Stockholms äldsta - för samma linje oavbrutet använda - linjenummer upphör vid tidtabellsskiftet i december. Linje 59 inrättades 1.5.1930 på sträckan Sankt Eriksplan-Norra Hammarbyhamnen. Redan från början skedde vändningen på Söder runt Ljusterögatan-Gaveliusgatan-Barnängsgatan, med undantag av krigsåren och några år därefter, då linjen linjen hade kortats av och vände vid Katarina Bangata/Ljusterögatan ungefär som 76:an gör idag x). 1964 förlängdes linjen till Tengdahlsgatan, men fick kortas av igen när den nya bostadsbebyggelsen i Norra Hammarbyhamnen kom i vägen. (En bussgata genom området var visst inte att tänka på.)
I norr förlängdes 59:an så småningom till Karolinska, som förblev ändhållplats under resten av vänstertrafiken. Därefter har linjen haft rätt många olika sträckningar norr om Slussen och detta är ingen linjehistorik. Även körvägen mellan Slussen och Hammarbyhamnen/Barnängen har förstås varierats en del under de åttiosju-och-ett-halvt åren.
Rättelse: 18.10.1943 avkortades linjen till Södermannagatan/Ringvägen, den förlängdes åter till Barnängsgatan 16.4.1947. Avkortningen till Katarina Bangata/Ljusterögatan tillämpades bara 17.11.1954 - 6.5.1956.
Dagens sträckning mellan Vasagatan och Kungsholmen tas över av 65:an, medan den - tydligen - krympande skaran resenärer på Söder kommer att hänvisas till linje 76.
(https://s20.postimg.org/twdaf22hp/4431_59_Tdg-_B.jpg)
DAJ 991 - Leyland Panther 1967 - SL H34 4431.
Hållplatsen där på Färgarplan/Tengdahlsgatan övertogs ju senare av linje 66, men när var det?
Tack Hans för denna trevliga bild - i många bemärkelser!
En trevlig ändhållplats med den "egna vändslingan" som inte längre finns. SS standard med telefon och "låda" för sopkvasten finns på plats.
4431 var en av de sista Leyland i Hammarbyhallen juni 1982 - men det är en annan historia och får bli i en annan tråd.
Låt tråden fyllas på med minnen och fakta över linje 59!
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 november 2017, 11:54:59 AM
Hållplatsen där på Färgarplan/Tengdahlsgatan övertogs ju senare av linje 66, men när var det?
Om jag minns rätt i början av 1980 - åkte 66:an dit första trafikdagen med nya ändhållplatsen! Och detta straxt efter att linje 59 avkortats till Katarina Bangata/Ljusterögatan.
Även linje 55 kom så småningom att ha samma ändhållplats.
59:ans nya ändhållplats, efter avkortning från Färgaplan, blev Ljusterögatan/Malmgårdsvägen. Av miljöskäl fick inte bussar gå runt kvarteret ned till Malmgårdsvägen mellan klockan 21.00 och 06.00.
Nedan ett utdrag ur tjänstetidtabell nummer 30, gällande måndag-fredag från vintertidtabellen 1984-08-20.
Ännu utsattes linje 59 från Söderhallen.
Notera tillgängligheten av toaletter för förarna.
(https://s26.postimg.org/ov0mwdip5/Linje_59_19840820_Tj_nsteturlista_tabell_30_mf_s.jpg) (https://postimg.org/image/3ld0lj2ed/)
(https://s26.postimg.org/nu0e791pl/Linje_59_19840820_Tj_nsteturlista_tabell_30_mf_s.jpg) (https://postimg.org/image/kaeghfyzp/)
(https://s19.postimg.org/828kkgggj/H20_SEg18aug67_Web.jpg)
Citat från: Leyland skrivet 18 november 2017, 11:55:20 AM
Låt tråden fyllas på med minnen och fakta över linje 59!
Håller helt med!
Ovan H20 5212 (utan snibb) på linje 59 i korsningen S:t Eriksgatan/Torsgatan 18 aug 1967.
En nyinskannad reprisbild.
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 18 november 2017, 17:47:25 PM
Ovan H20 5212 (utan snibb) på linje 59 i korsningen S:t Eriksgatan/Torsgatan 18 aug 1967.
En nyinskannad reprisbild.
Mvh Gunnar
Tack för denna trevliga bild. H20 på 59:an var inte det
typiska, i vart fall inte under första halvåret 1967.
Typutsättning på linje 59, som t.ex. denna fredag 26 maj 1967, var typ H22.
5212 återfinns som utsatt på linje 73 tur 2.
(https://s26.postimg.org/vrcfpxlgp/S_derhallen_19670526_Vagnf_rdelning_sidan_3.jpg) (https://postimg.org/image/5j1b0k1d1/)
Tack för denna lista som bl.a. visar att Frihamnen/Östermalm genom linje 31 och 73 fick särskilt njuta av H20-buller!
AB med Metropol, vad kan det vara? Upprepar min tidigare undran om Söh kan haft utsättning på linje 139 1964-65 eller om några av deras 5189-5204 överfördes till Nah under perioden?
Mvh Gunnar
Abonnemangen bör ha varit för Fläktfabriken i Sickla. Hyh o/e Söh brukade köra från/till Gullmarsplan vid arbetstidens början och slut. Ska kolla detaljerna i några sparade turlistor (som jag inte har tillgängliga nu). /H
4443 troligen 1979
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/SL_4443_L59_zpsgpgx9jed.jpg~original)
Hej!
På bilden ovan på den bevarade H34 4443, tagen i korsningen Vasagatan/Kungsgatan, ses en Saab 96 V4 till vänster.
Lätt skadad i fronten med blinkers/p-ljusglaset borta på höger sida, samt med blanklisten i stötfångaren lojt hängande.
Saab marknadsförde denna stötfångare, som väl benämndes säkerhetsstötfångare, som befrämjande för plånboken då den vid lättare sammanstötningar
i förhållandevis låga hastigheter klarade smällen med att man endast ersatte just denna blanklist för en smärre peng.
Andra bilmärken redovisades i annonseringen jämförelsevis med högre reparationssummor, då det kanske innebar byte av stötfångare samt övriga plåtskador...
Sedan tackar vi för repriseringen av den snibblösa H20 5212 högre upp i tråden. Även den lite tilltufsad och bucklig uppe i vänstra takhörnet.
Kan någon ha bild på någon av de snibblösa H21/22-capitolerna (5356, 5361) på 59:an? Fanns det fler än dessa två?
mvh K R
En liten linjehistorik för 59:an perioden 1930-2017 vill man ju bidra till.
Den hittar du här (http://www.fatburen.org/jimmy/linjehistoriker/059webb.pdf)
Jimmy
Mycket intressanta bidrag från alla i tråden, stort tack för den tid som lagts ned för att dela uppgifterna!
19 maj 1959 introducerades typ H22A på linje 59 enligt trafikorder A170.
(https://s26.postimg.org/vwpuagoh5/SS_Trafikorder_A170_1959_19590519_Ny_vagntyp_lit.jpg) (https://postimg.org/image/nr7scb085/)
Citat från: Leyland skrivet 18 november 2017, 11:55:20 AM
Låt tråden fyllas på med minnen och fakta över linje 59!
Tyvärr kan jag inte bidra med några stora minnen eller så, jag hade "förmånen" att köra 59:an 1982-1985 (därefter flyttade jag till Åkerby) och för egen del så minns jag 59:an som den linje som var stressigast oavsett tid undantaget lördag o söndagmornar.
En nyare 59:a från hösten 1990, korsningen Folkungagatan/Götgatan, de sista solstrålarna faller på SL H2 5706 från 1981:
(http://www.bussgaraget.se/bussnack/007B056_20161201.jpg)
Trevligt,
i jämförelse med H34:orna var dessa H2:or riktiga höggolvare att kliva upp i.
Med den stora omläggningen lördagen den 8 november 1986 av busslinjenätet i innerstaden kom linje 59 att utsättas från Horsbergshallen i stället för Söderhallen. Naturligt då linjen ändrades i norra änden från Norra station till just Hornsberg/Hornsbergshallen med ändhållplatsen inne på bussdepån.
Några "ordningsregler" från 1959 till linje 59 rörande hållplatser och uppställning vid Karolinska sjukhuset.
(https://s26.postimg.org/qjrt4ult5/SS_Trafikorder_A252_1959_19590710_linje_59_sidan.jpg) (https://postimg.org/image/4xcsntn8l/)
(https://s26.postimg.org/jul9ou0h5/SS_Trafikorder_A252_1959_19590710_linje_59_sidan.jpg) (https://postimg.org/image/uhf2u98md/)
(https://s26.postimg.org/6qkr99eqx/SS_Trafikorder_A257_1959_19590710_linje_59.jpg) (https://postimg.org/image/3jq7pmuat/)
Hej,
tack för allt intressant kring linje 59. Nu saknas bara en dubbeldäckare och en H59... Bilden på 4443 visar ett av skälen att förmodligen just den blev sparad 1980, den var då den enda H34 med den bakre kofångaren i behåll.
Hälsningar
Christian B
Citat från: christian berg skrivet 20 november 2017, 19:59:37 PM
Hej,
tack för allt intressant kring linje 59. Nu saknas bara en dubbeldäckare och en H59... Bilden på 4443 visar ett av skälen att förmodligen just den blev sparad 1980, den var då den enda H34 med den bakre kofångaren i behåll.
Hälsningar
Christian B
Även Büssing (H32) har trafikerat 59:an, dock inte reguljärt.
//Peter
(https://s19.postimg.org/o06b1apk3/L59_Turlista_Web.jpg)
Citat från: Peter Rost skrivet 21 november 2017, 09:25:16 AM
Även Büssing (H32) har trafikerat 59:an, dock inte reguljärt.
//Peter
Vad menas med det?
Ovan uppslag ur turlista för linje 59 lördag fr.o.m. 31.8.63. Tack Hegart på SS för den!
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 21 november 2017, 10:23:29 AM
(https://s19.postimg.org/o06b1apk3/L59_Turlista_Web.jpg)
Vad menas med det?
Mvh Gunnar
Menas med vad?
Citat från: Gunnar D skrivet 21 november 2017, 11:16:33 AM
Ok, du menar vid enstaka tillfällen?
/Gunnar
Precis så. :)
Vill minnas att Hasse L tidigare visat en bild på en H32:a (tillhörande Söderhallen) på 59:an vid Slussen.
//Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 22 november 2017, 00:39:22 AM
Precis så. :)
Vill minnas att Hasse L tidigare visat en bild på en H32:a (tillhörande Söderhallen) på 59:an vid Slussen.
//Peter
De H32 som tillhörde Söderhallen för abonneringar/Muskö användes då och då i vanlig linjetrafik.
/Mr H
(https://s19.postimg.org/d35wf4nrn/L59_Skylt_Web.jpg)
Citat från: christian berg skrivet 20 november 2017, 19:59:37 PM
Hej,
tack för allt intressant kring linje 59. Nu saknas bara en dubbeldäckare och en H59...
Precis, det måste ju finnas drivor av bilder på H35 och H59 på 59:an där ute! Själv hittade jag tyvärr inga men däremot denna ovan...
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 22 november 2017, 10:55:15 AM
(https://s19.postimg.org/d35wf4nrn/L59_Skylt_Web.jpg)
Mvh Gunnar
Trevligt med "hårda" minnen som t ex skyltar. Mera vill vi se!
Citat från: Gunnar D skrivet 22 november 2017, 10:55:15 AM
Precis, det måste ju finnas drivor av bilder på H35 och H59 på 59:an där ute! Själv hittade jag tyvärr inga men däremot denna ovan...
Mvh Gunnar
Det finns "drivor" som publicerats under åren här på forumet. Med respekt för fotograferna får de själva "ladda upp dem igen" tänker jag.
Och vi vill se bilder på H11, H13, H16, H18, H50 m.fl. också.
Hållplatsskylt som ersattes 1986:
(http://www.bussgaraget.se/bussnack/Li59_Hpl_Nytorgsgatan.jpg)
Leyland Atlantean - SL H35 4522:
(https://s20.postimg.org/le3uago6l/4522_59_Rmt-_B.jpg)
Reprisbild.
Citat från: Gunnar Berglund skrivet 22 november 2017, 19:21:18 PM
Hållplatsskylt som ersattes 1986:
(http://www.bussgaraget.se/bussnack/Li59_Hpl_Nytorgsgatan.jpg)
Tack för den hårdvaran Gunnar!
Vill minnas att alldeles bredvid hållplatsstolpen på Skånegatan fanns en välsorterad och klassisk cigarrhandel (med frukt och konfektyr).
Citat från: Gunnar Berglund skrivet 22 november 2017, 19:21:18 PM
Hållplatsskylt som ersattes 1986:
(http://www.bussgaraget.se/bussnack/Li59_Hpl_Nytorgsgatan.jpg)
Tänk om hållplatser var lika informativa idag som då...
Dagens bidrag blir ytterligare från 1959 års order:
(https://s26.postimg.org/8cw6p9mnd/SS_Trafikorder_A3_19590105_linje_59.jpg) (https://postimg.org/image/w3vk7dmud/)
(https://s26.postimg.org/81eqci67d/SS_Trafikorder_A44_19590216_linje_59.jpg) (https://postimg.org/image/uq3xc2nl1/)
Citat från: Hobgoblin skrivet 22 november 2017, 20:07:52 PM
Oidentifierad Leyland Atlantean - SL H35:
(https://s20.postimg.org/sm44i50p9/H35_59_Rmt-_B.jpg)
Reprisbild.
Härligt, ca 4 månader återstår med H35-utsättning från Söderhallen innan dubbeldäckartrafiken är slut vid SL.
Från en tidigare tråd hämtar vi i repris utsättningen veckan efter vännen Hasses bild, med alltjämt en stark H35-utsättning på linje 59. 10 av 13 turer om jag ser rätt. Dessutom "Hammarbyvagnen" 4319 på 59/10.
https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,61941.15.html
(http://www.forumbilder.se/DC7GO/sl-19760113-utsattning-soderhallen-sidan-1-av-2.jpg) (http://www.forumbilder.se/DC7GO/sl-19760113-utsattning-soderhallen-sidan-1-av-2)
(http://www.forumbilder.se/DC77O/sl-19760113-utsattning-soderhallen-sidan-3.jpg) (http://www.forumbilder.se/DC77O/sl-19760113-utsattning-soderhallen-sidan-3)
(http://mrg1.de/images/3070.JPG)
Detta var en tråkig nyhet som når mig långt långt från 59:ans körväg. Jag befinner mig f n i Los Angeles och har därför inte så mycket att bidra med i bildväg, men hittade ändå en bild i ett av mina USB-minnen som jag har med mig.
Men är verkligen 59:an den äldsta kvarvarande linjen. Jag tycker att 55:an borde kunna matcha. Beror förstås lite hur man räknar med linjesträckningen.
Citat från: Leyland skrivet 22 november 2017, 23:17:43 PM
Härligt, ca 4 månader återstår med H35-utsättning från Söderhallen innan dubbeldäckartrafiken är slut vid SL.
Från en tidigare tråd hämtar vi i repris utsättningen veckan efter vännen Hasses bild, med alltjämt en stark H35-utsättning på linje 59. 10 av 13 turer om jag ser rätt. Dessutom "Hammarbyvagnen" 4319 på 59/10.
Nu dyker bilderna upp, H35 på 59:an! Tack!
Vagnfördelningslistan 13/1-76 gör mig lite häpen: Ingen H35 på linje 48 men däremot några H32 och H34 på linje 66. Har jag sett H34 på 66:an? Hade nog varit drömmen att ha istället för de tröga H32!
/Gunnar
Citat från: Mr G skrivet 23 november 2017, 04:33:42 AM
Detta var en tråkig nyhet som når mig långt långt från 59:ans körväg. Jag befinner mig f n i Los Angeles och har därför inte så mycket att bidra med i bildväg, men hittade ändå en bild i ett av mina USB-minnen som jag har med mig.
Det var verkligen en kanonbild du hade på USB i L.A.!
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 23 november 2017, 12:22:38 PM
Nu dyker bilderna upp, H35 på 59:an! Tack!
Vagnfördelningslistan 13/1-76 gör mig lite häpen: Ingen H35 på linje 48 men däremot några H32 och H34 på linje 66. Har jag sett H34 på 66:an? Hade nog varit drömmen att ha istället för de tröga H32!
/Gunnar
Frågan om den "rena" lågvagnsutsättningen på linje 48 avhandlades delvis på tidigare tråd. Troligt "fysiskt hinder" för höga bussar längs linjen alternativt renovering av någon bro (axeltryck) som förekom emellanåt. Skulle också kunna vara ATR-vecka - men det är ingen ren ATR-utsättning - så det kan det inte bero på.
https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,61941.15.html
Linje 66 blev
Leylandlinje efter att den kom att tillhöra Söderhallen (efter den stora linjeomläggningen 1 september 1975).
Citat från: Mr G skrivet 23 november 2017, 04:33:42 AM
(http://mrg1.de/images/3070.JPG)
Detta var en tråkig nyhet som når mig långt långt från 59:ans körväg. Jag befinner mig f n i Los Angeles och har därför inte så mycket att bidra med i bildväg, men hittade ändå en bild i ett av mina USB-minnen som jag har med mig.
Men är verkligen 59:an den äldsta kvarvarande linjen. Jag tycker att 55:an borde kunna matcha. Beror förstås lite hur man räknar med linjesträckningen.
Härlig bild! Vi har saknat dig MrG!
Med tanke på Riddarholmskyrkans inklädning så torde bilden vara från någon gång 1968-1971.
Citat från: Leyland skrivet 23 november 2017, 13:01:10 PM
Frågan om den "rena" lågvagnsutsättningen på linje 48 avhandlades delvis på tidigare tråd. Troligt "fysiskt hinder" för höga bussar längs linjen alternativt renovering av någon bro (axeltryck) som förekom emellanåt. Skulle också kunna vara ATR-vecka - men det är ingen ren ATR-utsättning - så det kan det inte bero på.
https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,61941.15.html
Linje 66 blev Leylandlinje efter att den kom att tillhöra Söderhallen (efter den stora linjeomläggningen 1 september 1975).
Tack, man hänger inte alltid med!
Mvh Gunnar
H22 5340 vid Söderhallen.
(https://s26.postimg.org/jjaaiuhnt/H22_5340_linje_59.jpg) (https://postimg.org/image/klkh1e0h1/)
1965 - nya ordningar för fasta tjänstegruppen för linje 59.
8 tjänster - Låg denna grupp på S1?
(https://s26.postimg.org/n9j4388a1/SS_Trafikorder_19650222_A31_linje_59_sid_1.jpg) (https://postimg.org/image/lhq58box1/)
(https://s26.postimg.org/jr746u7e1/SS_Trafikorder_19650222_A31_linje_59_sid_2.jpg) (https://postimg.org/image/4v8kz8vz9/)
Keolis 4905 inväntar avgång på linje 59, 24 november 2017.
Ändhållplatsen vid Fredhäll är inte var den var!
(https://s26.postimg.org/xma031r6x/Keolis_4905_20171124_Li59_Fredh_ll_Forum.jpg) (https://postimg.org/image/9vamkxqzp/)
Citat från: Leyland skrivet 25 november 2017, 17:54:28 PM
Keolis 4905 inväntar avgång på linje 59, 24 november 2017.
Ändhållplatsen vid Fredhäll är inte var den var!
(https://s26.postimg.org/xma031r6x/Keolis_4905_20171124_Li59_Fredh_ll_Forum.jpg) (https://postimg.org/image/9vamkxqzp/)
...och det ska vara en 62a som står där.;)/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 25 november 2017, 21:33:55 PM
...och det ska vara en 62a som står där.;)/Ulf
Och allra helst en H27, eller H32. :)
//Peter
Citat från: Leyland skrivet 23 november 2017, 13:01:10 PM
Frågan om den "rena" lågvagnsutsättningen på linje 48 avhandlades delvis på tidigare tråd. Troligt "fysiskt hinder" för höga bussar längs linjen alternativt renovering av någon bro (axeltryck) som förekom emellanåt. Skulle också kunna vara ATR-vecka - men det är ingen ren ATR-utsättning - så det kan det inte bero på.
https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,61941.15.html
Linje 66 blev Leylandlinje efter att den kom att tillhöra Söderhallen (efter den stora linjeomläggningen 1 september 1975).
Hej,
roligt med alla fina bilder (särskilt H35), och spännande dokumentation i annan form. Det verkar vara 4522 som tar sig fram i snön på bilden från början av 1976. Hur länge höll H35:orna ut på linje 59? Kanske har vännen Leyland någon utsättningsuppgift från Söderhallen senare på våren 1976 att jämföra med denna från januari?
Hälsningar
Christian Berg
Dubbeldäckare på 59:an förekom väl nästan bara när de periodvis inte kunde tursättas på 48:an, under ATR-körningsveckor eller när fysiska hinder tillfälligt störde framkomligheten längs denna linje. /H
Citat från: Leyland skrivet 25 november 2017, 00:38:00 AM
1965 - nya ordningar för fasta tjänstegruppen för linje 59.
8 tjänster - Låg denna grupp på S1?
......
Nej, de var sjättedagslediga. /H
Citat från: Hobgoblin skrivet 26 november 2017, 20:26:18 PM
Nej, de var sjättedagslediga. /H
Tack för det Hasse.
Den fasta gruppen på Linje 59 år 1983 var dock S1.
(https://s26.postimg.org/std7uwdm1/SL_TGL_S_derhallen_19830110_mf_tj_nst_5901.jpg) (https://postimg.org/image/403nu8ulh/)
Betalda raster och 35h12 i genomsnittlig veckoarbetstid.
Vilket år avskaffades fasta linjetjänstegrupper i tjänstepaketen i innerstaden?
Citat från: christian berg skrivet 26 november 2017, 17:03:19 PM
Hej,
roligt med alla fina bilder (särskilt H35), och spännande dokumentation i annan form. Det verkar vara 4522 som tar sig fram i snön på bilden från början av 1976. Hur länge höll H35:orna ut på linje 59? Kanske har vännen Leyland någon utsättningsuppgift från Söderhallen senare på våren 1976 att jämföra med denna från januari?
Hälsningar
Christian Berg
6 mars 1976, i just nu tillgängligt material, är den senaste noteringen jag har om H35-utsättning på linje 59.
Bör förhoppningsvis finnas Vagnutsättningslistor från våren 1976 djupare ned i arkivet.
Citat från: Leyland skrivet 26 november 2017, 23:18:06 PM
Vilket år avskaffades fasta linjetjänstegrupper i tjänstepaketen i innerstaden?
Det lär vara senare delen av 90-talet. Sist var högst troligt fyra tjänster på linje 62.
Citat från: Leyland skrivet 26 november 2017, 23:22:37 PM
6 mars 1976, i just nu tillgängligt material, är den senaste noteringen jag har om H35-utsättning på linje 59.
Bör förhoppningsvis finnas Vagnutsättningslistor från våren 1976 djupare ned i arkivet.
Tack, låter lovande. Vilken/vilka var det som gick 6 mars 1976?
Christian B
Kvarvarande H35:or jan/feb 1976 Enligt följande:
4503,4512,4515-16,4518,4522-24, och 4532. - Kanske fler?
Citat från: christian berg skrivet 26 november 2017, 17:03:19 PM
Hej,
roligt med alla fina bilder (särskilt H35), och spännande dokumentation i annan form. Det verkar vara 4522 som tar sig fram i snön på bilden från början av 1976. Hur länge höll H35:orna ut på linje 59? Kanske har vännen Leyland någon utsättningsuppgift från Söderhallen senare på våren 1976 att jämföra med denna från januari?
Hälsningar
Christian Berg
Ja, nog är det CRL 222 - 4522. Såg inte det när jag skannade bilden en gång i tiden. Får skylla på den gamla bildskärmen....
Jag körde 4522 på linjerna 48(både från Hb och Sö), 54 och 59.Tack för din uppmärksamhet!
/Hasse
Citat från: Peter Rost skrivet 28 november 2017, 07:16:58 AM
Kvarvarande H35:or jan/feb 1976 Enligt följande:
4503,4512,4515-16,4518,4522-24, och 4532. - Kanske fler?
Jag har noterat 4544 i apr 1976 och 4545 i mars 1976.
/Gunnar
(https://s19.postimg.org/n8yxaw2qr/Frh_Kiosk12juni66_Web.jpg)
Citat från: Leyland skrivet 25 november 2017, 17:54:28 PM
Ändhållplatsen vid Fredhäll är inte var den var!
Nej, denna kiosk saknas ju men den fanns här 12 juni 1966!
Mvh Gunnar
Citat från: Leyland skrivet 23 november 2017, 13:01:10 PM
.......
Linje 66 blev Leylandlinje efter att den kom att tillhöra Söderhallen (efter den stora linjeomläggningen 1 september 1975).
Linje 66 flyttades till Söderhallen (och 43:an till Hammarby) redan 16.12.1971. Anledningen bör ha varit kommande platsbrist i Nyboda. Fler tunnelbanevagnar skulle efter hand behöva härbärgeras i Nah.
16.12.1971 var också omplaceringsdatum för personalen på Stockholmslinjerna och övergången från sjättedagsledigt fridagssystem till femtedagsledigt (med fridagsgrupperna 1-17) ägde rum då. /H
Citat från: Hobgoblin skrivet 28 november 2017, 19:41:12 PM
Linje 66 flyttades till Söderhallen (och 43:an till Hammarby) redan 16.12.1971. Anledningen bör ha varit kommande platsbrist i Nyboda. Fler tunnelbanevagnar skulle efter hand behöva härbärgeras i Nah.
16.12.1971 var också omplaceringsdatum för personalen på Stockholmslinjerna och övergången från sjättedagsledigt fridagssystem till femtedagsledigt (med fridagsgrupperna 1-17) ägde rum då. /H
Kvar med sjättedagsledigt var väl sedan enbart nattjobbarna?
Citat från: Gunnar D skrivet 28 november 2017, 13:28:07 PM
Jag har noterat 4544 i apr 1976 och 4545 i mars 1976.
/Gunnar
Tack för uppgifterna!
Av de H35 som fanns på linje 59 i jan-feb så försvann skrotades 4516 och 4524 i feb-mars. Kanske togs några andra som 4544 och 4545 i trafik då eller så var det helt enkelt många som fanns kvar påställda men inte tursattes just i månadsskiftet jan-feb. Exempelvis har jag sett uppgifter på att spårvägsmuseets 4525 avställdes först i juni 76 (likaså 4539) och de borde väl då ha gått i trafik till slutet.
Vore kul om det gick få fram alla som gick i trafik under 1976. På bilder från 1976 har jag bara sett 4503, 4512, 4518 och just 4522 som Hasses fina bild visar.
Hälsningar
Christian B
Citat från: Karsten skrivet 27 november 2017, 06:26:16 AM
Det lär vara senare delen av 90-talet. Sist var högst troligt fyra tjänster på linje 62.
Kryckexpressen eller nå´t sånt kallades linje 62 har jag hört.
Kiosken på Gunnars bild ser stängd ut, synvilla?
Citat från: Bussmicke skrivet 29 november 2017, 07:35:24 AM
Kiosken på Gunnars bild ser stängd ut, synvilla?
Kiosken från 1922 finns bevarad i Svenska Spårvägssällskapets samlingar.
Mer om 59:an:
https://sl.ifokus.se/articles/51be5aea8e0e745580000116-linje-59
Citat från: Peter Rost skrivet 29 november 2017, 08:01:53 AM
Mer om 59:an:
https://sl.ifokus.se/articles/51be5aea8e0e745580000116-linje-59
Bilderna på sl.ifokus från 1 maj 1972 på linje 59 på Barnhusbron/Dalagatan är föranlett av 1:a maj demonstrationer vid Norra Bantorget och därmed omlagd körväg via Kungsholmen.
Det framgår inte, vad jag kan se, i publiceringen fotografens namn eller källa av bl.a. dessa äldre bilder - vilket är tråkigt. Så länge det går i kedjan av publiceringar på moderna media, bör ju kända upphovsrättsuppgifter vara a och o.
Citat från: Hobgoblin skrivet 28 november 2017, 19:41:12 PM
Linje 66 flyttades till Söderhallen (och 43:an till Hammarby) redan 16.12.1971. Anledningen bör ha varit kommande platsbrist i Nyboda. Fler tunnelbanevagnar skulle efter hand behöva härbärgeras i Nah.
Ok, men H23 följde väl inte med till Hammarby? Skälen till H23 på 43:an hade väl rivits bort på Norrmalm.
Citat från: Bussmicke skrivet 29 november 2017, 07:35:24 AM
Kiosken på Gunnars bild ser stängd ut, synvilla?
Den var stängd, vill minnas att bilden togs strax innan kiosken flyttades.
/Gunnar
Ett par av Söderhallens H18 kanske, till omväxling:
(https://s20.postimg.org/m56tfdojh/5065_59_Mgv-_B.jpg)
LRU 086 - Scania CN113 MaxCi 1996 - Busslink 5065.
Från 19.8.2002 tog linje 56 över sträckningen via Kungsholmsstrand till Hornsberg och 59:an kom att hålla sig på Södermalm under vintertidtabellen 02/03, men detta blev ingen vidare succé. Från sommaren 2003 började vi köra N Hammarbyhamnen - Sergels Torg, via Södertunneln och Centralbron - vill jag minnas.
(https://s20.postimg.org/rtd46a0lp/5010_59_Mgv-_B.jpg)
PJX 342 - Scania CN113 MaxCi 1993 - Busslink 5010.
Citat från: Leyland skrivet 29 november 2017, 08:13:27 AM
Det framgår inte, vad jag kan se, i publiceringen fotografens namn eller källa av bl.a. dessa äldre bilder - vilket är tråkigt. Så länge det går i kedjan av publiceringar på moderna media, bör ju kända upphovsrättsuppgifter vara a och o.
Jag får väl passa på att tacka för att du "upplyser" mig......
Ombyggd som vanligt, nytt modernt hus på platsen var hållplatsen Malmgårdsvägen ligger. Vidare verkar hållplatsen flyttats fram något samt att Bensinmacken är borta.
Bild från igår:
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Keolis_4903_Malmgardsvagen,Stockholm_2017-11-29b.jpg)
Finns det något Original 59 kvar idag?
Tack för trevlig bild. Så även den tomten är
förtätad och bebyggd numera.
Citat från: Bussmicke skrivet 30 november 2017, 13:47:15 PM
Finns det något Original 59 kvar idag?
Vad efterfrågas?
Citat från: Bussmicke skrivet 30 november 2017, 13:47:15 PM
Finns det något Original 59 kvar idag?
Att vändningen runt kvarteret
Gurkan är densamma - om än i motsatt riktning - idag som 1930 är kanske en originalitet? Värmdögatan har bytt namn till Malmgårdsvägen och ändhållplatsen fanns då i Barnängsgatan (motsvaras av nuv. Barnängs Tvärgränd). Dagens hus längs Ljusterögatan bör ha funnits 1930. /Hasse
Citat från: Leyland skrivet 30 november 2017, 13:49:08 PM
Tack för trevlig bild. Så även den tomten är förtätad och bebyggd numera.
Vad efterfrågas?
Enligt trådskaparen så verkar det vara Slussen - Norra Hammarbyhamnen som är i stort sett original.
Linjen har ju ändrats så mycket genom året så jag undrade om det fanns kvar något av den ursprungliga linje 59?
Citat från: Bussmicke skrivet 01 december 2017, 09:29:50 AM
Enligt trådskaparen så verkar det vara Slussen - Norra Hammarbyhamnen som är i stort sett original.
Linjen har ju ändrats så mycket genom året så jag undrade om det fanns kvar något av den ursprungliga linje 59?
Mer historik:
http://www.fatburen.org/jimmy/linjehistoriker/059webb.pdf
H59 5246 rundar Norra Bantorget 26/1 1986:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/SL_5246_Nbt_860126_MV_zpsoszpdbwl.jpg~original)
Fler H59:or:
Först till den norra ändhållplatsen under många högertrafikår.
(https://s20.postimg.org/d7qtoddgt/5225_59_NSt-_B.jpg)
JEC 005 - SL 5225.
Efter Vanadisplan vände bussarna i en stor slinga: Gävlegatan-Norra Stationsgatan-Hälsingegatan där ändhållplatsen fanns.
(https://s20.postimg.org/y4n1t1j7h/5252_59_Norrbro-_B.jpg)
DXD 942 - SL 5252.
Norrbro var från första början 1930 och ända till slutet av 80-talet 59:ans förbindelse med Norrmalm. Ja, sedan Strömbron tagits i bruk 1948 kördes linjen över denna i sydlig riktning så länge det var vänstertrafik. I högertrafik var man tillbaka på Norrbro även söderut.
Tack för tre fina H59! Det var ju en busstyp som präglade 59:an länge.
Christian B
Citat från: christian berg skrivet 02 december 2017, 17:39:08 PM
Tack för tre fina H59! Det var ju en busstyp som präglade 59:an länge.
Christian B
Vilket var mer än jag visste. :)
Tidtabell från 1960:
(https://s20.postimg.org/45cwuwwzx/Tdt_59_19_4_60-_B.jpg)
Ett uppslag ur en lördagsturlista daterad 12.7.1958. Sent på kvällen ersatte enmansbussarna H20-21 (på turerna 12-16) dagtrafikens H15.
(https://s20.postimg.org/symgvknq5/Turlista_59_L_rd_12-7-1958-_B.jpg)
Extratrafik på 59:an vintern 1957. Litet olika datering av morgon- resp. eftermiddagstrafiken, men det förenklade skannandet.
Det fanns många förbindelser från t.ex. Hammarbyhöjden direkt till Karolinska om så önskades, det här var ju innan södra och västra tunnelbanorna hade knutits samman och allt resande mellan södra och norra staden gick ännu i ytläge.
(https://s20.postimg.org/dd55bmjhp/Turlista_59_E_vi-1957-_B.jpg)
(http://mrg1.de/images/3123.JPG)
Nedför Söders höjder 1970
Citat från: Bussmicke skrivet 03 december 2017, 10:40:09 AM
Vilket var mer än jag visste. :)
H59 gick ju där fram till att linjen flyttades till Hornsberg, den busstypen var också att föredra framför Söderhallens nyare H11 som upplevdes som tröga och klumpiga.
(https://s19.postimg.org/u9zvh7cmr/H25_SEp3juli67_Web.jpg)
En Büssing på 59:an har vi väl inte sett i denna tråd så därför kommer en repris på denna bild visande en H25 vid S:t Eriksplan 3 juli 1967.
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 05 december 2017, 16:28:18 PM
(https://s19.postimg.org/u9zvh7cmr/H25_SEp3juli67_Web.jpg)
En Büssing på 59:an har vi väl inte sett i denna tråd så därför kommer en repris på denna bild visande en H25 vid S:t Eriksplan 3 juli 1967.
Mvh Gunnar
Hmm,kommer den från NorraBantorget och Capitolen borde vara på väg ditåt?/Ulf
...och en Vauxhall Victor (eller kanske Velox ?) ser man sällan i någon tråd :).
Fin puts på PV 544:an bredvid Büssingen i alla fall...och en Opel Rekord bakom den förra ?
Högra främre hörnet av en Peugeot 404 bakom cyklisten..?
/ M v h Walle
Citat från: Ulf Berlin skrivet 05 december 2017, 18:59:18 PM
Hmm,kommer den från NorraBantorget och Capitolen borde vara på väg ditåt?/Ulf
Eller om den som extravagn har vänt här vid S:t Eriksplan om det fanns en fysisk möjlighet. Den har en pappskylt i sidorutan där det kanske står "S:t Eriksplan-Karolinska Sjukhuset".
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 05 december 2017, 20:20:46 PM
Eller om den som extravagn har vänt här vid S:t Eriksplan om det fanns en fysisk möjlighet. Den har en pappskylt i sidorutan där det kanske står "S:t Eriksplan-Karolinska Sjukhuset".
/Gunnar
I turlistorna för 59E (den modernaste jag har är från 24.1.66) stod under hela 60-talet bara: "Vagnar som vända vid S:t Epl skall stanna för avstigning på lokalgatan vid hpl för lin 4 mot Odp." Det ger tyvärr inte mycket ledning till hur resten av vändningen gick till.
/Hasse
Scania OmniCity har förstås också regelbundet trafikerat 59:an. H19 benämndes de långt efter att litterasystemet hade övergivits.
(https://s20.postimg.org/z7f6yo1dp/5178_59_Odg-_B.jpg)
KAC 863
Citat från: Hobgoblin skrivet 06 december 2017, 16:36:27 PM
I turlistorna för 59E (den modernaste jag har är från 24.1.66) stod under hela 60-talet bara: "Vagnar som vända vid S:t Epl skall stanna för avstigning på lokalgatan vid hpl för lin 4 mot Odp." Det ger tyvärr inte mycket ledning till hur resten av vändningen gick till.
/Hasse
Ok, då vände nog 59E helt enkelt Torsgatan-lokalgatan-S:t Eriksgatan. Vid fototillfället kan det dock ha pågått ombyggnadsarbeten där och då kan 59E ha vänt Torsgatan-Rörstrandsgatans förlängning-S:t Eriksgatan. Det ska ha varit möjligt enligt Eniros historiska flygfoto.
/Gunnar
H11 5919 är på väg mot Norra Station genom den allra sista(?) resten av det gamla Klara.
(https://s20.postimg.org/vxx3gwgjh/5919_59_Drg-_B.jpg)
KRH 079.
Även blåbuss har förekommit på 59:an:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/SL_4035_DDW989_L59_zpsdl84idwz.jpg~original)
(https://s20.postimg.org/xr1drklr1/4149_59_Smt-s_B.jpg)
CBP 709 - H32 4149.
4143-4150 hade 1971 ersatt de ursprungliga H32 med 419x-nummer för de abonnerade körningarna till Musköbasen. Men snart (när?) blev dessa Büssingar i Söderhallen i sin tur ersatta av gamla Scania-Vabis BF som blivit övertaliga i Mälarötrafiken. Själv hade jag 7804 på Muskökörning vid ett tillfälle 1976.
Tydligen behöll man i Söderhallen åtminstone 4147 och 4149 en tid - kanske för att så många Leyland behövde renoveras, framför allt takförstärkas. Inget att fördjupa sig för mycket i här kanske, här handlar det ju om 59:an.....
Boggibussarna passade bra på den långa, raka Sveavägen, men kändes desto klumpigare på de smala södermalmsgatorna.
(https://s20.postimg.org/dj1fm54ct/7528_59_Odg-_B.jpg)
WXM 123 - Keolis 7528. Sveavägen/Odengatan
Sist men inte sämst: 90-talets "rullbandsskyltbussar"; 6809 har den ursprungliga destinationsrullen för innerstan, 6881 har den senare, reviderade versionen.
(https://s20.postimg.org/rqvpo16a5/6809_59_E_Smt-_B.jpg)
OOS 620 - H17E 6809.
(https://s20.postimg.org/r1cxbodgd/6881_59_Se_T-_B.jpg)
JJL 769 - H17 6881.
Sista bussen på linje 59 blev Keolis 4843, som här står vid Fredhäll och väntar på att få köra sista turen till Malmgårdsvägen
(https://slbuss.weebly.com/uploads/8/3/4/1/83412292/4843-fredh-ll_orig.jpg)
Samma buss vid Malmgårdsvägen, efter sista körningen på linje 59
(https://slbuss.weebly.com/uploads/8/3/4/1/83412292/4843-malmg-rdsv-gen_orig.jpg)
Tack för dessa bilder från det lite sorgliga slutet för en klassisk busslinje!
Och tack till alla andra som har bidragit med bilder och kommentarer, fortsätt gärna att komplettera tråden.
Jag åkte också en avskedstur - fast betydligt tidigare på lördagen - med nedanstående buss, som här ankommer till Malmgårdsvägen:
(https://s20.postimg.org/uto634u7h/4814_59_Ljg-_B.jpg)
EHY 762 - Keolis 4814.
Citat från: Hobgoblin skrivet 10 december 2017, 17:06:50 PM
Och tack till alla andra som har bidragit med bilder och kommentarer, fortsätt gärna att komplettera tråden.
Tack själv Hasse! Absolut.
Citat från: Hobgoblin skrivet 10 december 2017, 17:06:50 PM
Tack för dessa bilder från det lite sorgliga slutet för en klassisk busslinje!
Och tack till alla andra som har bidragit med bilder och kommentarer, fortsätt gärna att komplettera tråden.
Jag åkte också en avskedstur - fast betydligt tidigare på lördagen - med nedanstående buss, som här ankommer till Malmgårdsvägen:
(https://s20.postimg.org/uto634u7h/4814_59_Ljg-_B.jpg)
EHY 762 - Keolis 4814.
Lyckos som fick bild med denna skyltning här, på mina bilder står det bara endast avstigning.
Låt oss gå tillbaka till april 1965 med lite tillfälliga körvägsförändringar på linje 59.
(https://s17.postimg.org/gk4cad9vz/SS_Trafikorder_A65_1965_19650405_linje_59.jpg) (https://postimg.org/image/57rqsl16z/)
Tack för alla trevliga bilder m.m. i denna tråd! Alla typer som trafikerat 59:an under högertrafiktyden utom Volvo H50 har ju avbildats.
Det fanns väl ett tag på 70-talet någon form av speciallinje som gick till Finlandsbåtarna vid Skeppsbron som hette 59E. Vet ej var den utgick ifrån, vet någon? Jag har en bild med en avställd H33-dubbeldäckare i Hornsberg som är skyltad 59E, men gick dessa verkligen på denna speciallinje?
Hälsningar
Christian B
Citat från: christian berg skrivet 11 december 2017, 19:40:30 PM
Tack för alla trevliga bilder m.m. i denna tråd! Alla typer som trafikerat 59:an under högertrafiktyden utom Volvo H50 har ju avbildats.
Det fanns väl ett tag på 70-talet någon form av speciallinje som gick till Finlandsbåtarna vid Skeppsbron som hette 59E. Vet ej var den utgick ifrån, vet någon? Jag har en bild med en avställd H33-dubbeldäckare i Hornsberg som är skyltad 59E, men gick dessa verkligen på denna speciallinje?
Hälsningar
Christian B
Jag kommer ihåg att den H33 som stog i Söderhallen och var vikt för SvOf hade en pappskylt 59E. Tror inte att det gått H33 på 59E med tanke på bussens dåtida beskyddare. Nog "kulskyltning"! Tyvärr så som vi vet fick ju SvOf aldrig överta bussen.
Mr H
En kompletterande bild från Södermannagatan vid hållplats Närkesgatan den 26 november 2017:
(http://www.bussgaraget.se/bussnack/4821_Li59_hplNarkesgatan.jpg)
Citat från: Bussmicke skrivet 11 december 2017, 00:48:30 AM
Lyckos som fick bild med denna skyltning här, på mina bilder står det bara endast avstigning.
När jag tog en bild (som jag alltså inte behöver spara längre) på samma plats av en 49-vagn tidigare i veckan, så visade också den skylten "Endast avstigning". Men jag fick ju en chans till i lördags när jag ville åka sträckan på Söder en gång till.
Om skyltarna fungerar på samma sätt som när jag körde, så kan man trycka på en "Vänta"-knapp, som skjuter upp växlingen av texten. Kanske hade den här föraren gjort så, eller så spökade datorn..... /Hasse
Citat från: christian berg skrivet 11 december 2017, 19:40:30 PM
Tack för alla trevliga bilder m.m. i denna tråd! Alla typer som trafikerat 59:an under högertrafiktyden utom Volvo H50 har ju avbildats.
När jag åkte 59an dagligen var H7 det vanligaste. Har någon en sådan bild?
Citat från: christian berg skrivet 11 december 2017, 19:40:30 PM
Tack för alla trevliga bilder m.m. i denna tråd! Alla typer som trafikerat 59:an under högertrafiktyden utom Volvo H50 har ju avbildats.
Det fanns väl ett tag på 70-talet någon form av speciallinje som gick till Finlandsbåtarna vid Skeppsbron som hette 59E. Vet ej var den utgick ifrån, vet någon? Jag har en bild med en avställd H33-dubbeldäckare i Hornsberg som är skyltad 59E, men gick dessa verkligen på denna speciallinje?
Hälsningar
Christian B
Lite info om 59E hittar du på sidan 13 i linjehistoriken för linje 59 här (http://www.fatburen.org/jimmy/linjehistoriker/059webb.pdf).
Vore kul om någon kände till hur länge trafiken på 59E pågick, jag gissar på någon gång 1973.
Jimmy
Tack för information om 59E. Vore kul att se någon bild, men det kanske är svårt, då linke förmodligen bara gick i samband med Finlandsbåtarnas avgång/ankomst. Den fick väl efterföljare i linje 60 och linje 45 sedan Finlandsbåtarna lämnat Skeppsbron. Sedan fanns det ju 46E som väntade framför waxholmsbåtarna när många fartyg kom in, men den har väl aldrig ritats ut på någon karta som gjordes med 59E i början av 70-talet.
Förmodligen stämmer det att det aldrig gått några dubbeldäckare på linje 59E. Det var nog så att vagn 4296 kördes igång som avställd på Söderhallens gård med denna "skojskyltning" i samband med en utflykt med Spårvägssällskapet i mars 1976 och den behöll denna skytning när den två månader senare stod avställd i Hornsberg inför kommande skrot.
Hälsningar
Christian B
Citat från: Jimmy skrivet 13 december 2017, 18:33:52 PM
Lite info om 59E hittar du på sidan 13 i linjehistoriken för linje 59 här (http://www.fatburen.org/jimmy/linjehistoriker/059webb.pdf).
Vore kul om någon kände till hur länge trafiken på 59E pågick, jag gissar på någon gång 1973.
Jimmy
Jag gissar mer på att linje 59E lades ner runt 30 augusti 1976, m h t att då gick den sista turen med S/S Bore från Skeppsbron (den ankom Åbo den 1 september 1976 och därmed var Skeppsbroepoken slut):
https://svenska.yle.fi/artikel/2008/06/04/sista-rutten-med-ss-bore
Se det nostalgiskt sevärda filmklippet i länken.
Får man komma så här på sladden, minst en vecka för sent, med två H59 i 5x26-serien?
(http://iloapp.tedsel.se/data/_gallery/public/1/151351098347774400_resized.gif)
(http://iloapp.tedsel.se/data/_gallery/public/1/151351098559156900_resized.gif)
Citat från: Ted S skrivet 17 december 2017, 12:56:07 PM
Får man komma så här på sladden, minst en vecka för sent, med två H59 i 5x26-serien?
****
Ja, det får man :)
Verkligen trevligt se H59 :)
2 olika typsnitt på siffrorna på 5226.:)/Ulf
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 28 november 2017, 19:44:18 PM
Kvar med sjättedagsledigt var väl sedan enbart nattjobbarna?
Ja, till 31.10.1993.
/H
(https://s9.postimg.org/65dl2e1un/SL_H11_5922_foto_Peter_Kronborg.jpg) (https://postimg.org/image/u94cqokbf/)
SL H11 5922 uppställd vid utryckningen vid Söderhallen för tjänstgöring på linje 59 tur 7. Foto Peter Kronborg
(https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/26170892_10155313569693753_4275155662976030503_o.jpg?oh=625a2693e282a32b2e5f8cb6fa0efb05&oe=5AB1415C)
Juldagen eller om det nu var Annandag Jul 1969 ankommer denna H34 just till Södermalmstorg. Filmen som jag använde hette Kodak 2484, ljusstark och grovkornig som skånsk senap.
Mycket trevligt Mr G.
Nedan H11 5886 vid Norra Bantorget under 1980-talet. Foto från SvOf's låda på en Hjulmarknad. Troligen foto av Lars G, Lars-Å S eller Peter V. Men är inte säker och det saknas anteckningar.
(https://s17.postimg.org/qx5drluov/SL_H11_5886_Sv_Of.jpg) (https://postimg.org/image/jh645t6zf/)
Citat från: Mr G skrivet 26 december 2017, 15:41:04 PM
(https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/26170892_10155313569693753_4275155662976030503_o.jpg?oh=625a2693e282a32b2e5f8cb6fa0efb05&oe=5AB1415C)
Juldagen eller om det nu var Annandag Jul 1969 ankommer denna H34 just till Södermalmstorg. Filmen som jag använde hette Kodak 2484, ljusstark och grovkornig som skånsk senap.
Oj,nog första gången jag ser en skyltning på denna sida.:)
(När började SL märket att sättas upp här?)/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 27 december 2017, 12:50:14 PM
Oj,nog första gången jag ser en skyltning på denna sida.:)
(När började SL märket att sättas upp här?)/Ulf
Intressant fråga mht tidsbestämning av bilder!
Jag skulle säga "i just den vevan" då jag har en bild (tidigare visad här) från 18 dec 1969 på H34 med "SL" på denna sida.
/Gunnar
Ser att tråden lever vidare. Då fortsätter vi med ett par bilder från personalbristens 1988:
(https://s20.postimg.org/5l7765kbx/LB210_59_GAT-_B.jpg)
COZ 483 - Linjebuss 210 - Volvo B59 /Säffle från 1972. (Det ser ut att vara gott om resande på den numera nedlagda linjedelen.)
Sergels Torg - Hammarbyhamnen kördes med inhyrda bussar,
Sergels Torg - Hornsberg kördes av Söderhallen.
(https://s20.postimg.org/p31um3ozh/5075_59_Cen-_B.jpg)
HXU 483 - SL H59 5075 - Scania CR111 1975.
Citat från: Ulf Berlin skrivet 27 december 2017, 12:50:14 PM
Oj,nog första gången jag ser en skyltning på denna sida.:)
(När började SL märket att sättas upp här?)/Ulf
Skyltar från H32:ornas vänstersidor hamnade i frontskylten på bussar tillhöriga de övertagna bolagen, som t.ex. i Björknäs där man efter sommaren -71 slutade använda de gamla linjenumren och destinationerna och gick över till enbart treställigt linjenummer. Osäker på om också Leylandskyltarna kom till samma användning? 280 f.d. Büssingskyltar täckte säkert behovet. /H
Citat från: Hobgoblin skrivet 27 december 2017, 21:16:04 PM
Ser att tråden lever vidare. Då fortsätter vi med ett par bilder från personalbristens 1988:
Mycket trevliga bilder Hasse. Inte minst historiebeskrivningen om delningen av linje 59 mellan Söderhallen och inhyrt denna sommar.
Linjebuss körde även linje 43 och 47E denna sommar. 43:an trafikerades med bl.a. två stycken blå CR111:or från Lund. 47:an trafikerades bl.a. med Volvo/Säffle från Kalmar.
Citat från: Ted S skrivet 17 december 2017, 12:56:07 PM
Får man komma så här på sladden, minst en vecka för sent, med två H59 i 5x26-serien?
Det är aldrig försent, tack för bilderna.
Lite fler typer som förekommit på linjen.
Karsten frågade efter H7 och Christian Berg efter H50. Själv kom jag att tänka på H2.
H2
(http://bussmicke.jalbum.net/Bildgalleri/Bussar/Diverse_bussbilder/Langs_linjen/Sverige/Stockholms_lan/Stockholm/Stockholms_innerstad/H2_6480_Kungstradgardsgatan_Stockholm_1996-10-21.jpg)
(http://bussmicke.jalbum.net/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL%20Buss/H2/H2_6484_Medborgarplatsen_Stockholm_1996-02-09.jpg)
H7
(http://bussmicke.jalbum.net/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL%20Buss/H7/H7_4374_Klarabergsviadukten_Stockholm_1996-04-08.jpg)
(http://bussmicke.jalbum.net/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL%20Buss/H7/H7_4375_Medborgarplatsen_Stockholm_1995-01-26.jpg)
H50
(http://bussmicke.jalbum.net/Bildgalleri/Bussar/Diverse_bussbilder/Langs_linjen/Sverige/Stockholms_lan/Stockholm/Stockholms_innerstad/H50_5099_Slussen_Stockholm_1991-10-08b.jpg)
Tack Micke,
fina bilder! Jag har för mig att H2 6484 inte så ofta gick i linjetrafik utan att den och 5714 främst gick i beställningstrafik. Har för mig att den blev kvar i Hornsberg även efter det att miljözonen stoppade de flesta H2 i januari 1997. Kul med H50 också.
Hälsningar
Christian B
5714 i Botkyrka sen, kanske som avlösninsgbuss, jag vet inte. Fotade den på garaget 1999 och som Busslink 2000.