Huvudmeny

En elegant sak..

Startat av Milan, 28 maj 2007, 17:07:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Milan

Citat från: Nicklas K skrivet 28 maj 2007, 21:29:56 PM
Vore intressant att få se bilder på allehanda fordon från forna Jugoslavien om ni har några, ni som har rötter där.  :)
Mvh Nicklas K

Jag tog en hel del bilder när jag var där förra året, dvs från Kroatien (är väldigt petig med länderna) ;)
Dessvärre har jag saknat lust till att redigera dem då jag alltid har hittat något mer intressant här hemma. Givetvis ska jag sätta mig bakom burken en dag, och försöka få upp samtliga.

//Milan

Nicklas K

Haha, förstår petigheten !  ;) Ser fram emot bilderna så småningom!  :)

Nico

#17
Har väl kanske några gamla bilder liggandes någonstans, men måste först i så fall scanna in dem. Till skillnad från Milan och hans suveräna bilder så lirar jag dock inte ens i gärdsgårdsserien som fotograf så bilderna jag har är även efter det. Chansen är nog betydligt större om vi ber Milan att lägga ut några snygga höftskott.

Vad gäller länder så ska man självklart ange vilket som är vad, därav de förklaringar som jag lade in om vilket som är vad numera. Den enda är att det ibland blir lättare att ange fenomen före 1991 såsom jugoslaviska och de efter anges inom respektive ny nationalstat. Mycket handlar även om att det före 1991 ofta gällde tillverkning i statlig regi medan det i dagens läge istället till stor del och på ett eller annat sätt handlar om namnbyte och ändring till privatiserad tillverkning.

T.ex. heter forna TAM numera TVM och verkar då uteslutande fokusera på bussar. Forna bussar från TAM fanns dock även på andra håll som t.ex. denna 232 A116 stadsbuss från Bratislava i Slovakien. För egen del så kommer jag dock mest att förknippa TAM med mindre lastbilar som dessa som här syns som H0-modeller, byggda av en kroatisk modellbyggare.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nicklas K skrivet 28 maj 2007, 21:34:45 PM
Haha, förstår petigheten !  ;) Ser fram emot bilderna så småningom!  :)

Petighet förståelig. Jämförelse: Vi bor ju i Sverige och inte f.d. Danskstyrda "Kalmarunionen", även om det är lite fler år till denna union.  ;)

Milan

Citat från: Nico skrivet 28 maj 2007, 22:22:06 PM
Har väl kanske några gamla bilder liggandes någonstans, men måste först i så fall scanna in dem. Till skillnad från Milan och hans suveräna bilder så lirar jag dock inte ens i gärdsgårdsserien som fotograf så bilderna jag har är även efter det. Chansen är nog betydligt större om vi ber Milan att lägga ut några snygga höftskott.

Vad gäller länder så ska man självklart ange vilket som är vad, därav de förklaringar som jag lade in om vilket som är vad numera. Den enda är att det ibland blir lättare att ange fenomen före 1991 såsom jugoslaviska och de efter anges inom respektive ny nationalstat. Mycket handlar även om att det före 1991 ofta gällde tillverkning i statlig regi medan det i dagens läge istället till stor del och på ett eller annat sätt handlar om namnbyte och ändring till privatiserad tillverkning.

T.ex. heter forna TAM numera TVM och verkar då uteslutande fokusera på bussar. Forna bussar från TAM fanns dock även på andra håll som t.ex. denna 232 A116 stadsbuss från Bratislava i Slovakien. För egen del så kommer jag dock mest att förknippa TAM med mindre lastbilar som dessa som här syns som H0-modeller, byggda av en kroatisk modellbyggare.



Om du har bilder Nico, ska du ju självklart ladda upp dem! Skit i kvalitén, det blir tråkigt om man ratar en intressant bild bara för att den inte "håller måttet"

Det där med länder har du väldigt rätt i! Jag kommer ihåg att min farsa var ORDENTLIGT noga. T.ex när man frågade: Sta se zove to na Hrvatski? Då fick jag oftast ett svar som löd: CRNO GORSKI!
På senare tid har han lugnat ner sig lite ang sådana saker ;)


//Milan

Nico

Citat från: Milan skrivet 29 maj 2007, 12:40:45 PM

Om du har bilder Nico, ska du ju självklart ladda upp dem! Skit i kvalitén, det blir tråkigt om man ratar en intressant bild bara för att den inte "håller måttet"

Det där med länder har du väldigt rätt i! Jag kommer ihåg att min farsa var ORDENTLIGT noga. T.ex när man frågade: Sta se zove to na Hrvatski? Då fick jag oftast ett svar som löd: CRNO GORSKI!
På senare tid har han lugnat ner sig lite ang sådana saker ;)


//Milan

Ska se om jag hittar något, mycket (av det lilla som vart) finns nog hos päronen. Sedan börjar väl nog även Balkan och dess invånare svalna av och det mesta återgår till den stilla lunk som oftast rådde. Liksom de som går under samlingsnamnet spanjorer så är även balkanesarna ganska bra på att ta't lugnt samtidigt som även humöret nog kan svalla ibland...  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman