Henschel timmerbil 1970

Startat av Mats Karlsson, 10 mars 2012, 15:43:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Vem minns Henschels lastbilar? De såldes på 60-talet av Olle Olsson Bil AB i Västerås, står det på gamla broschyrer jag har. Senare tog tydligen Hedströms Motor AB i Uppsala över agenturen innan Mercedes tog över Henschel. Det var kraftfulla bilar som kallades stålvargar i reklamen.

Åkaren Erik Johansson i Dals-Ed hade en Henschel timmerbil, en HS22TL från 1967. Det var en boggibil med 240 hk 6-cyl diesel på 11 liter, tandemdriven boggi och 6-växlad ZF-låda. Den hade reg.nr P1653 och chassinr 138251. På bilden kommer den i full karriär söderut på väg 172 förbi Färgelanda med brädlast. Jag råkade stå utanför mitt föräldarhem med min gamla ADOX på magen när bilen dök upp. Bilden blev som den blev, för det var inte lätt att hinna springa upp på vägrenen och ställa in den manuella kameran med rätt tid, bländare och avstånd innan bilen hade hunnit passera. Gissa om jag var stolt över denna bild 1970!



Drängen

Härligt! ;D. Tillbringade en del av uppväxten i en Henschel, som gick med maskintrailer i Östersund. Totalt gick det 4-5 Henschlar i Jämtland, men p.g.a att närmsta verkstad var just Hedströms i Uppsala, försvann dom på olika sätt ganska omgående. Kvalitén var väl inte riktigt tillpassad för Norrländska förhållanden, framförallt drivlinan var det bekymmer med. Länkar bilden till ett annat forum, om det är ok?.

Nico


Oskärpa eller inte så är det en härlig bild på en för Sverige udda fågel och även ett lika trevligt tidsdokument. Hade man inte sett bilden så hade man nog nästan tvivlat på att detta ens förekommit.

I Tyskland såg man Henschel lite här och var, men i Sverige var tyska bilar överlag inte något som man såg direkt dagligdags. Antar, som Drängen påpekat ovan, att mycket även berodde på det relativt glesa servicenätet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

id den tiden hade en åkare i Stureby i Stockholm en sådan, en boggiebil med dumperflak. Mycket ovanlig syn. Tyvärr hade jag ingen kamera då..

Mats Karlsson

Det var trevligt att intresse och kunskap finns om Henschel! Jag upptäckte Henschel första gången när jag fick läsa tidningen Stern på tyskundervisningen på realskolan. Omedelbart skrev jag till Tyskland och begärde broschyrer. Dels kom svar direkt från Tyskland och dels förmedlade de mitt intresse till Olle Olssons Bil som skickade mig ytterligare broschyrer. Jag blev helt enkelt nästan dränkt i Henschel-broschyrer av alla möjliga utföranden! Året var 1966 och jag var bara 14 år då och knappast någon presumtiv lastbilsköpare. Tydligen blev de glada över att någon visade intresse. Här kommer en av broschyrerna för just HS 22 TL-modellen: