänheten som beslutsfattarna värderar. På längre sikt tror jag dock att man får leva med att man inte kan sätta central placering i Stockholm (med hänvisning till tillgängligheten) framför allt annat, då detta ju leder till mindre och mindre yta för utställningarna.
Dessutom finns ju som redan konstaterat Järnvägsmuseum, Flygvapenmuseum och Arsenalen rätt många timmar utanför Stockholm, men de får ju besökare ändå. Dvs är tillgängliga.
Varför "måste" Polismuseet egentligen ligga i Stockholm? Ett rejält polismuseum utanför stan med två-tre gånger så stor utställningsyta mot idag vore betydligt trevligare. Däremot är det ju kanske lite märkligt att förlägga SL:s eget museum alltför långt från Stockholm.